تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

چه کسانی با تئوریزه کردن سازش، خیانت می کنند؟

تعداد بازدید : 946
چه کسانی با تئوریزه کردن سازش، خیانت می کنند؟

 

آیت‌الله جوادی آملی، اول خرداد ماه 93 پیامی برای همایش عقلانیت و اعتدال در سیاست خارجی تقریر می کنند که در بخشی از آن آمده: «وضعیت محارب و کسی که همواره از گزینه‌ های نظامی روی میز حرف می ‌زند فرق می‌ کند. این ‌ها همان ‌هایی هستند که وقتی انسان با آنها دست می ‌دهد باید انگشتانش را بشمارد و آیاتی مانند «فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ» ناظر به همین افراد است. علت مقابله با این افراد، کافر بودنشان نیست؛ زیرا با کافر می‌ شود کنار آمد، اما با مستکبر نه. این ‌ها طبق آیه قرآن به سوگند‌ها و تعهدات و میثاق ‌های خود پایبند نیستند. با این گروه نمی شود زندگی کرد. این ‌ها با دست راست تعهد کنند، با دست چپ نقض می ‌کنند، لذا مسئولان ما در مذاکره با این‌ ها باید نهایت هوشیاری را داشته باشند».

سیاست خارجی دولت یازدهم در بسیاری از مسائل نسبت به دولت قبل دچار تحولات قابل توجهی شد. دولت روحانی با دیدگاهی خاص تصمیم گرفت تمام مسائل جاری کشور را از رهگذر تغییر در سیاست خارجی حل کند و از این رو تمرکز و نگاه کلی دولت در یک سال گذشته بیش از هر چیز بر پرونده هسته ای ایران و مذاکرات دو جانبه با آمریکا خلاصه شد. دولت معتقد است حل شدن این مسائل می تواند گره از معضل تحریم باز کند و بعد از آن رونق اقتصادی حاصل می شود.

رویکردی که در حال حاضر با بالا گرفتن اختلافات ایران و طرف غربی در ادامه مذاکرات، کاملا متزلزل و سوال برانگیز رخ نموده است. در این رویکرد، جریان های افراطی حامی دولت که نگاه سازش پذیر و «بالای ایوانی» بر امور جامعه دارند با نظریه پردازی می کوشند رویکرد مذکور را مورد اقبال افکار عمومی قرار دهند.

مردان بالای ایوان در اصطلاحات سیاسی به افرادی اطلاق می شود که وقتی میان افراد در یک کوچه یا محله اختلافی ایجاد می شود و گروهی حق و گروهی باطل هستند، از بالای ایوان تنها به نظاره مشغول می شوند و جسارت دفاع از حق را به قیمت پرداخت هزینه جانی، مادی و آبرویی ندارند. این افراد تنها در دوران آرامش و آسودگی به عنوان روشنفکر پدیدار می شوند و قلم به دست می گیرند اما زمانی که میدان به عرصه نبردهای اساسی تبدیل می شود دیگر خبری از آنها نیست و به دنبال بورسیه های تحصیلی در کشورهای خارج و یا تبدیل اموال خود به دلار و خروج از مملکت هستند.

در همین حال، جریان های افراطی حامی دولت که به صورت عمده در قالب تفکر دوم خرداد قرار می گیرند، تلاش های مستمری برای زیر سوال بردن اصرار نظام بر حفظ دستاورد هسته ای انجام می دهند. در طول دولت های نهم و دهم جریان های مخالف دولت و شخصیت های سیاسی متعددی همواره دولت را در عرصه سیاست خارجی به ماجراجویی متهم می کردند و سیاست ضد صهیونیستی دولت را به نوعی به تحت فشار قرار گرفتن ایران در عرصه جهانی وصل می نمودند. این در حالی است که سیاست خارجی ایران در قبال رژیم جعلی صهیونیستی یک امر فرا دولتی و منطبق بر آرمان اصلی انقلاب اسلامی طبق دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است. به طوری که شدیدترین و صریح ترین بیانات علیه این رژیم از سوی امام و مقام معظم رهبری اظهار شده است.

رهبری در جمع فرماندهان بسیج در 29 آبان 92 فرمودند: «اینکه می گوییم می خواهیم حرکت کنیم و پیش برویم آیا به معنای جنگ طلبی نظام اسلامی است؟ آیا به معنای این است که نظام اسلامی قصد دارد با همه ملت ها و کشورهای عالم چالش داشته باشد؟ که گاهی شنیده می شود دشمنان ملت ایران، از جمله از دهان نحس نجس سگ هار منطقه، رژیم صهیونیستی، چانه می جنبانند که ایران تهدید همه جهان است، نه. این سخن دشمن و درست نقطه مقابل منشای اسلامی است. تهدید همه جهان آن نیروهای شر و شر آفرینی هستند که جز شرارت از خود نشان ندادند از جمله همین رژیم جعلی اسرائیل و بعضی پشتیبانان او. اسلام و نظام اسلامی درسی که از قرآن گرفته و درسی که از امیرالمومنین و پیامبر اسلام گرفته است، درس دیگری است. انّ الله یامر بالعدل و الاحسان. امیرالمومنین فرمود به همه احسان کنید چرا که یا برادر اسلامی توست یا انسان است به هر حال. این منطق اسلام است. ما به همه انسان ها می خواهیم خدمت و محبت کنیم و با همه انسان ها و ملت ها می خواهیم روابط دوستانه و محبت آمیز داشته باشیم. ما حتی با ملت آمریکا نیز با اینکه دولتش دولت مستکبر و دشمن و بدخواه و کینه ورز است نسبت به ملت ایران و نظام، ما با ملت آمریکا دشمنی نداریم.»

با این وجود و در حالی که این رژیم منفور در تلاش است ایران را به جنگ طلبی متهم نماید برخی جریان ها در داخل، ماجراجویی در سیاست خارجی را به معنای مقابله با تهدید این رژیم قلمداد می کنند. از سوی دیگر همانطور که محمد جواد ظریف رسما در یکی از سخنرانی های خود در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد، وزارت خارجه می کوشد با تاکید بر وقوع هلوکاست موجب افزایش فشار به ایران در سیاست خارجی نشود. این سیاست با توجه به آنکه در کلام آیت الله جوادی آملی میان کافر و مستکبر تمییز وجود دارد دارای زوایای پنهان و مخدوشی به نظر می رسد.

از سوی دیگر، عادی سازی این باور مسموم که انرژی هسته ای نیاز مقرون به صرفه کشور نیست، خط عادی شدن مفهوم سازش در افکار عمومی را دنبال می کند. زیرا اگر افکار عمومی دچار این مسمومیت شود در آن صورت پذیرش خواسته های ناعادلانه طرف غربی در جهت باز کردن پیچ و مهره های صنعت هسته ای کشور آسان تر می شود و دیگر نمی توان آن را به عنوان سازش در قالب یک امر مذموم مطرح نمود.

احمد شیرزاد نماینده متحصن مجلس ششم، در اواخر اردیبهشت 93 در یک گفتگوی رسانه ای در این باره گفته است: «ما اگر بخواهیم نیروگاه هسته ای ایجاد کنیم سال ها زمان می برد. به طور مثال ساخت نیروگاه بوشهر حدود 40 سال زمان برده و اکنون برای سوخت آن به روسیه نیاز داریم که این خود نوعی وابستگی به شمار می رود. طبیعتا اگر نیروگاه های زیادی تاسیس کنیم و مقادیر کلانی را هزینه کنیم برای سوختش وابسته به دیگران خواهیم بود. در حالی که ما در سوخت فسیلی وابستگی نداریم. پس چرا باید فکر کنیم که وابستگی ما به روسیه بدون اشکال است، و بر عکس وابستگی ما به کانادایی ها و آمریکایی ها اشکال دارد؟ ... بحث ساخت نیروگاه هسته ای مثل زمین فوتبال نیست که بگوییم با غیرت ملی شوت می کنیم داخل دروازه. ما احتیاج به فن آوری داریم و کار راحتی نیست. بنابراین چه در زمینه تولید و چه در زمینه اداره نیروگاه ما مشکل داریم. واقعا کسانی که معتقد هستند نیروگاه هسته ای برای ما فایده ای دارد اثبات کنند در کدام بخش به صرفه و فایده بوده است. بنابراین ما به عنوان ایرانی علاقمند به کشور، نباید چوب حراج به استقلال کشور بزنیم و خودمان را وابسته به روس ها کنیم.»

شبهه سطحی وابستگی به روسیه در برابر وابستگی به غرب بیش از آنکه ارزش علمی داشته باشد مصرف ژورنالیستی دارد؛ زیرا در حال حاضر مصداق تضییع حقوق ملی ایران و مقابله ایران اسلامی برای حفظ استقلال ملی خود در مواجه با تحمیل، تهدید و تحریم غربی هاست.

صادق زیبا کلام نیز در همین راستا در اواخر اردیبهشت 93 می گوید: «بسیاری از حقایق و واقعیت های هسته ای از نظر مردم متاسفانه پنهان مانده است و من قویا اعتقاد دارم که هسته ای شدن با چه هزینه سنگینی در یک دهه گذشته پیشرفت کرده و ما به واسطه هسته ای شدن چه هزینه هنگفتی را پرداختیم. هزینه ای که می بایست در آموزش و پرورش، در بهداشت و درمان، در محیط زیست، در توسعه جاده ها و مترو کشور به کار گرفته می شد. این چه استدلال و چه تفکری است که 10 سال است در کشور تبلیغ می شود که اگر ما اورانیوم را مثلا 3 درصد غنی کنیم این یک شاهکار و پیشرفت خواهد بود؟»

با این وجود هشدار صریح مقام معظم رهبری در سخنرانی 4 خرداد 93 در جمع نمایندگان مجلس باید بیش از پیش مورد استناد اجرایی دستگاه خارجی دولت یازدهم قرار گیرد تا در دام نظریه پردازانی که در تلاشند تا سازش پذیری را تنها راه و رویکرد دولت در سیاست خارجی قرار دهند؛ نیفتد. نظریه پردازانی که به فرمایش مقام معظم رهبری با تئوریزه کردن سازش جز خیانت اقدام دیگری برای کشور انجام نمی دهند.

 

 

مسعود ابراهیمی