تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

خط حزب الله 161/12 اصل عدالت خواهی

تعداد بازدید : 17
چگونه می‌توان بر جنگ رسانه‌ای دشمن غلبه کرد؟

هنر باید میدان‌دار باشد



اول. جنگ ۳۳روزه‌ی حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی (سال ۲۰۰۶) یکی از پیچیده‌ترین جنگ‌ها بود که هدف آن فراتر از حزب‌الله و لبنان بود. تنها یک هفته پس از تمام شدن جنگ، نشریه‌ی نیویورکر فاش کرد که دولت بوش پسر قصد حمله به ایران را داشت و برای این کار، ابتدا می‌بایست سد حزب‌الله لبنان را می‌شکست. نتیجه‌ی جنگ اما دقیقا خلاف آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی تصور می‌کردند می‌شد. جرج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در کتاب خاطرات خود اذعان کرد که عملکرد رژیم صهیونیستی در این جنگ، متزلزل بود و اعتبار آن زیر سؤال رفت. او گفت: "اسرائیل فرصت‌هایش را در این جنگ از دست داد. پیامد این جنگ، چیزی جز خزان استکبار در تابستان داغ برای رژیم صهیونیستی نبود. "
اما همه‌ی اتفاقات جنگ ۳۳روزه، خلاصه در عرصه‌ی جبهه‌ی نظامی نبود. به موازات آن، جنگ مهم‌تری در رسانه‌های بین‌المللی، برای بازنمایی آن در حال وقوع بود. رسانه‌های غربی سعی می‌کردند مقصر ماجرا را حزب‌الله نشان بدهند و تا آنجایی هم که می‌شد، از انعکاس اخبار منفی علیه رژیم صهیونیستی حذر داشتند. یک سال بعد، روزنامه‌ی اسرائیلی "معاریو" در این‌باره نوشت: "اگرچه ما مطالب انتقادی شدیدی علیه مدیریت این جنگ داشتیم، اما چاپ نکردیم و به روحیه‌ی خبرنگاری خیانت کردیم، چون به دنبال حمایت از ارتش و جنگ بودیم. "
دوم. در این سوی میدان، گرچه امکانات و تجهیزات رسانه‌ای جبهه‌ی مقاومت کم بود، اما حزب‌الله توانست با یک برنامه‌ی پارتیزانی رسانه‌ای، خلاء امکانات را پر کرده و اتفاقا دست برتر را داشته باشد و همین هم، یکی از دلایل پیروزی حزب‌الله در این جنگ بود. "حسن حیدر"، کارشناس و تحلیلگر مسائل لبنان و نماینده‌ی شبکه "المنار"در ایران درباره‌ی نقش رسانه در جنگ ۳۳ روزه چنین می‌گوید: "در جریان جنگ ۳۳روزه، یکی از خبرنگاران المنار به نام علی شعیب، همانند رزمندگان به‌تنهایی با ارتش اسرائیل می‌جنگید؛ به‌عنوان‌مثال وقتی‌که اسرائیلی‌ها مدعی می‌شدند که بنت جبیل را تصرف کرده‌اند، وی با حضور در این منطقه عدم صحت این خبر را نشان می‌داد و آن را تکذیب می‌کرد؛ این‌گونه فعالیت‌ها به حدی بود که اسرائیل را مجبور کرد اخبار شبکه‌ی المنار را رصد کند... این سیاست المنار در جنگ بود و به‌همین دلیل نیز سیدحسن نصرالله در رابطه با این شبکه عنوان کرد که "لولا المنار لضاع الانتصار"؛ اگر المنار نبود، پیروزی از دست رفته بود... نقش رسانه در جنگ کمتر از سلاح نیست بلکه بیشتر از آن است. "

برای مشاهده فایل اصلی کلیک کنید