تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

لزوم فرماندهی و رهبری

تعداد بازدید : 829
لزوم فرماندهی و رهبری

حجت‌الاسلام قرائتی بیش از 32 سال است که به تدریس مفاهیم قرآنی و اهل‌بیت(ع) در برنامه درس‌هایی از قرآن می پردازد اکنون میخواهیم تا با بازخوانی سخنان وی از این طریق گامی در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری و همچنین توسعه فرهنگ قرآنی برداشته باشیم.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «گزینش و عزل و نصب» که در 14 اسفندماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان عزیز می‌شود.

چه کسی می‌تواند فرمانده باشد؟

نکته 1) خداوند می‌فرماید: «وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ» (بقره/247) خانواده فقیر و یا پولدار نقشی در جنگ ندارد هر کسی که توانایی رزمی و همچنین علمی داشته باشد می‌تواند فرمانده باشد.

نکته 2) حضرت موسی(ع) می‌گوید: خدایا سخنگوی من برادرم هارون باشد زیرا «هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِساناً» (قصص/34) او در بیان روان‌تر از من و دلنشین‌تر از من است بنابراین فصاحت در سخن از اهمیت بسیاری برخوردار است که یک حاکم و فرمانده باید از آن برخوردار باشد.

نکته 3) قرآن در مورد امام می‌فرماید: «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً» (بقره/124) به درستی که من تو را برای مردم امام نصب می‌کنم. انتخاب امام به دست خداوند است.

نکته 4) «وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَة» (احزاب/36) مردان و زنان با ایمان حق ندارند وقتی خدا و رسولش حکمی کردند اختیار داشته باشد «وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ» (قصص/68).

چرا رهبران در جامعه از اهمیت بسیاری برخوردارند؟

نکته 5) مسئله رهبری خیلی مهم است چرا که «الناس على دین ملوکهم»(کشف‌‏الغمة، ج‏2، ص‏21) انسان(مردم) بر دین ملوک‌شان هستند یعنی «النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ»(تحف‏‌العقول، ص‏208) تقلیدهایی که مردم از رهبرانشان می‌کنند بیش از اجداد و پدر و مادرشان است.

نکته 6) انسان بر نفسش بصیر و آگاه است و نیز آیاتی داریم که انسان خودش را نیز نمی‌شناسد «وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً» (کهف/104) یعنی انسان تصور می‌کند که آدم خوبی است «فَرَآهُ حَسَناً» (فاطر/8)یعنی انسان خیال می‌کند خوب است.

نکته 7) «وَ أَصَحُّ أَعْرَاضاً وَ أَقَلُّ فِی الْمَطَامِعِ»، مطاعشان کم است و در عواقب امور دور نگرند. «ثُمَّ انْظُرْ فِی أُمُورِ عُمَّالِکَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً»(نهج‏‌البلاغه، نامه 53) یعنی اول آزمایش کن بعد انتخاب و اختیار کن. البته آزمایش باید مخفیانه باشد چون اگر بداند خودش را نشان نمی‌دهد.