تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

تکمیل رابطه بین «علم و دانشگاه» و «صنعت و تجارت»

تعداد بازدید : 934
تکمیل رابطه بین «علم و دانشگاه» و «صنعت و تجارت»

اهمیت به علم و دانش و بکارگیری آن در سطوح رده اول صنعتی، یکی از نکات مثبت دولت‌های نهم و دهم به شمار می‌رود که مهمترین بارزه‌های آن را در موفقیت‌های علمی و صنعتی کشور شاهد هستیم؛ یکی از زیربناهای این توفیقات، شکل‌گیری و پر و بال گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان است که مستقیما زیر نظر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال فعالیتند.

می‌توان ادعا کرد که با ادامه چنین روندی به صورت جدی و محکم در عرصه علمی و صنعتی کشور، در آینده‌ی نچندان دور به یکی از قطب‌های علم و صنعت در جهان تبدیل شویم و همه این‌ها منتج به قدرت یافتن ایران در برابر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان از سراسر دنیا خواهد شد.

با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که رابطه‌ای غیر قابل انکاری بین علم، دانش، صنعت و اقتصاد مقاومتی وجود دارد و در این این میان لازمه‌ی وجود نگاهی استراتژیک به این موضوع از سوی سیاست‌گذاران و مسولان علمی و اقتصادی کشور احساس می‌شود.

البته بخش مهمی از سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» مربوط به پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی و ساماندهی نظام ملی نوآوری است که لازم است مورد توجه دانشگاه‌ها قرار گیرد.

در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به موضوع پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، لزوم پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات با فناوری بالا و دانش­بنیان تاکید شده؛ علاوه بر آن در سایر بندها نیز به صورت صریح یا ضمنی به موضوع انتقال فناوری و نوآوری، افزایش بهره‌وری و نوآوری تاکید شده است.

اما پرسش اساسی این است که اقتصاد دانش‌بنیان چه مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی دارد؟

نقش‌آفرینی دانش و فناوری در تولید به عنوان عامل اصلی، تعریف کلی و اصلی از اقتصاد دانش بنیان است؛ البته این محصور به پروسه‌ای کوتاه نیست و از تولید کالاها و خدمات تا توزیع آنها و مبادلات اقتصادی، «دانش و فناوری» قابل بکارگیری است.

همچنین ملزوم به ذکر است که منظور از دانش و فناوری، تنها ماشین‌آلات نیست، بلکه مفهومی است که شامل همین ماشین‌آلات، روش‌های تولید، نیروی انسانی و متخصص، سازمان و روابط انسانی و مهمتر از همه نوع نگرش و تفکر عاملان اقتصادی است. 

 

 

با این تعریف، اقتصاد دانش‌بنیان در همه بخش‌های اقتصادی از نفت و گاز گرفته تا صنعت و کشاورزی، خدمات و ساختمان تا پزشکی و داروسازی مصداق خواهد داشت.

به نظر می‌رسد مساله اساسی شکل‌گیری و نقش‌آفرینی اقتصاد دانش‌بنیان، نبود ارتباط ارگانیک بین مراکز تولید دانش و مراکز متقاضی آن است و البته سال‌هاست که در اقتصاد ایران مطرح شده و علی‌رغم تلاش‌هایی در سال‌های گذشته برای رفع آن انجام شده است، اما هنوز به طور جدی حل نشده است. 

به بیان دیگر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که دو محصول مهم دانش‌بنیان یعنی نیروی متخصص و علم و فناوری را تولید می‌کنند هنوز ارتباط لازم با صنعت پیدا نکرده‌اند. 

از طرفی، صنعت کشور نیز با مشکلات عدیده‌ای روبروست و به نظر می‌رسد هنوز به آن مرحله که خود به عنوان یک متقاضی برای دانش به دانشگاه مراجعه کند نرسیده است.

آمارهای رسمی از منابع بین‌المللی نشان می‌دهد در بخش تولید علم، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور، عملکرد خوبی در سال‌های اخیر داشته‌اند اما مساله اینجاست که علی‌رغم اشراف دانشمندان و اساتید دانشگاهی به آخرین علوم روز، در کاربردی و تجاری کردن این علوم حلقه‌های مفقوده وجود دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مقالات علمی بسیاری توسط اساتید دانشگاهی و دانشجویان ایرانی در نشریات داخلی و خارجی معتبر تقریبا در همه رشته‌ها منتشر شده است که بهترین دلیل برای اثبات جایگاه مناسب علمی ایران در  مجامع علمی جهانی است.

 

 

با این حال در زمینه تجاری شدن دانش مذکور عملکرد کشور ما به هیچ وجه متناسب با تولید علم نیست

در زمینه آموزش بین نیاز صنعت و آنچه که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود تفاوت‌هایی وجود دارد. البته این بدان معنا نیست که دانشگاه‌ها باید آموزش غیرعلمی انجام دهند بلکه مشکل اساسی در نبود مکانیسمی مشخص برای ایجاد ارتباط بین آموزش دانشگاهی با نیازهای صنعتی است. 

یکی از بهترین راه‌کارها برای حل معضل تجاری کردن ایده‌ها و نوآوری‌های دانشگاهی، استفاده از تجربیات سایرر کشورهای موفق و صنعتی است که اکنون دوران توسعه را پشت سرگذاشته‌اند.

می‌شود گفت صنعت کشور نیز با مشکلات متعددی روبرو است؛ صنایع کشور هنوز درگیر مشکلات پیش‌پا افتاده و روزمره هستند و به همین دلیل مجالی برای نگاه راهبردی به مسائل و توجه به نوآوری و فناوری جدید نیست یا اگر هم هست، ضعیف است. 

 از طرفی، رقابتی نبودن صنایع و حمایت‌گرایی که به طور مزمن در طی سال‌های گذشته رواج داشته است باعث شده است تا این نیاز در صنایع برای مراجعه به دانشگاه ایجاد نشود. 

 به هر حال تاکید صورت گرفته بر اقتصاد دانش بنیان در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که باید در این زمینه به صورت جدی‌تری اقدام شود و در سال‌های آینده این مشکلات رفع شود، چرا که اقتصادی که به صورت درون‌زا به تولید و بهره‌گیری از دانش می‌پردازد می‌تواند در مقابل شوک‌های بیرونی مقاومت مناسبی داشته باشد.