تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

21 توصیه به اساتید دانشگاه ها/2.نقش خود را در بالندگی دانشگاه و حراست از انقلاب ایفا کنید

تعداد بازدید : 86

اساتید ما باید نقش خودشان را در ایجاد بالندگی در دانشگاه از یک سو، و حراست از ارزشهای انقلاب و اسلام در دانشگاه از سوی دیگر پیدا کنند و تعریف کنند؛ یعنی باید نقش آفرینی کنند. شما اساتید محترم در دانشگاه باید نقش آفرینی کنید. انگیزه های مخالف وجود دارد، باید نقش آفرینی بشود. دو جور نقش آفرینی وجود دارد: یکی شــاگردپروری و عالم پروری اســت یعنی نقش آفرینی روی دانشجو؛ یکی نقش آفرینی در بیرون محیط دانشگاه؛ دو جور نقش آفرینی ما توقع داریم که اساتید دانشگاه ما داشته باشند. اما در مورد شاگرد پروری اهمیت این کار خیلی بالا است. شما میخواهید نیروی انسانی را آماده کنید برای یک دوران آیندهی بسیار پرمسئله؛ دورانهای آینده ی ما یعنی دهه های آینده ی ما، دهه های بسیار پر مسئله ای است؛ مسائل گوناگونی ]دارد[؛ می بینید تحولات دنیا را، تحولات بسیار سریع و بسیار قاطع ] است [. یا این است که این تحولات آینده ، موجب خواهد شد که این حباب وابستگی ، این حصار وابستگی ای که به صورت تاریخی روی ملت ایران گذاشته شده است ، شکسته خواهد شد و ما از این حباب و از این حصار بیرون می آییم و جای خودمان را پیدا می کنیم، شان خودمان را پیدا می کینم ، حرف خودمان را در دنیا علم می کنیم ، مطرح می کنیم – ما حرف داریم ، نظام اسلامی حرف های زیادی دارد ; حرف های تازه ی زیادی دارد و در دهه های آینده ، نیروی انسانی ما ، نیرویی که امروز شما تربیت می کنید ، با همت خود ، با عزم خود ، با سواد خود و دانشی که آموخته ، با روحیاتی که به او داده شده ، خواهد توانست این حصار وابستگی و تعطیل و مانند اینها را بشکند و واقعاً یک حرکت به معنای واقعی بکند و ایران و ایرانی در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد؛ یا این خواهد شد؛ یا خدای ناکرده؛ وارد یک دوران تحقیر شدگی طولانی دیگری خواهد شد، اگر چنانچه این خصوصیات را نیروی انسانی ما نداشته باشد؛ اگر نیروی انسانی ما وابسته اندیشی، وابسته حرکت کرد، از وابستگی خوشش آمد، قدر استقلال را ندانست، قدر اسلام و ارزش های اسلامی را ندانست، به خودش بی اعتماد بود- اگر این جور بود- آن وقت ما وارد یک دالان تاریک طولانی دیگری خواهیم شد، مثل همین دورانی که در زیر سلطه غرب از اندکی قبل از مشروطه تا قبل از انقلاب قرار داشتیم که با زحمت زیاد و تلاش زیاد، توانستیم خودمان را به یک نحوی نجات بدهیم؛ باز وارد همان فرآیند تلخ دشوار گذشته خواهیم بود. این بستگی دارد به این که شما امروز این دانشجو را چه جوری پرورش بدهی. بنابراین پرورش دانشجو به نظر من خیلی مهم است.

شما جوان را باید تربیت کنی برای آن صورت اول؛ برای این که این جوانی که امروز شما تربیت می کنی، بتواند در قبال قضایای آینده و حوادث و تحولات مهمی که جهان در مقابل خود دارد- نه فقط کشور ما یا منطقه غرب آسیا که البته تحولات جهانی ، این جا هم اثر دارد یا یکی از مراکز مهم اش این جا است، لاکن تحولاتی که من عرض میکنم تحولات جهانی است؛ زمینه های علمی و عملی و سیاسی و تقسیم قدرت و امثال اینها ؛ تحولات عجیبی وجود خواهد داشت- یک عنصری باشد مقاوم، با عزم و اراده، با ایمان، دارای اعتماد به نفس، کاربلد، کاردان، آگاه باشد، عمیق باشد، انقلابی باشد، متدین باشد تا بتواند درآن روز کشور را به راهی که شایسته او است ببرد.

یکی از خصوصیاتی که این جوانی که شما تربیت می کنی و روی او اثر میگذاری باید دارا باشد،( این است که) معتقد و مباهی به هویت ملی خود باشد. من آن روز در جمع مسئولین که اینجا بودند ، راجع به هویت ملی صحبت کردم؛ عرض کردم که منافع ملی در رابطه با هویت ملی، معنا می شود و ترجمه می شود. آن چیزی که ظاهرش منفعت است ، اما باطنش با هویت ملی ناسازگار یا معارض است،در واقع منافع ملی نیست؛زیان های ملی است. باید با این هویت ملی ، این جوان را آشنا کنی که مباهی به این هویت باشد و به استقلال که البته قالباٌ جوان های امروز ما، قدر استقلال را هم نمی دانند؛ خوب جوان دانشجو از اول عمرش، در یک کشوری زندگی کرده که هیچ وابستگی سیاسی و عقیدتی یی به قدرت های خارجی نداشته؛ از اول، همیشه دیده که در مقابل قدرت های خارجی ای که دیگران جرات نمی کنند بگویند( بالای چشمانت ابرو است)، جمهوری اسلامی ایستاده؛ این استقلال سیاسی است؛ این را از اول دیده اند، (لذا) قدرش را نمی دانند؛ آن دوره ای را که هر چه آمریکا می گفت و قبل از آن هر چه انگلیس می گفت باید در کشور تحقق پیدا می کرد، آنها درک نکردند، لذا قدرت استقلال را نمی دانند؛ این باید تفهیم بشود به اینها. این یک جور نقش اساتید بر روی دانشجوها است.

نقش دوم، نقش در مسایل کشور است؛ هم اینکه چند نفر از این برادران این جا گفتند و من کاملاٌ تصدیق می کنم. یکی از برادرها گفتند ما مفاهیم قدرت و تهدید و امنیت و مانند اینها را ( به جامعه) پمپاژ نکرده ایم؛ البته اهمیت اینها در این نیست که به جامعه پمپاژ بشود؛ اهمیت در این است که به مراکز تصمیم گیری پمپاژ بشود؛ یعنی اینها تصمیم سازی است. بله، بنده هم همین را قبول دارم؛ این کارها نشده، این کارها باید بشود. یا برادر دیگری راجع به طرح های مصوب و مانند اینها گفتند، یا آن برادری که سیستم غلط کار صنعتی را در طول 50 سال را ذکر کردند؛ اینها حرفهای اساسی است؛ عرض کردم، اینها قابل بحث است؛ اینها را باید بحث کرد، باید پخته کرد. اما اینها حرف هایی و فکرهایی و نظراتی است که باید به مراکز تصمیم گیری منتقل بشود؛ مراکز تصمیم گیری باید در جریان این مسایل قرار بگیرد، از اینها استفاده کنند. یکی از علل این که من اصرار دارم این جلسه در هر ماه رمضان تشکیل بشود و (اساتید دانشگاه) بیایند و حرف بزنند- البته دلم می خواست در سال 12 بار این جور جلسه ای تشکیل بشود که متاسفانه نمی توانیم- همین است که این حرفها گفته بشود، مسئولین بشنوند، مراکز تصمیم گیری بشنوند؛ باید اثر بگذارید.