تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

«سه ستون اخلاق تهران» را کجا زیارت کنیم؟

تعداد بازدید : 1272
«سه ستون اخلاق تهران» را کجا زیارت کنیم؟
  علمای بزرگ دین و معرفت، هرکدام به نحوی حکم پایه‌ و بنیان برای جوامع اسلامی عصر و زمان خود که با فقدان حضور امام عصر‌شان مواجه‌اند را دارند که بزرگانی چون آیت‌الله حق‌شناس، آیت‌الله آقامجتبی تهرانی و امروز آیت‌الله خوشوقت، از آن دسته مستثنی نیستند که اکنون در بین ما نیز حضور ندارند.

  پیکر مطهر آیت الله خوشوقت، از علمای بزرگ و ربانی جهان اسلام، پس از مراسم تشییع و وداع، در آستان مقدس حضرت سیدالکریم و در کنار دو تن از هم قطاران ایشان، به خاک سپرده شد تا بتوان گفت که سه ستون اخلاق تهران، در کنار هم بیارامند.

آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس

آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس  در سال ۱۲۹۸در تهران متولد شد و تحصیلات مقدماتی و ادبیات را نزد محمدرضا تنکابنی و بخشی از معقول را نیز از مهدی آشتیانی مدرس حکمت و فلسفه فرا گرفت.

ایشان دروس فقه و اصول را در قم از محضر آیات‌ عظام سید محمد تقی حجت، سید احمد خوانساری و سید حسین طباطبایی بروجردی آموخت و مدتی نیز از محضر فقه و اصول امام خمینی(ره) بهره‌مند شد که گفته می‌شود مراوداتی نیز در بحث اخلاق با ایشان داشت.

آیت الله حق‌شناس از شاگردان سیدعلی حائری و شیخ محمدحسین زاهد بود که در درس عرفان، از شاگردان محمدعلی شاه‌آبادی و امام خمینی(ره) نیز بوده ‌است.

ایشان اجازه اجتهاد خود را از آیاتی چون سید ابوالقاسم خویی، سید محمد حجت، شیخ عبدالنبی عراقی و شاه آبادی دریافت کرد.

گفتنی است که آیت‌الله حق‌شناس، از مفاخر اهل تشیع و اسلام  که علاوه بر زبان عربی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی هم مسلط بود، ۲ مرداد ۱۳۸۶ در  تهران، دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در آستان سید الکریم به خاک سپرده شد.

آیت‌الله آقامجتبی تهرانی

اما دیگر عالم و استاد اخلاق نیک نام شیعیان، آیت‌الله آقامجتبی تهرانی، در سال 1316 هجری شمسی در تهران متولد شد.

 ایشان از پنج سالگی به مکتب رفت و در سنّ 10سالگی بخشی از مقدّمات را در مدرسۀ حاج‌ابوالفتح تهران گذراند، سپس به‌همراه پدر خود برای مدّت سه سال به مشهد مقدّس رفت و مشغول به گذراندن دروس مقدّمات گردید و گفتنی است به‌طور خصوصی از محضر ادیب نیشابوری بهره برد.

آیت الله تهرانی در سنّ 18سالگی به قم مهاجرت کرد و دروس سطح خود را به اتمام رساند و به محضر علمی بزرگانی چون امام خمینی(ره)، مرحوم آیت‌الله‏العظمی بروجردی، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی، علّامۀ طباطبایی، آیت‌الله‌ داماد و آیت‌الله فرید راه یافت.

ایشان در سنّ 25 سالگی به درجۀ رفیع اجتهاد رسید و به‌زودی توانست از نزدیکان و خصّیصین حضرت امام خمینی(ره) قرار گیرد.

 مقبولیّت علمی ایشان نزد امام(ره)، به‌اندازه‌ای بود که ایشان اجزه دادند تا آیت الله تهرانی، تقریرات و نوشته‌جات درس بیعشان را جمع‌آوری کرده و به صورت یک اثر مستقل منتشر نماید.

آیت اله تهرانی در همین ایّام، کتاب مکاسب محرّمۀ حضرت امام، همچنین دوجلد رسائل اصولی‌اش را تنظیم و منتشر کرد.

ایشان از سال 1351 ضمن اقامۀ جماعت در مسجد جامع بازار، تشکیل جلسات اخلاق و تفسیر برای جوانان در همان‌سال‌ها، تربیت و هدایت جوانان انقلابی را به‌دست گرفت. از جلسات بسیار محرمانه با برخی انقلابیون فعّال گرفته تا جلسات عمومی اخلاق که در برخی مقاطع زمانی به‌دلیل ممانعت حکومت پهلوی تعطیل می‌شد، همچنین حضور در بازار تهران و هدایت و رهبری مردم کوچه و بازار، از اهمّ فعّالیت‌های معظّم‌له پیش از انقلاب بود.

جلسات عمومی اخلاق و معارف اسلامی که قبل از انقلاب نیز برپا بود و از سال 1359 به‏طور منظّم و هفتگی دائر می‌گردید، مأمنی برای بسیجیان مخلص انقلاب بود که مشتاقانه به ‌دنبال معارف عمیق اسلام بودند.

سرانجام این مرجع بزرگوار تقلید و استاد بزرگ اخلاق، پس از 40سال خدمت صادقانه در نشر معارف اسلامی و ترویج مکتب حقّۀ اهل‌بیت عصمت و طهارت در دی‌ماه سال 1391 بعد از گذراندن یک دورۀ طولانی بیماری و در آستانۀ اربعین سالار شهیدان به‌سوی مولای خویش سفر کرد و پیکر ایشان نیز در صحن و سرای حضرت عبدالعظیم حسنی آرام گرفت.


آيت الله عزيز خوشوقت

حضرت آيت الله عزيز خوشوقت در سال 1305 هجري شمسي متولد و پس از تحصيلات روز به فراگيري علوم حوزوي پرداخت و پس از پنج سال تحصيل در تهران، برای ادامه تصیلات، به قم رفت.

از بركات سفر به قم برای ایشان، شاگردي حضرت امام خمینی (ره) در مباحث خارج فقه و اصول و استفاده از درس خارج فقه مرجع عاليقدر آيت الله العظمي بروجردي و هم نشيني با شهيد محراب آيت‌الله صدوقي بود.

ايشان حكمت و فلسفه را نيز در محضر مفسر كبير قرآن، عالم رباني علامه طباطبايي آموخت و از آن پس، پاي همت در مسير خود سازي و سير و سلوك نهاد و در این مسیر بهره‌های بسیار بیشتری از همشاگردانی چون استاد شهید، مرتضی مطهری از علامه طباطبایی برد.

یکی از دلایل اصرار فراوان شهيد آيت الله قدوسي جهت بازگرداندن ايشان به قم،  برپايي كرسي درس اخلاق و تربيت برای طلاب فاضل بود.

ایشان پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي طي حكمي از طرف حضرت امام خميني(ره) به عنوان نماينده ويژه ايشان در ستاد انقلاب فرهنگي منصوب شد و از آن پس نيز بيشتر در زمينه هاي فرهنگي و ارشاد و هدايت جوانان و تربيت فضلاي حوزه علميه و دانشجويان مستعد ايفاي وظيفه نمود.

تاكيد نسبت به آراء و انديشه هاي امام راحل(ره)، حمايت و پشتيباني از مواضع و ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري، از وي چهره‌اي محكم و انقلابي ساخت و بصيرت ايشان نسبت به جريانات سياسي و ترفندهاي دشمنان موجب گرديد تا معظم له مورد مشورت بسياري از شخصيت‌هاي سياسي و نخبگان حوزه و دانشگاه باشد.

حجت‌الاسلام صدیقی در خاطاراتی از ایشان نقل می‌کنند: یك بار یادم هست كه آیت‌الله خوشوقت برای حضور در یكی از مجالس، خدمت حضرت آقا رفته بودند و از در حیاط وارد شده بودند و كفش‌ها را هم همان‌جا گذاشته بودند. بعد از پایان مجلس، همه حركت كردند برای صرف شام. حضرت آقا و آیت‌الله خوشوقت كنار یكدیگر بودند. حضرت آقا وقتی متوجه شدند كه كفش‌های ایشان در آن‌جا نیست، كفش‌های خودشان را برداشتند و مقابل پاهای آیت‌الله خوشوقت جفت كردند. آیت‌الله خوشوقت هرچه اصرار كردند، آقا قبول نكردند. آیت‌الله خوشوقت هم كفش‌های آقا را پوشیدند و بعد، اطرافیان برای حضرت آقا كفش آوردند.

در جای دیگر نیز آورده‌اند: مقام معظم رهبری فرمودند كه طوفان‌ها زیاد است و مقاومت‌كردن در برابر این طوفان‌ها مشكل است، به یك جایی وصل بشوید كه این بادها شما را با خودش نبرد؛ سؤال كردیم مثلاً به چه كسی؟ فرمودند به آیت‌الله خوشوقت.

مهمترین نکته‌ای که اخیرا در مورد این عالم گرانقدر شیعه مطرح شد، تحریفی بود که در سخنان ایشان نسبه به وجود حضرت رقیه(س) صورت گرفت و به دنبال آن، واکنش بسیاری از اهل علم و معرفت را نیز به دنبال داشت و خود ایشان نیز در این باره گفت: گفته اند من منکر ایشان هستم؛  من کجا این حرف ها را زده ام، بنده منکر وجود ایشان نبوده ام و نیستم..

سرانجام این عالم ربانی و استاد اخلاق شیعه و از شاگردان مخلص حضرت امام(ره)، در 2 اسفند ما سال 1391 در حالی که در جوار خانه ق تعالی و در مکه مکرمه حضور داشت، جان به جان آفرین تسلیم کرد و روح بلندش به ملکوت اعلی شتافت.