تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

مهمترین دغدغه آقای وزیر

تعداد بازدید : 739
آنچه فرجی دانا در سال ۹۲ انجام داد/ مهمترین دغدغه آقای وزیر

وزارت علوم تحقیقات وفناوری یکی از پر‌حاشیه‌ترین وزارت‌خانه‌های دولت یازدهم است.

 با توجه به حساسیت بالای این وزارتخانه، قبل از تشکیل کابینه یازدهم گمانه زنی‌های متعددی در مورد سکاندار آن مطرح شد، تا اینکه رئیس‌جمهور میلی منفرد را به مجلس معرفی کرد. اما میلی منفرد نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.

فرجی دانا

با توجه به شروع سال تحصیلی در آن مقطع و همزمانی عدم کسب رای اعتماد وزرای آموزش و پرورش و علوم نگرانی‌هایی را بوجود آورد اما رئیس‌جمهور، جعفر توفیقی را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد و نهایتا هم بعد از گذشت بیش از ۲ ماه در اواخر مهر ۹۲ رضا فرجی‌دانا به مجلس معرفی شد و این گزینه پیشنهادی روحانی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شد.

از مهمترین محورهای برنامه پیشنهادی فرجی دانا به مجلس می‌توان تحول و ارتقاء علوم انسانی، انسجام در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، استقلال مالی دانشگاهها، توسعه متوازن و هدفمند آموزش عالی، آموزش و پژوهش تقاضامحور، را نام برد. در این یادداشت قصد داریم تا به بررسی عملکرد وزیر علوم در این ۵ ماه بپردازیم. (نگاه کنید به متن برنامه‌ فرجی دانا برای سکانداری وزارت علوم)

تغییرات حداکثری آقای وزیر

تغییر و تحول و انتصابات در حوزه وزارت علوم از دوره سرپرستی توفیقی آغاز شد و در دوره وزارت فرجی دانا ادامه یافت. به طوریکه می‌توان آن را از مهمترین اقدام عملی وزارت علوم دولت یازدهم به شمار آورد. به طوریکه تغییر روسای دانشگاهها در تهران و شهرستانها، معاونین وزیر، تغییر روسای جهاد دانشگاهی همگی در این مدت کوتاه ۷ ماه اتفاق افتاد. هرچند این تغییرات در شروع به کار همه دولتها تقریبا دیده شده است، اما اینکه چند ماه از توان مجموعه مهمی چون وزارت علوم برای تغییرات مدیران صرف شود- روندی که ظاهرا همچنان ادامه هم دارد- به نفع توسعه علم و فناوری در کشور نیست و لازم به نظر می‌رسد که وزیر علوم به این مسئله توجه نمایند.

رهایی از بودجه دولتی و شهریه ممکن می‌شود؟

یکی از چالشهای مهم در آموزش عالی، مسئله بودجه است. الگوی فعلی در ایران عموما بر مبنای دو روش شهریه و کمکهای دولتی استوار است که مشکلات زیادی را بوجود آورده است. به طوریکه وقتی بودجه کشور مثلا در سال ۹۱ شکل انقباضی به خود گرفت، دانشگاهها با بحران مالی روبرو شدند.

عملکرد وزیر علوم در این حوزه نشان دهنده این است که در این دوره هم علی‌رغم وجود مشکلات زیاد در بودجه تخصیص داده شده به دانشگاهها، تلاش و برنامه جدی برای حل مشکل تامین مالی دانشگاهها از سوی وزارت علوم ارائه نشده است.

در حالی که در دنیا الگوهای مختلفی مانند تعریف انجام پژوهش به سفارش دولت و صنعت، ارائه خدمات علمی و فناوری، وقف، سفارش تربیت نیرو(بورس) و … برای تامین مالی دانشگاهها استفاده می‌شود ولی معاون وزیر علوم تنها به مسئله استفاده از خیرین به عنوان برنامه پیشنهادی حمایتی در این زمینه اشاره کرد.

مهمترین برنامه وزیر

وزیر علوم دولت یازدهم محور عمده برنامه خود را ارتقای کیفی مدیریت آموزش عالی در کنار توسعه کمی و آمایش رشته‌ها عنوان کرده است. فرجی دانا معتقد است طرح آمایش آموزش عالی، توسعه آموزش عالی را هدفمند و با برنامه می‌کند. در این راستا وزیر علوم اعلام کرد پس از تدوین طرح آمایش آموزش عالی، نشست مجددی با نمایندگان مردم در استانهای کشور برگزار خواهد شد و نسخه نهایی بعد از بحث و تبادل نظر مجدد با نمایندگان به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. مسئله آمایش رشته ها در وزارت علوم یکی از نیازهای اساسی حوزه آموزش عالی کشور به شمار میرود که خوشبختانه وزیر به خوبی آن را شناسایی کرد ولی هنوز مشخص نیست که طرح فرجی دانا در این زمینه در چه مرحله‌ای قرار دارد و اساسا آیا اقدامی در این زمینه انجام شده است یا خیر؟

نخبگان و آقای وزیر

مهاجرت نخبگان را می‌توان یکی از دغدغه های مهم وزیر علوم دانست زیرا فرجی دانا آمار خروج نخبگان از کشور را به شدت مورد نقد قرار داد و اعلام کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور الگوهایی از کشور چین را برای بازگشت نخبگان خارج از کشور مطالعه کردیم و به فکر برنامه‌ریزی سیستماتیک برای کاهش مهاجرت‌ها هستیم. همچنین فرجی دانا اعلام کرد نخبگان نیز باید کارآفرین باشند نه اینکه به دنبال شغل بگردند. هرچند توجه وزیر علوم به مسئله نخبگان امیدوارکننده است، اما لازم است در این زمینه همکاری بیشتری میان معاونت علمی و وزارت علوم شاهد باشیم تا حمایت مناسب و بازدهی حداکثری ایجاد گردد.

پژوهش محوری مقدم بر آموزش محوری

فرجی دانا به درستی حرکت به سمت پژوهش محوی و کارآفرینی را بسیار مهم دانست و با انتقاد از حجم بالای دانشجویانی که بدون توجه به نیازهای کشور وارد دانشگاه می‌شوند گفت: دانشگاه‌های ما نیز باید همانند همه دانشگاه‌های دنیا از حالت آموزش محور به حالت پژوهش محور و کارآفرین تبدیل شود و ما به جای فارغ التحصیلانی جویای کار فارغ التحصیلان کارآفرین به جامعه تحویل بدهیم و دانشگاه باید حمایت‌های لازم برای این کارآفرینی را به دانشجویان بدهد.

با توجه به موارد ذکر شده در یادداشت باید گفت در مجموع در عملکرد ۵ ماهه وزیر علوم، اقدام قابل توجهی توسط فرجی دانا به جز تغییر و تحول مدیران و روسای دانشگاه صورت نگرفته است و وزیر علوم در باقی مسائل مرتبط با این وزارتخانه تنها به بیان حرفهایی خوب و کلی اکتفا کرده است.