تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

پهپادهایی ایرانی بلای جان ناوهای آمریکایی شدند

تعداد بازدید : 940
 پهپادهایی ایرانی چگونه بلای جان ناوهای آمریکایی شدند؟ فیلم

برنامه تلویزیونی "ثریا" این هفته علاوه بر پخش خلاصه مستند "کابوس کرکس‌ها" که مراحل تولید این مستند هم برعهده عوامل این برنامه بوده است میزبان دکتر مهدی نژاد نوری مشاور وزیر دفاع و عضو هیأت علمی دانشگاه مالک اشتر و همچنین مجید مختازاده اولین فرمانده یگان پهپاد در دوران دفاع مقدس بود.

 در برنامه این هفته "ثریا" دکتر مهدی نژاد با بیان اینکه مستند کابوس کرکس‌ها اولین مستندی بود که به این شکل تهیه شده است افزود: نوآوری­هایی در تدوین این مستند بود که به نظر من جذابیت­هایش را اضافه کرده است ولی فکر می­کنم که هنوز خیلی جای کار دارد چون به واقع این صنعت هواپیمای بدون سرنشین یک صنعت بومی صددرصد است و ما یکی از مشکلاتی که شاید الان در کشور داریم در بحث دانشگاه و صنعت، در بحث تولید قدرت و تجارت و خیلی از مسائل دیگر بخشی به این موضوع برمیگردد که صنایع ما بومی نیست.

وی ادامه داد: ما در واقع تهدید را در این قضیه به فرصت تبدیل کرده­ایم نه اینکه از تهدید استقبال کنیم اما حاضر نیستیم که به دلیل تهدیدات از ارزش­هایمان کوتاه بیاییم و این هنر را مردم ایران از قدیم تا الان نشان داده­اند که می­توانند تهدیدات را تبدیل به فرصت کنند که این یک نشانه­ی بارز از این قضیه است که ما در این خصوص به شدت از همان ابتدا در تحریم بوده­ایم و مسائل جدید باعث تحریم نشده­است، از­همان اول تحریم بوده­ایم که الحمدالله امروز از چندین کشور مطرح در زمینه هواپیمای بدون سرنشین هستیم.

در ادامه این برنامه مختارزاده اولین فرمانده یگان پهپاد در دوران دفاع مقدس با بیان این مطلب که سال 61 برای اولین بار این موضوع مطرح شد اظهار داشت: در ابتدا این موضوع برای ما جنبه­ی بازیچه داشت چون وقتی هواپیما را برای ما معرفی کردند ما با هواپیمای طبیعی سی میل مواجه بوده­ایم و بعد مقابل یک هواپیمای فوق­العاده کوچک و بعد مأموریتی که از ما توقع داشتند اصلا قابل جمع کردن نبود.

وی اضافه کرد: ولی وقتی که نشستیم پای مطالعه و دقیق شدیم به این قضیه و قیاس کردیم که در کشورهای دنیا قبلاً برروی این موضوع چه­کارهایی کرده­اند و تا عمق قصه رفتیم و آن وقت متوجه شدیم که چه موضوع پیچیده، قدرتمند و در ظاهر بسیار ساده و مزحک شاید بیاید. از نیمه­ی سال 62 بود که عملاً ما وارد پیگیری این قضیه شدیم که تیمی را تشکیل دادیم و با دوستان دانشگاه اصفهان و بعد با دانشگاه صنعتی اصفهان و بعد هم به تدریج عملیاتی و سازمانی پیدا کرده­ایم.

اولین پهباد ایرانی چگونه ساخته شد؟ 

مختارزاده همچنین در این برنامه نحوه ساخت و به پرواز درآمدن اولین پهپاد ایرانی را نیز بیان کرد.

وی در این باره گفت: به هیچ وجه ما هم اصلا باور نمی­کرده­ایم. روزی که برای انجام  عملیات آزمایشی رفتیم ما هم خودمان هم مسئولین باور نمی­کردند . وقتی برای انجام عملیات رفتیم ما در شرایط محدودیت­هایی که داشتیم ، هواپیمایی که ساخته­ بودیم تماماً با دست ساخته شده بود. بعد دو عزیزی که از قرارگاه آمده بودند از افراد عملیات بود و اطلاعاتی بودند وقتی که با ما مواجه شدند ابتدا نتوانستند خنده خود را پنهان کنند که ما مثلاً با این هواپیما  می­خواهیم برایشان عکس بیاوریم بعد یک نیم ساعتی نشستند تا ما این هواپیما را آماده کردیم و پرواز کردیم.

وقتی که ما پرواز کردیم و با آن دوستمان که خلبان ماهری هم بود و استاد خلبان ما هم بود چون ما محدودیت برد رادیو داشته­ایم رفته بودین نزدیک و پشت خط طبیعتاً ایشون داشت هواپیمارا با چشم دنبال می­کرد و کنترل می­کرد و ما هم به خاطر اینکه ایشان را آرام آرام به جلو ببریم همانطور که آقای طاهری فرمودند من هم کمر او را گرفته بودم و از پشت هدایتشان می­کردم که آقا بروید جلو تا نزدیک خط و غیره که حالا شما می­خندید ولی واقعیت عملیات بود و در صحنه­ای که همه متعجب بودند که این هواپیما با این صدای زیقی که دارد چه چیزی است.

اول پرواز که کرد دور اول را که گذشت هواپیمارا به سمت خط هدایت کردیم و از آن عبور کرد و بچه­ها متوجه شدند که یک چیزی بالا سرمان در حال حرکت است که همه خودی­ها اول شروع کردند به تیراندازی کردن و بعد عراقی­ها شروع کردند به تیراندازی کردن. یا امام زمان... الان همه این را می­زنند و همه مشترک داشتند یک هدف را می­زدند .

این بنده خدا (آقا فرشید) هم که سروصدارا شنید تنش می­لرزید و می­گفت مختار اینا چی­چیِست با همان لحجه اصفهانی. بچه­ها هم خوشحال شده بودند و می­گفتند نترس مال ما نیست و ما بالاخره هواپیمارا دور زدیم و عکس گرفتیم و وقتی که برگشتیم در فرود هم طبیعتاً با آن محدودیت و چرخ­هایی که در پشت دقیقاً خط پرواز کرده بودیم، با چه سختی فرود آمدیم. هواپیما صدمه دید و فقط یادم هست که این بنده خدا می­لرزید و لکنت گرفته بود و به من می­گفت که چرا ما آمده­ایم پشت خط ؟ شما به من دروغ گفته­اید از اول و اصلاً باورش نمی­شد که اینجا دقیقاً مثلاً در فاصله 100 متری خط بوده­ایم.

آن بنده خدا هم اولین بارش بود که آمده بود خط و ما برای خودمان هم شگفت­آور بود که می­توانیم موفق بشویم یا نشویم و محدودیت­ها باعث شده بود که ما اینقدر نزدیک بشویم. آن شب که ما عکس­هارا چاپ کردیم با چه مشقتی و در چه شرایط فوق­العاده سختی ، در کانتینر، زیر پتو فیلم­هارا ظاهر کنیم و کار را ادامه دهیم. عکس­ها که چاپ شد ما خودمان هم واقعاً متحیر مانده بوده­ایم .

یعنی عکس­هارا که من اول تبدیل شد و دیدم آنجا احساس کردم که تمام این زحماتی که کشیده­ایم واقعاً ارزش داشته است و­آن شب یادم هست که آقا محسن وقتی بچه­ها از قرارگاه برگشتند همان شب توافق کردند و دستورات أکید نوشته بودند برای تشکیل یگان و با قدرت تداوم دادند این قضیه را.

در ادامه می توانید مستند کامل «کابوس کرکس ها» را ببینید:


بخش اول


بخش دوم


بخش سوم