تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

عملکرد وزیر علوم در بوته نقد تشکل های دانشجویی

تعداد بازدید : 896
عملکرد وزیر علوم در بوته نقد تشکل های دانشجویی

پس از اینکه رضا فرجی دانا با رای اعتماد مجلس به عنوان وزیر علوم منصوب شد؛ کسی فکر نمی کرد که این چهره کمتر شناخته شده در میان سیاسیون، وزارت علوم را به مکانی برای حضور عناصر فتنه تبدیل کند؛ البته پیش از این در جریان بررسی صلاحیت وزیر علوم در مجلس بحث هایی با این عنوان مطرح شد ولی برخی نمایندگان به سادگی از کنار این حرف ها گذشتند و مهر تایید بر حضور رضا فرجی دانا در وزارتخانه علوم زدند. اما این استاد دانشگاه تهران درست چند روز پس از کسب رای اعتماد بهارستان نشینان و نشستن بر کرسی ریاست وزارتخانه علوم و فناوری، جعفر توفیقی از چهره های فعال در فتنه 88 را که پیش از خود قرار بود به عنوان وزیر علوم برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی شود را به عنوان مشاور عالی این وزارتخانه انتخاب کرد و جعفر میلی منفرد را که نقش مهمی در تحصن اساتید دانشگاه امیرکبیر در فتنه 88 داشته را به عنوان معاون آموزشی خود منصوب نمود.

فرجی دانا پس از آن به سراغ دانشگاه ها رفت و روسای دانشگاه ها را بدون در نظر گرفتن پیشنیه علمی و توانایی افراد در اداره دانشگاه، منصوب کرد و برای تغییر برخی دانشگاه ها چون تهران و صنعتی شریف و تربیت مدرس نیز کارگروه هایی با اساتید منتخب تشکیل داد تا هجمه انتقادات را به جای وزارتخانه خود به سمت اساتید دانشگاه حاضر در این کارگروه هدایت کند.

از سوی دیگر وزیر علوم در این مدت بارها با تذکرات مراجع عظام تقلید مواجه شده و یک کارت زرد نیز از مجلس گرفته است و نگرانی نمایندگان مجلس از اتفاقات وزارت علوم به یکی از موضوعات اصلی کمیسیون‌ آموزش و تحقیقات تبدیل شده است تا جایی که رئیس این کمیسیون در هشداری نسبت به فرجی دانا اعلام کرده است که وزیر علوم نگذارد کاسه صبرمان لبریز شود. ولی گویا همه این تذکرات تاثیری در اصلاح روند موجود در وزارت علوم نداشته و همچنان این وزارتخانه با مدیریت پنهان جعفر توفیقی و با شیوه های منسوخ شده دولت اصلاحات اداره می شود. البته در این میان تشکل های دانشجویی نیز ساکت ننشسته اند و بارها با بیانیه ها و تذکرات مختلف فضای موجود در وزارت علوم را مورد نقد قرار داده اند.

اینکه حاکمیت نقش خودش را به دیگران بسپرد امر قابل قبولی نیست

محمد سعید سرافراز دبیر شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران با اینکه تغییر رئیس دانشگاه را حق هر دولتی می داند، معتقد است که انتصابات وزیر علوم تا به امروز حاشیه ساز بوده است و حضور توفیقی و میلی منفرد در جایگاه های مشاور عالی و معاون آموزشی، دارای شبهانی است که باید وزیر علوم نسبت به آن پاسخگو باشد.

وی در گفتگو با محراب نیوز با انتقاد از تشکیل کارگروه هایی برای انتخاب روسای دانشگاه ها تصریح کرد: در جذب هیات علمی ها وقتی گروه های آموزشی موثر باشند و گروه ها تصمیم بگیرند که چه کسی استاد شود و چه کسی استاد نشود؛ یک باند بازی اتفاق می افتد کمااینکه در سال های گذشته انتخاب دانشجویان دکترا توسط اساتید صورت می گرفت و این رویه باعث می شد تا حق کسانی که استاد آن ها را نمی شناسند ضایع شود و حتما نباید گروه ها تاثیرگذار باشند ولو اینکه این گروهی از اساتید باشند که حتما قشر زحمتکشی هستند و حتما در پیشبرد نظام آموزشی ما نقش کلیدی و استراتژیکی دارند؛ اما اینکه حاکمیت نقش خودش را به دیگران بسپرد امر قابل قبولی نیست.

سرافراز ضمن انتقاد از سیاست زدگی در وزارت علوم و دانشگاه ها افزود: حتما دانشجویان باید سیاسی باشند، سیاست را بفهمند و نسبت به اتفاقات جامعه، خودشان را مسئول بدانند و برای هر اتفاقی موضع داشته باشند؛ اما دانشجویان نباید سیاست زده شوند و بازیچه احزاب قرار گیرند.

دبیر شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران با بیان اینکه دانشجویان نباید درگیر بازی های سیاسی شوند، اظهار داشت: دانشجویان باید از یک منظر بالاتر مسایل را رصد کنند و کار را از آنجا پیش ببرند و نباید بازیچه احزاب شوند؛ چراکه این موضع وقت و انرژی دانشجو را می گیرد و باعث می شود دانشگاه ما پویایی خود را از دست بدهد و البته این آفتی است که به شدت در فضای جدید دانشگاه احساس می شود.

سرافراز بیان داشت: متاسفانه درحوزه فرهنگ وضعیت دانشگاه ها افول جدی تری به خود دیده است و یکسری تشکل ها و گروه هایی که معاند بودند و کارشان از انتقاد گذشته بود و به عناد رسیده اند دوباره در حال قوت گرفتن هستند.

دبیر شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در خصوص ارزیابی خود از عملکرد مجلس در مقابله با اقدامات وزیر علوم گفت: سئوال و اخطار دادن به وزرا و حتی استیضاح حق قانونی مجلس است؛ چراکه کار مجلس، کار نظارتی است و دولت باید نقد کردن را مقتنم بشمارد و برای اصلاح امور از آن بهره ببرد تا به مشی بهتری برسد و پیشنهاد من به وزیر علوم این است که از سئوال از انتقاد از تعامل با نمایندگان مردم حتما استقبال کنند و به جای موضع گیری سعی کنند دغدغه های نمایندگان ملت را پوشش دهند.

وی افزود: نمایندگان مجلس نیز مثل تشکل های دانشجویی یک بخشی از چشم بینای مردم هستند و می توانند در اصلاح کردن وضعیت موجود نقش داشته باشند؛ از اینرو به وزیر علوم توصیه می کنیم که از جلسه با نمایندگان مجلس و تشکل های دانشجویی و جلسات عمومی با دانشجویان که جزو تاکیدات مقام معظم رهبری استفاده کنند ولی متاسفانه چند وقتی است که این جلسات کمرنگ شده است.

هشدار به وزیر علوم نسبت به ایجاد تشکل های دانشجویی دولت ساخته

 روح الله نجابت دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از ورود افرادی با سابقه حضور در فتنه 88 در دانشگاه ها و بدنه وزارت علوم انتقاد می کند و می گوید: فضایی که در بعضی از وزارتخانه های دولت آقای روحانی از جمله وزارت علوم حاکم است، فضایی است که در طراز دولتی با نیازها و اقتضائات کشور ما نیست و بعضی از وزارتخانه ها توسط افراد و جریانات سیاسی ای تسخیر شده اند که قبل از اینکه تمرکز اصلی شان مباحث آن وزاراتخانه باشد تکیه بر اهداف سیاسی و جناحی و حزبی شان است.

وی در گفتگو با محراب نیوز با بیان این مطلب ادامه داد: برخی از افراد منصوب شده در وزارت علوم به جای اینکه به فکر منافع کشور باشند به فکر منافع گروهی خودشان هستند و اهداف سیاسی خودشان را در دانشگاه پیش می برند و دانشجو باید مراقب باشد در دام این نوع نگاه ها نیفتد.

نجابت شکل گیری تشکل های دانشجویی دولت ساخته در وزارت علوم را به عنوان آسیب دیگر این وزارتخانه در دوره جدید معرفی کرد و افزود: در دوره جدید شاهد این موضوع هستیم که افرادی که در فتنه 88 نقش داشتند به دنبال ایجاد تشکل های دانشجویی دولت ساخته ای در وزارت علوم هستند تا اهداف سیاسی خود در پیشبرد اهدافشان را پیش ببرند که این موضوع فضای سیاسی دوم خرداد در دانشگاه ها را به وجود می اورد که باید وزیر علوم نسبت به این قضیه ورود پیدا کرده و عکس العمل نشان دهد.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با انتقاد از سیاست زدگی فضای دانشگاه ادامه داد: در وزارت علوم آقای روحانی و شخص آقای فرجی دانا، افراد درصدند که با گل آلود کردن آب دریاچه دانشگاه ها ماهی خودشان را از این فضا بگیرند و این تفکر ساده اندیشانه، محدود و متمرکز در چند نفر چون آقای توفیقی و دوستانشان است و برنامه ریزی منسجمی در پشت قضیه است تا راه برگشت جریان رادیکالی که بعضا ریشه های عناد با نظام دارند از طریق وزارت علوم دنبال کنند و دانشگاه را یک بستری برای رسیدن به اهداف خودشان می دانند.

نجابت همچنین نسبت به عدم توجه وزارت علوم به تذکرات مراجع تقلید هشدار داد و گفت: گله هایی که از سوی مرجعیت عنوان می شود، نشات گرفته از دغدغه دینی و انقلابی آن ها و دغدغه های مردمی است که مرجعیت را مامن و پناهگاه خودشان می دانند که متاسفانه در این مدت اخیر کارنامه قابل قبولی از جانب وزارت علوم برای رفع دغدغه مراجع ندیده ایم.

وی در خصوص ارزیابی عمکلرد مجلس نسبت به اقدامات وزارت علوم تصریح کرد: مجلسی با گرایش متفاوت از دولت در رأس کار است و بیشترین همراهی را در جلسات رای اعتماد با دولت داشت؛ منتهی یک ساختار و سازوکار غلطی را در زمینه تعامل نمایندگان مجلس با دولت می بینیم و بعضا برخی از نمایندگان از وظیفه نظارتی خود در این زمینه دور می شوند و برخی مطالبی که بوی سهم خواهی دارد، مشاهده می شود.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه سئوال از وزرا تنها در زمانی مفید است که با دغدغه های انقلابی همراه باشد، افزود: ما می بینیم همانقدر که جناب آقای روحانی نسبت به مستند "من روحانی هستم" موضع می گیرند، رئیس مجلس نیز به مخالفت با این مستند می پردازد و به جای توجه به مشکلات مردم به دنبال این هستند که فضایی ایجاد کنند که بعدا در انتخابات پیش رو بتوانند فضای متفاوتی در مرزبندی های سیاسی ایجاد کنند و بر این اساس به مجلس هم امیدی نداریم که در مقابل اتفاقاتی که در وزارت علوم می افتد واکنش مثمرثمری نشان دهد.

رشد علمی کشور با کاهش مواجه شده است

علی بیانی دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز کند شدن رشد شتاب علمی را به عنوان پیامد مهم حضور فرجی دانا در وزارت علوم می داند و معتقد است که وزیر علوم در انتخاب روسای دانشگاه جایگاه سیاسی افراد را به جایگاه علمی ترجیح می دهد.

وی در گفتگو با محراب نیوز در این خصوص می گوید: متاسفانه در روند تغییر روسای دانشگاه تنها ملاکی که شاید مدنظر مسئولین وزارت علوم نبوده بحث علمی است و از نظر انها حتما باید رئیس دانشگاه یک شاخصه سیاسی داشته باشد، در حالی که وزرات علوم می توانست فردی را انتخاب کند  که در آن دانشگاه از نظر علمی دارای رتبه بالایی است.

بیانی با بیان اینکه تشکل دانشجویی از جناح سیاسی جز ضرر چیزی نخواهد دید، تصریح کرد: جناح های سیاسی تنها از دانشجو برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند و اصلا منافع دانشجو و تشکل دانشجویی را مدنظر قرار نمی دهند و منافع حزب و جریانشان در ذهنشان است و از دانشجو به عنوان یک ابزار استفاده می کنند.

وی ادامه داد: جریان سیاسی هیچ اعتنایی به استقلال و آرمان های  جنبش دانشجویی ندارند و انتظار ما از وزارت علوم این است که این جمله رئیس جمهور که گفتند "دانشگاه کارگاه سیاست است اما باشگاه احزاب سیاسی نیست" را در دستور کار خود قرار دهند؛ چراکه واقعا هم همینطور است و متاسفانه امروزه برخی جریان های سیاسی به صورت واضح و شفاف در دانشگاه از دانشجویان عضو گیری می کنند و با آن ها ارتباط تشکیلاتی دارند.

بیانی در رابطه با کاهش رشد شتاب علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را در سال های اخیر مطرح کرده اند که یکی از مهمترین اولویت های رسیدن به اقتصاد مقاومتی تکیه به داشته های خودمان و تکیه بر قدرت درونی خودمان است و قدرت درونی خودمان نیز از رشد علمی و رسیدن به پیشرفت علمی حاصل می شود تا تکنولوژی مختلف در دسترس ما قرار گیرد و ما باید بتوانیم به استقلال کامل برسیم.

وی افزود: تحقق این موضوع از دانشگاه شروع می شود و اگر جهت گیری کلی دانشگاه روی بحث های علمی تمرکز نداشته باشد؛ قاعدتا در چند سال آینده ضربه خواهیم خورد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت عدم توجه مجموعه وزارت علوم به مقوله تحول در علوم انسانی را به عنوان آسیب دیگر این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در جلسه ای که با دکتر هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم داشته ایم در پاسخ به سئوالم در رابطه با اقدامات دولت فعلی در خصوص تحول در علوم انسانی مشخص شد که دولت فعلی هیچ دغدغه ای نسبت به علوم انسانی ندارد و وقتی دکتر هاشمی در ان جلسه مطرح کردند که نهضت ترجمه نهضت بزرگی در تاریخ اسلام بوده و نمی شود آن را نادیده گرفت و با این حرف معلوم می شد که برنامه ای برای تحول در علوم انسانی وجود ندارد.

بیانی در خصوص عملکرد مجلس نیز عنوان کرد: در ابتدای رای اعتماد به وزرا تحرکات خوبی از سوی نمایندگان مجلس انجام شد، اما متاسفانه در حال حاضر نمایندگان مجلس در بازی دولت قرار گرفته اند و فضایی که به خاطر انتخابات مجلس سال آینده ایجاد شده نمایندگان را به این سمت برده که امروز برخی نمایندگان نسبت به عملکرد وزرا و دولت تحرک جدی از خود نشان نمی دهند.

وی در خصوص تاثیرگذاری اقدام مجلس در خصوص استیضاح وزیر علوم گفت: باید دید که آیا عملکرد وزیر علوم از قبل از کارت زرد مجلس با بعد از آن فرقی کرده است یا نه! که شواهد نشان می دهد کارت زرد مجلس تاثیر چندانی در این روند نداشته است.

زهرا کریمی