تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

بخش ششم اقدامات آقای هاشمی پس از پایان ریاست جمهوری تاییدی بر عملکرد یارانش در تمدید ریاست جمهوری

تعداد بازدید : 1204
بخش ششم اقدامات آقای هاشمی پس از پایان ریاست جمهوری تاییدی بر عملکرد یارانش در تمدید ریاست جمهوری
باید اذعان داشت که خودِ ایشان نيز ازآن هنگام تاکنون اقداماتي را صورت ‌داده كه تأييدي بر مواضع خلاف قانون اساسيِ دوستانش تلقي مي‌شود. نمونه هایی از این  اقدامات و رویه های خاص را باهم مرور می کنیم:
1) اشاره ضمنی آقای رفسنجانی در جمع ائمه جماعت به لزوم ادامه برنامه اقتصادی و راه سیاسی خودش در رییس جمهورهای آینده، در واقع آغازی بود بر مدیریت در سایه ای که بصورت غیرمحسوس کلید خورد و در پازل سیاسی کشور نقش آفرینی های عمده ای را به دوش کشید.  پس از شکست این پروژه مطلوب در این بود تا گزینه های دیگری بررسی گردد که تا آن زمان مسکوت مانده بود. اما در آن شرایط بحرانی اگر آقای رفسنجانی می خواست گزینه خود را اعلام دارد، ممکن بود آن نیز از سوی مردم بطور کل مردود شمرده شود. لذا او برای ایجاد یک فضای متوازن در یک فاصله زمانی مشخص سعی کرد علاوه برآنکه کاندیداتوری خود را منتفی اعلام کند همچنین بکوشد تا بطور مستقیم، دست به اقدام جنجال برانگیز دیگری نزند و مانع اقدامات هیجانی و ناسنجیده یاران و معتمدین خود شود.  اما پشت پرده وبطور ناحسوس تحرک ها آغاز شد. حمایت ضمنی حلقه کارگزاران از نامزدی آقای خاتمی در انتخابات سال 76 . پیروزی در این انتخابات وحذف فردی که با کاندیداتوری زودهنگام و موضع گیری صریح اش مانع تمدید ریاست جمهوری آقای رفسنجانی شد در واقع درس عبرتی بود برای او تا دربرابر این جریان صف آرایی نکند. حفظ تیم اصلی آقای رفسنجانی در بدنه دولت خاتمی که فردی تاثیر پذیر در برابر این جریان بود؛ توانست در نهایت خواسته های این جریان را با وجود شکست پروژه قبلی تامین کند.
2) آقای  رفسنجاني که از ابتداي انقلاب و بخصوص در سال هاي رهبري یار دیرینه اش نقش ويژه اي براي خود در تمامي مسائل انقلاب و کشور قائل بود در دوم خرداد1376  جاي خود را به سيد محمد خاتمي داد  وي در سخنانش به گونه اي موضع گيري کرد که حتي دوم خرداد و سيد محمد خاتمي نيز محصول مديريت و سياست وي فهميده مي شد.
3)  در سالهاي حاکميت اصلاح طلبان بر دولت و مجلس تا 1384  او سعي در اتخاذ رويه اي داشت که بر پايه آن بتواند با حفظ اقتدار و اعمال نفوذ سابق خود  با شمايلي پدرخوانده وار همچنان به رتق و فتق امور بپردازد. رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام که در زمان رياست جمهوري خود هاشمي، کمتر نامي از اين مجمع در رسانه ها و تريبون هاي خبري برده مي شد به يک باره تبديل به شخصيتي هم عرض روساي سه قوه شد. آقای رفسنجانی در این دوره با افزایش محسوس نقش خود در مجمع و برگزاری پررنگ ترِ جلسات و تصویب بیشترِ مصوبات افزایش دیدارهای رسمی و بویژه خارجی با عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و در مرآ و منظر عامه مردم، همچنان در اريکه اختيارات و قدرت سابق باقي ماند.
4) اقدام براي دستيابي به رياست قوه مقننه با مستثني کردن رئيس مجمع تشخيص مصلحت از استعفاي مقامات براي شرکت در انتخابات مجلس که با حمايت دوستان هاشمي ( در مجلس پنجم) تصويب شده بود.  ولی سياست دو پهلوي آقای هاشمي در برابر چپ و راست که سعي در حفظ هر دو جناح براي خود داشت چندان مورد قبول نيروهاي دوم خردادي قرار نگرفت و آنها با پوشاندن رداي عاليجناب سرخ پوش براو يکباره در ایام انتخابات مجلس ششم وي را مورد شديدترين حملات توپخانه رسانه اي خود قرار دادندتا نتواند‌ راي لازم را اخذ نمايد.
5) پس از درگذشت مرحوم آیت الله مشکینی و انتخاب آقای هاشمی  بعنوان رییس مجلس خبرگان. رویه ای برخلاف معمولِ گذشته باب شد و آنهم جلسات جداگانه وی بعنوان رییس مجلس خبرگان با برخی اعضا؛ امری که توجیهی نداشت. زيرا وی با وجود این پست قطعا، با ساير اعضا برابر بوده است و اگر ذكر نكته‌اي را لازم می دانست، فرصت و تريبون لازم را در اختیار داشته است. اما زماني كه اعضاي مجلس خبرگان را براي ملاقات نزد خود مي‌خواند اين تلقي ايجاد می ‌شود كه شاني همتراز رهبري برای خود قائل است. عملکردی که تداوم و تکرار آن بعدها باعث شد در پی وقایع پس از انتخابات ۸۸شایعه ای  ازسوی برخی رسانه‌ها تقویت شود مبنی بر مذاکرات آقای رفسنجانی برای خلع آیت الله خامنه‌ای از رهبری و تشکیل شورای رهبری (ازجمله  العربیه نوشت تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان و مراجع تقلید در قم تمایل خود را برای تشکیل شورای رهبری به هاشمی اعلام کرده‌اند ) شایعه که نه توسط ایشان بلکه درنهایت با پاسخ آقای سید احمد خاتمی عضو خبرگان رد شد!!
6) اقدام ناموفق براي دستيابي مجدد به رياست قوه مجريه در 1384 درحاليكه بازگشتش به امور اجرايي نه به نفعش بود و نه به مصالح جامعه
7) در سالهاي رياست جمهوري آقای احمدي نژاد آقای رفسنجاني که در همه دوره ها سعي در بي طرف و فراجناحي نشان دادن خود داشت؛ اما پيشينه رقابت سياسي وي با رئيس دولت نهم مانع از آن بود تا وي بدون هيچ موضع گيري در برابر دولت به مواضع شبه پدرخواندگي خود دلخوش باشد. همين امر سبب شد تا رويکرد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين چهار سال چندان بي حاشيه نباشد. او در اين سالها روابط مجمع و دولت را به يکي از بحراني ترين زمان هاي خود تبديل کرد. تا بدان جا که رئيس دولت نهم با توجه به جو غالب مجمع در تخريب دولت از شرکت در جلسات مجمع امتناع ورزید. مرور نمونه ای از این تعارضهای تحمیلی جالب توجه است:
• طرح هايي چون نظارت مجمع بر قواي سه گانه
•  تصويب و حمايت از قوانين متعدد مخالف قوه مجريه
•  انتقادهاي گاه و بيگاه هاشمي از دولت
- نگراني هاشمي از کاهش قدرت و منزلت ايران در جامعه جهاني(21 مهر 87)
-  انتقاد هاشمي از اقتصاد صدقه اي و گداپروري در کشور(26 آبان 87)
- همه پرسي در مسائل مهم کشور(6 آذر 87)
- درآمد نفتي بي سابقه کشور چه شده؟(20 آذر 87)
- هوشياري عمومي در قبال انحرافات احتمالي در انتخابات(5 دي 87)
- بعضي ها در صدد مخدوش کردن اراده مردم هستند(14 دي 87)
- گناه بزرگي است که برخي زبان مردم را مي بندند(9بهمن 87)
- حذف گسترده مديران، عملکرد دولت احمدي نژاد به ويژه در ابعاد اقتصادي و سياست خارجي، انحلال ناگهاني سازمان مديريت و شوراي پول و اعتبار، جريان متحجرين مذهبي مصاحبه مفصل هاشمي با روزنامه جمهوري اسلامي 14 بهمن 87)
- ارائه آمار غلط و فريب افکار عمومي که اطلاع رساني نيست(20 اسفند 87)
در واقع باید گفت دهه 80 دهه ناکامی های ایشان بوده است. 3 شکست پی در پی در عرصه سیاسی (عدم توفیق در دستیابی به قوه مقننه، عدم توفیق در دستیابی به قوه مجریه و ناتوانی در تحت فرمان آوردن دولت آقای احمدی نژاد) عملا مسیر حرکت سیاسی ایشان را تغییر داد. قاعدتا  ایشان باید در این شرایط از خود می پرسید: آیا عدم انتخابش در انتخابات مجلس شورای اسلامی تهران و نیز انتخابات ریاست جمهوری نشان از عدم رضایت مردم و نوعی اعتراض محسوب نمی شد. ولی متاسفانه حرکت سیاسی ایشان سیر دیگری یافت.
8) اين ناكاميها نه تنها موجب تجديدنظر در رویه سیاسی ایشان نشد بلكه بر تلاش‌هاي پشت پرده و پنهانش براي جلوگيري از چرخش واقعيِ قدرت و برعکس به روي كار آوردن دولتي همراه و همساز! با خودش  افزود كه بدين ترتيب وارد يك رقابت شديد سياسيِ سراسر هجمه واقع شد. و می توان گفت همه اینها به  آن نامه سرگشاده بدون سلام و السلام به رهبری و سخنان تامل برانگیز وی در نمازجمعه پس از انتخابات ختم گردید.