تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

مغالطه ایران، آمریکا و انتخابات حداقلی

تعداد بازدید : 943
مغالطه ایران، آمریکا و انتخابات حداقلی


در وهله اول انتخابات حداقلی یا محدود که با مشارکت درصد پایین از مردم برگزار می شود، پیش از هر چیز بیانگر عدم وجود امید به بهبود اوضاع موجود در کشور است، ناشی از ناتوانی سیاستمداران و نظام سیاسی حاکم برای جلب نظر جامعه به خودشان تفسیر می شود. انتخابات بعد از انکه ابزاری برای احقاق حق مردم به حساب می آید، در میزان قدرت منتخب برای اداره کشور و اثر گذاری در زمینه های مختلف بسیار حائز اهمیت تلقی می شود. با این حساب عدم مشارکت نمی تواند، آنگونه که برخی تلقی کرده اند، نشانه اعتماد مردم به نظامی باشد که در آن هیچ مرتبه ای از تأثیرگذاری ندارند. مردم مشارکت خود، به کسی که اعتماد دارند، قدرت بیشتری می دهند و آن فرد تا زمانی که همچنان محبوب است، از پشتوانه رای مردم برخوردار خواهد بود. 

دوم اینکه مقایسه نظام های سیاسی با یکدیگر بدون در نظر گرفتن ماهیت متفاوت این نظام ها با یکدیگر، و تعابیر گوناگونی که از مفاهیم مختلف همچون انتخابات در چارچوب این نظام ها وجود دارد، قیاس مع الفارق است. نظام جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی با اهداف انقلابی و اسلامی است. اهدافی که تنها در سایه حضور گسترده مردم حاصل می شود. انتخابات در ایران تنها تعیین کننده یک نماینده نیست. بلکه نمایش حمایت عمومی از آرمانهای نظام سیاسی است. نظامی که همواره به دنبال تغییر وضع موجود به سمت جامعه آرمانی اسلامی بوده است و تجربه نشان داده که این مسیر حتی در بدترین شرایط نیز متوقف نشده است. پس مردم ایران برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی ناگزیر از حضور گسترده در عرصه انتخابات خواهند بود. 

به همین خاطر است که امام راحل (ره ) و خلفش بارها و بارها، بر حضور همه مردم در پای صندوق های رای تاکید کرده اند. پیر جماران در این خصوص فرموده است، "عزیزان من که امید نهضت اسلامی ‌به شماست‌‌، در روز تعیین سرنوشت کشور بپاخیزید و به صندوق‌ها هجوم آورید و آرای خود را در آن‌ها بریزید" 1 ..‌. یا اینکه تأکید کرده است، "من امیدوارم که ملت شریف ایران در این امر مهم الهی (انتخابات) یکدل و یک‌جهت در روز انتخابات به سوی صندوق‌ها هجوم برند و آرای خود را به صندوق‌ها بریزند‌" 2 ، و چه بسیار است مانند این تأکیدات و تصریحات در کلام مقام معظم رهبری، مانند اینکه، "من عرض می‌کنم، همه باید اصرار داشته باشید که در انتخابات شرکت کنید. به نظر من مسئله‏ ی اول در انتخابات، مسئله‏ ی انتخاب این شخص یا آن شخص نیست؛ مسئله‏ ی اول، مسئله‏ ی حضور شماست." 3 

ببینید چه تأکیدات عمیقی، تشبیه انتخابات به قیام و به پا خاستن و حضور مردم را مسئله اول دانستن؛ حال چه جایی برای انتخابات محدود در جمهوری اسلامی باقی می گذارد.

از سطور فوق اینگونه برداشت می شود که انتخابات یک نهاد محوری در نظام جمهوری اسلامی است. که از یک سو با حراست نظام از آن و سوی دیگر با حضور حد اکثری مردم معنا میابد. پس هرگاه کسی بخواهد این نهاد مهم را تضعیف کند، می بایست به یکی از این دو پایه مهم ضربه بزند. یا حضور مردم، و یا نگهبانی و حراستی که باید از تأثیر این حضور صورت گیرد. 

حال چه تفاوتی می کند که "تقلب" محور موضع گیری ها قرار گیرد، یا "انتخابات آزاد" و یا "انتخابات محدود". مهم مقصودی است که در پس آن خفته است. اینجا آن ارتباط وثیق میان سخنان ضد و نقیض و پراکنده سیاستمداران معلوم می شود. همان نخ تسبیحی که در بسیاری از موارد چونان در میان مهره ها پنهان است که امر بر خود صاحبانش نیز مشتبه می شود. اتفاقی که دعا می کنیم برای هاشمی رفسنجانی نیز رخ داده باشد و این دست سخنان او را همچنان به عنوان مواضعی متأثر از مشورت های نادرست تلقی می کنیم و صاحبان نخ را در میان اطرافیان می جوییم. 


1. صحیفه امام‌‌ جلد ۱۲ ص ۱۷۷ تا ۱۸۰
2. همان‌‌، جلد ۱۷‌‌، ص ۱۳۳ تا ۱۳۴
3. بیانات در جمع مردم استان کردستان‏ در میدان آزادی سنندج ۲۲/۲/۸۸