تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

ابزار رسانه‌ای در جنگ اقتصادی را جدی بگیرید/خط حزب الله 150

تعداد بازدید : 60

ابزار رسانه‌ای در جنگ اقتصادی را جدی بگیرید

۱. در جنگ‌ها، لزوما همه‌ی حرف را "توان نظامی" نمی‌زند. چه بسا گاهی اوقات، یک طرف جنگ، به لحاظ قدرت نظامی و تسلیحاتی، دست برتر را داشته باشد، اما مقهور بازی روانی و تبلیغی دشمن قرار گرفته و شکست بخورد. در جنگ صفین، همه‌چیز به نفع سپاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود و سردار سپاه او، مالک اشتر، تا خیمه‌ی معاویه هم رسید، اما با یک بازی روانی عمروعاص و قرآن به نیزه کردن سپاهیان معاویه، معادله کاملا برعکس شد. در جریان قیام عاشورا هم دستگاه اموی و یزیدی، با جنگ تبلیغی شدید علیه اهل بیت علیهم‌السلام و سیدالشهداء علیه‌السلام، توانستند ایشان را فردی خروج‌کننده علیه حاکم اسلامی نشان داده و مردم را برای جنگ علیه او بسیج کنند.
 
۲. اگر بپذیریم که امروز کشور در شرایط جنگ اقتصادی هست - که هست - آنگاه خواهیم دید که دشمن در این جنگ نیز از ابزار روانی و رسانه‌ای در حال استفاده کردن است. هر چند بخشی از راهکار مقابله در این جنگ، اقتصادی است که مرتبط با تلاش مسئولین در "تدبیر" و "برنامه‌ریزی" و "مدیریت اقتصادی" است، اما گاهی بخش مهم‌تر آن، وابسته به نوع رفتار مردم در جنگ اقتصادی است که آن، تا حد زیادی متأثر از جنگ روانی دشمن است. هدف اصلی به‌کار بردن ابزارهای رسانه‌ای چون شایعه‌سازی، دروغ گویی، بزرگنمایی و... ایجاد آشفتگی در ذهن مردم برای بروز نابسامانی اقتصادی، بی‌اعتمادی به مسئولین و به‌دست گرفتن مدیریت افکار عمومی مردم از خارج از مرزهاست.
 
۳. برای مثال، در قضایای اخیر التهاب بازار سکه و ارز اکثر کارشناسان اقتصادی، بالا رفتن قیمت‌ها را عملی روانی می‌دانند تا اقتصادی. آنها معتقدند در شرایطی که هنوز تحریم‌های نفتی اعمال نشده و درآمدهای ناشی از آن همچنان برقرار است، دشمن با جنگ رسانه‌ای منسجم توانست فضای ذهنی جامعه را تحت تأثیر قرار داده و با سرریز شدن مردم به بازارها، منجر به بالارفتن قیمت‌ها شوند. برای همین هم رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با مجلس خبرگان رهبری در این‌باره فرمودند: «بخش مهمّی از مسئله‌ی سکّه و ارز و کاهش ارزش پول ملّی و بالا رفتن قیمت ارزهای بیگانه به‌وسیله‌ی همین تبلیغات دارد اتّفاق می‌افتد؛ یعنی همین تبلیغات است، همین رسانه‌هایند که دارند زمینه‌سازی می‌کنند، شما ناگهان می‌بینید که یک قیمت، دو برابر شد؛ [یعنی] به فاصله‌ی کمی ارزش پول ملّی نصف شد، مثلاً توان و قدرت خرید پول ملّی در مدّت کوتاهی نصف شد؛ این رسانه‌ها این کار را دارند انجام می‌دهند.»(۱۳۹۷/۰۶/۱۵)

برای مشاهده متن کامل کلیک کنید