نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
جستجو
تالار گفتمان - قرآن از دیدگاه علمی

عدالت خداوند از عقاید اصولى ما مسلمانان است و ما معتقدیم همه کارهاى خداوند متعال براساس عدل و حکمت انجام مى گیرد، با توجّه به این اصل، منظور از جمله يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ در آیه 93 سوره نحل و مانند آن چیست؟ اگر هدایت و گمراهى به خواست خداست، چگونه با عدل الهى سازگار است که ما را به جرم گمراهى کیفر و در برابر هدایت پاداش دهد؟

 نام : اختیاری   رایانامه : اختیاری- در صورتی که متن پاسخ شما حاوی عکس است به همراه نام و نام خانوادگی آن را به ایمیل qiau.nahad@gmail.com ارسال نمایید.
 متن: اجباری
نویسنده : نا شناس تاریخ : 1392/03/11
سلام علیکم . بر شما پرسشگر عزیز و خواننده محترم در خصوص آیه فوق میتوان از کتابهای تفسیر جهت کسب نظر صحیح استفاده نمود .
با توجه به نکته ای که در سئوال فوق اشاره فرمودید در خصوص عدالت خداوند . این نکته روشن است که این رفتار خود انسان است که زمینه بدست آوردن هدایت الهی را فراهم میکند و یا اینکه انسان را در ورطه گمراهی و ذلالت قرار میدهد .
که در غیر این صورت مسئله جبر پیش می آید و جبر با خلقت انسان منافات دارد و انسان از جبر گریزان است .
مثال . تا کنون توجه فرمودید بچه ای را که برای اولین بار آتش را می بیند به سویش تمایل میابد و میخواهد به او دست بزند
آیا این کار کودک از روی جبر است . خیر بلکه از روی جهل است . و وقتی که دست زد و دستش سوخت و مفهوم آتش را فهمید . میبینید دیگر نمی خواهد دستش را به آتش بزند حال اینجا موضع جبر است که دیگر دست نمیزند باز خیر اینجا علم است یعنی این بچه فهمیده که آتش چیست و انتخاب و اختیار میکند که آیا دست به او بزند یا چنین کاری را نکند و از روی اختیار این کار را انجام میدهد و شما در مرحله اول که دست به آتش میبرد و هم در مرحله بعد که گریزان میشود . او را مقید جبر نموده اید . خیر انسان از کودکی اینگونه است که جبر را نمی پذیرد حتی به قیمت سوختن باشد و میخواهد خود مسیر و علایقش را انتخاب نماید و جبر در زندگی انسان راه ندارد . حتی وقتی که انسان را زندانی میکنند می بینید که زندان را نمیخواهد با وجودی که در جبرو زندان گرفتار شده به دنبال فرار از زندان میباشد . پس موضوع جبر بر انسان از کودکی تا هنگام مرگ منتفی است .
حال بهتر است آیه را از تفسیر نمونه کامل ببینیم . ( تفسیر نمونه جلد یلزدهم . صفحه 412 و 413 )
و از آنجا که بحث از آزمایش الهی و تاکید بر ایمان و انجام وظایف غالبا این توهم را ایجاد می کند که مگر برای خدا مشکل است همه انسانها را اجبارا به قبول حق وادار سازد ، لذا آیه بعد ، به پاسخ این توهم پرداخته می گوید :« اگر خدا میخواست همه شما را امت واحدی قرار می داد » ( و لو شاء الله لجعلکم امه واحده )
« امت واحده » از نظر ایمان و قبول حق ، اما در شکل اجباریش ، ( یعنی خداوند بخواهد همه را به زور تسلیم خودش نماید ) ولی بدیهی است این پذیرش حق ، نه گامی به سوی تکامل است ، نه دلیلی بر افتخار پذیرنده آن ، لذا سنت خدا این است که همگان را آزاد بگذارد ، تا با اختیار خود ، راه حق را بپویند .
ولی، این آزادی به آن معنی نیست که ، از ناحیه خدا ، هیچ گونه کمکی به پویندگان این راه نمیشود ، بلکه آنها که قدم در راه حق میگذارند و مجاهده می کنند ، توفیق خداوند شامل حالشان می شود ، و در پرتو هدایت او به سر منزل مقصود می رسند ، و آنها که در راه باطل گام میگذارند از این موهبت ( توفیق خداوند ) محروم میگردند و بر گمراهیشان افزوده می شود .
لذا بلافاصله میگوید « لکن خدا هر کس را بخواهد گمراهش میکند ( توضیح : مثلا شخصی به دزدی میرود باز میبینید در دلش از خدا کمک میخواهد تا گیر نیفتد او به سوی گمراهی میرود ولی در این راه هم میخواهد که موفق بشود . و هر کس که به سوی بدی میرود میخواهد در آن کار موفق شود که مصداق همین مثل است .) و هرکس را که بخواهد هدایت »{ و لکن یضل من یشاء و یهدی من یشاء }
اما این هدایت و اضلال الهی هرگز سلب مسئولیت از شما نمی کند ،زیرا گامهای نخست آن از خود شما است ، به همین دلیل ،اضافه میکند « شما به طور قطع در برابر اعمالی که انجام می دادید مسئولید ، و از شما باز پرسی می شود » { و لتسئلن عما کنتم تعملون }
این تعبیر که : از یکسو انجام اعمال را با خود انسانها نسبت می دهد ، و از سوی دیگر ، تاکید بر مسئولیت آنها در برابر اعمالشان می کند ، از قرائن روشنی است که مفهوم هدایت و اضلال الهی را در جمله قبل ، تفسیر می نماید ، که این هدایت و اضلال ، هرگز جنبه اجباری ندارد .


نویسنده : سی تاریخ : 1392/02/19
سیسیسی

نویسنده : ali تاریخ : 1391/11/30
چون در این رابطه آنها تنها به دنبال منافع خود و سلطه گری می باشند.

نویسنده : نا شناس تاریخ : 1391/11/07
این گونه که شما می گی باید ایران با کشورهای دیگه دنیا رابطه خنثی داشته باشه و این از آرمان های انقلاب نیست

نویسنده : نا شناس تاریخ : 1391/11/07
به نظر من رابطه با آمریکا طبق شواهد تاریخی و کلام بنیان گذار انقلاب یکی از خطوط قرمز کشور می باشد

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می باشد. طراحی و پیاده سازی : اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات-واحد اینترنت