»پاکدامنی، بهترین عبادت است« کافی، ج 2، ص 7اولین کسی که وارد بهشت می شود، فرد عفیف پاکدامن و اهل عبادت است « بحارالانوار، ج 71 ، صخداوند می فرماید: »ای فرزندان آدم! لباسی براي شما فرستادیم که اندام شما را می پوشاند؛ و مایه زینت شماست؛ اما لباس تقوا بهتر است؛ این ها از آیات خداست، تا متذکر (نعمت هاي او) شوند« سوره اعراف آیه 26خداوند می فرماید» : اي پیامبر! به زنان و دخترانت و نیز به زنان مؤمن بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند «سوره احزاب آیه 59خداوند می فرماید» : اي رسول ما! به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشانند « سوره نور آیه تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 5
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

«دهکـده جهانی» و مد در قاب تصوير "شوخي كردم ..."

تعداد بازدید : 434
«دهکـده جهانی» و مد در قاب تصوير "شوخي كردم ..."

یک مدل  پیش از اینکه توسط دیگران تایید و پذیرفته شود، یک تحرک و ابداع از سوی ذهن است. ذهنهایی که در عصر جدید با توجه به مقتضیات پست مدرنیسم، از مدلهای پریشان و آشفته تا ژست های راه رفتن و نشستن و برخاستن و لباسهای بی مناسبت با عرف و از جامعه ای به جامعه دیگر را طراحی می کنند.

 رویکرد غالب در طراحی های ژست و لباس و پوشش و مدل های عجیب و غریب یک اباحه گری شدت یافته با عرف است که در برخی شئونش تمسخرگرایانه با مفاهیمی چون قانون، چهارچوب، حکم وعرف و شرع برخورد می کند.

شاید مد و فشن از نتایج پست مدرنیسم نباشد و بیشتر آن را حاصل تحولات آغاز مدرنیسم باید دانست، اما بدون شک از ابزار اصلی پیش برنده پست مدرنیسم و عصر شکاکیت جدید است. دوران «آنارشیسم در حضور دولت»؛

بگذارید این تعابیر را ساده تر بنویسیم. پست مدرنیسم در برخی از بخشهای نظری و البته در تمام وجوه عملی خود، یک اباحه گری  هدایت نشده است. مثلا مد و فشن و پوشش اگرچه پس از قرون وسطا و روشنگری و مدرنیسم صرفا یک محل تمایز و تشخیص افراد و شئون و اشخاص از یکدیگر تلقی می شد، اما در عصر پست مدرنیسم خود به یک شان تبدیل شد. بسیاری از مکتب های اخیر در اروپا از مد حاصل شده اند و حتی بسیاری از قوانین تازه مصوب شده در غرب چون آزادی همجنس بازی از مد  و فشن نتیجه شده اند.

مدهای ناهماهنگ با عرف در واقع از یک بی سازمانی اجتماعی نشات می گیرند. بی سازمانی که در افراد به وجود می آید و در اجتماع حل می شود.

این آسیب اجتماعی در ایران شاید به نحو دیگری نمود مییابد. برخی عادات غلط چون زنانگی های مرسوم در چشم و هم چشمی در موضوع مد و پوشش، برخی از انواع مد را افسار گسیخته روانه جامعه کرده است.

مدهای ماهواره ای ظرف مدت کوتاهی به کف خیابان می آیند. مهران مدیری در مجموعه طنز «شوخی کردم»، با زبان طنز و البته مبتنی بر مبانی تئوریکی که ذکر شد، مد و فشن و نوع مواجهه ایرانیان با آن را به چالش می کشد. این نوع مواجهه از آنجایی تحسین برانگیز است که همچون ذات پست مدرنیسم در مسخ قوانین، آنها را مسخ و به بیانی طنز مورد انتقاد و اعتراض قرار می دهد.

بخشی از این قسمت شوخی کردم که با عنوان «مد»، در پخش نمایش خانگی عرضه شده است را می بینیم:

بخش اول       دانلود

بخش دوم        دانلود