تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

نگاهی به پدیده ی شوم پایان نامه فروشی

تعداد بازدید : 1021
نگاهی به پدیده ی شوم پایان نامه فروشی

در حال حاضر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری پروژه هایی را به عنوان پایان نامه اجرا می کنند که عموما به ذوق و سلیقه خودشان برمی گردد. این پروژه ها با وجود اینکه در نوع خود ارزشمند هستند اما هدف مشخصی را دنبال نمی کند.

 

توجه به نیازهای حال و آینده، می تواند ما را در جهت دهی به پروژه های دانشجویی، علی الخصوص پایان نامه ها یاری رساند.

در بخش دوم گفت و گو با معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد، به موضوع پایان نامه ها و اهمیت هدفمند بودن آن ها پرداختیم.

 

 «خبرگزاری دانشجو»: در مورد کیفیت و تعداد پایان نامه های دانشگاه آزاد توضیح بدهید. سالانه چقدر پایان‌نامه ارشد مشخص می‌کنید؟


افشار: الان حدود دویست و بیست هزار دانشجوی ارشد داریم. واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی واقعاً مستقل از یکدیگرند و مانند وزارت علوم نیست. ما در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد هماهنگی ایجاد می‌کنیم، یعنی واحدهای ما مستقلند منتها دستورالعمل ها و بخشنامه هایی که داده می شود تحت نظارتند. لذا تعریف پایان نامه ها، تعیین استاد با واحد و گروه است. 

 

در کدام دانشگاه برای پایان نامه ها اولویت وجود دارد که دانشگاه آزاد داشته باشد؟!

«خبرگزاری دانشجو»: اولویت ها برای پایان نامه ها چیست؟


افشار: اولویتی فعلاً وجود ندارد. الان در کدام دانشگاه اولویت وجود دارد؟! ما می‌خواهیم بحث‌های آموزشی را به سمت پژوهش‌محور ببریم و برای این کار باید ابتدا زیرساخت‌های آن را فراهم نمود و زیرساخت‌های آن همان بحث‌هایی است که الان در حال انجام آن هستیم. یعنی اگر یک مرکز تحقیقات در یک زمینه خاص که مورد نیاز آن منطقه هم هست فعالیت می‌کند، بنابراین واحد برای او تعیین می‌کند که همه ظرفیت‌های خود را به کار بندد.


«خبرگزاری دانشجو»: برای استفاده از همه ظرفیت ها نیاز به یک طراحی داریم. طبق گفته خودتان بطور میانگین 70 هزار پایان‌نامه طی یک سال در 30 استان کشور یعنی یک انقلاب؛ اما من با اطمینان می‌گویم که بالای 50 درصد آنها کپی است، اگر شما قبول ندارید آن را ثابت کنید. علت آن این است که سیاست و نظارتی وجود ندارد.


افشار: نه، اینگونه نیست که شما می‌فرمایید. خود بنده هم دانشجوی دکتری دارم و هم دانشجوی ارشد در علوم تحقیقات. من تا به حال با دانشجویی که چیزی را کپی بکند و بیاورد برخورد نکرده‌ام و فقط خود من یک مورد دانشجوی دکتری داشتم که چنین کرد و او را هم اخراج کردیم.

«خبرگزاری دانشجو»: یعنی شما کپی پایان نامه ها را نفی می‌کنید؟


افشار: نه نفی نمی کنم ولی اینگونه هم که شما می فرمایید نیست. من می دانم که پروپوزال را 250 هزار تومان و پایان نامه 1 میلیون و خردهای می گیرند و انجام می دهند، من اینها را می دانم اتفاقاً ما قبل از عید یک تفاهم نامه ای با بانک پایان نامه ها امضا کردیم یعنی اینکه پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد وارد پایان‌نامه‌های آنها بشود و یک هماهنگی بین وزارتخانه و دانشگاه صورت گیرد جهت جلوگیری از کپی‌برداری.


واحدهای دانشگاهی ما باید از ایران داک تأییدیه بگیرد که هم‌اکنون هم انجام می‌شود. یعنی وقتی من به عنوان یک استاد راهنما موضوعی را می‌دهم دانشجو موظف است از ایران داک تأییدیه بگیرد. بنابراین جلوی کپی‌برداری گرفته شده است، بعد از آن می رویم روی بحث کاربردی بودن و مرتبط بودن. مثلاً ممکن است موضوعی اصلاً ربطی به نیاز کشور نداشته باشد.


«خبرگزاری دانشجو»: یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی برای کشور ما در مقطع ارشد در رشته‌های فنی و علوم پایه چقدر باید هزینه کند؟ حالا چه اینکه خودش پول بدهد و یا دانشگاه از منابع مختلف آن را تأمین نماید؟ یعنی عدد سرانه دانشجوی تحصیلات تکمیلی چقدر است؟


افشار: من در این زمینه اصلاً وارد نمی شوم و اینها مباحث دانشجویی و آموزشی است.


«خبرگزاری دانشجو»: این قضیه نکته‌ای دارد و آن اینکه برای یک دانشجو n میلیون هزینه می شود و حالا این فردی که n میلیون برای او هزینه می‌شود یک پایان‌نامه بی‌ربط می‌نویسد که هیچ مشکلی از مشکلات کشور را حل نمی‌کند، یعنی نه کاربردی است و نه بنیادین و تنها به صرف گرفتن مدرک این کار را انجام می‌دهد.


افشار: خب من هم مخالف این قضیه هستم که یک دانشجو هر چیزی را بیاورد و ارائه دهد و یک مدرکی بگیرد و برود. من از جنبه دیگری به قضیه نگاه می‌کنم. من الان به رشته‌های فنی مهندسی اشاره می‌کنم، یک دانشجوی دکتری در رشته مهندسی مواد را در نظر بگیرید، یک گرم ماده که او می‌خواهد بخرد نه موجود است و اگر هم باشد قیمت خیلی کلانی دارد، دانشجو پول آن را ندارد، خب دانشگاه هم ندارد. ما الان یک رقم خیلی کمی به دانشجوی دکترای خودمان (300 هزار تومان) و یا به دانشجوی ارشد (150 هزار تومان) می‌دهیم که آن هم پول تایپ پایان‌نامه است و اینها برای خرید مواد و امکانات و تجهیزات کافی نیست.


مواد که الان در دست ما نیست، استادی که این پروژه را تحقیق می‌کند باید در نظر داشته باشد که دسترسی به آن مواد وجود دارد یا خیر. وقتی او به مواد دسترسی ندارد به سمت پروژه‌ای می آید که کمتر هزینه‌بر است. حالا ما باید ریشه یابی بکنیم، اگر پروژه تقاضامحور و خارج از دانشگاه سفارش داده شده باشد، مطمئناً اجرای آن با مشکلی برخورد نمی کند چون هزینه آن از جای دیگر پرداخت می‌شود.

 

مثلاً موضوعی در ارتباط با صنایع دفاع باشد که در این صورت خودِ صنایع دفاع مواد اولیه را تأمین می‌کند. بنابراین دانشجویان ما هم مقصر نیستند و نباید همه تقصیر را گردن دانشجو انداخت. ببینید وظیفه بنده به عنوان معاون پژوهشی بر این است که ابتدا بستر را فراهم نمایم و زمانی که بستر فراهم گردید بخشنامه خواهم کرد و می‌گویم از این به بعد پروژه‌ها باید در این راستا باشد. اما در حال حاضر ممکن است در بسیاری از جاهای دیگر این عمل انجام نشود، چرا؟ چون اصلاً دسترسی وجود ندارد. فرض کنید یک دانشجوی پزشکی می‌خواهد یک کار پزشکی انجام دهد، وقتی امکانات برای او فراهم نیست چگونه باید این کار را انجام دهد؟

 

«خبرگزاری دانشجو»: ببینید ما ادعای ولایت‌مداری داریم. الان چهار سال است که حضرت آقا مشخصاً در حوزة اقتصادی تأکید می‌کنند؛ از الگوی مصرف گرفته تا تولید ملی و جهاد اقتصادی. می¬خواهم بدانم طی این چهار سال نسبت دانشگاه با این موضوع چیست؟

 

افشار: رئیس قبلی 29 سال بوده اجازه بدهید ما هم 29 ماه باشیم! به هرحال از زمانی که این تیم جدید در دانشگاه آزاد مستقر شده از نظر پیشینه بسیار بسیار کار کرده. الان فرصت آن نیست که من خدمت شما آمار و ارقام ارائه کنم اما در حوزه پژوهش قراردادهای بسیاری از طرح هایی که ضرورت نداشته را ملغی کردیم و خیلی از آن پروژه های تحقیقاتی غیرمفید را حذف نمودیم.


«خبرگزاری دانشجو»: مشخصاً طرح‌های ایجابی تولید ملی را بفرمایید. چند مورد در سال 91 انجام شد؟ مثلاً بفرمایید ما در حوزه اقتصادی سال 91 این مقدار صرفه‌جویی ارزی از بابت تحقیقات دانشجویی و کاربردی که در دانشگاه آزاد اتفاق افتاده، داریم.


افشار: الان به نظر من ابتدا باید زیرساخت ها را درست بکنیم. بحث کار ما یک کار فرهنگی است، حتی از نظر پرسنلی. ساختار پژوهشی ما یک ساختار مریضی است. نمی‌توان یک مرتبه همه چیز را کُن فیکون نمود. ما الان شروع کردیم و داریم این ساختار را جابه‌جا می‌کنیم. تا زمانی که یک فرهنگ ایجاد نشود کار درست نخواهد شد. یک واحدی بوده که کار خودش را می‌کرده...


برنامه ریزی ما در آن مسیر در حال حرکت است و اصلاً اگر ببینیم نمی‌توانیم آن را رها می‌کنیم و سراغ کار خود می‌رویم. اما ما می‌توانیم و این کار را انجام خواهیم داد و الحمدلله تا الان هم موفق بوده است، دلیل آن هم این است که انتظار می‌رفت بعد از این تغییر و تحول، کارها بخوابد ولی الحمدلله نه تنها نخوابید بلکه پیشرفت هم کرد، یعنی درواقع مجموعه پرسنل و اساتید و دانشجویان بالاخره پذیرفتند که تغییراتی ایجاد شده و این تغییرات هم در جهت مثبت بوده است، چون بالاخره یک سرمایة عظیمی در این مملکت هست که متعلق به این ملت می‌باشد، یعنی خود این ملت آن را درست کرده‌اند و دولتی هم نیست.


بنابراین ما تمام تلاش خود را در حوزه پژوهش انجام می‌دهیم که انشاءالله ظرف مدت کوتاهی به این سمت برویم که 1. نیازهای جامعه را برطرف بکنیم، 2. اگر فردا که گفته شد فلان مشکل وجود دارد بتوانیم مشخصاً بگوییم فلان جا برو.


افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی، راهی برای جلوگیری از اعزام دانشجو به خارج


«خبرگزاری دانشجو»:
کمی هم وارد بحث های آموزشی شویم. این که در دانشگاه آزاد کلاس 30 نفره در مقطع کارشناسی ارشد داریم درست است؟


 افشار: بالاخره کشور باید به سمت تحصیلات تکمیلی برود. یک زمانی من در دانشگاه شریف رئیس دانشکده بودم، وقتی آن دانشگاه می‌خواست دکتری ایجاد بکند خود بنده 3 سال تمام مخالفت می‌کردم، چون زیرساختهایمان آماده نبود پیشرفت‌های ایجاد شده در کشور به خاطر تحصیلات تکمیلی ایجاد شده در کشور است. 

بنده چهار سال از سال 72 تا 76 مسئول اعزام دانشجو به خارج از کشور بودم. ما برای کوچکترین چیز دانشجو اعزام می‌کردیم. در آن زمان 4 هزار دانشجوی بورسیه در خارج از کشور داشتیم (به جز دانشجویان غیربورسیه)، اما الان تعداد آنها چقدر است؟ می‌خواهم بگویم پیشرفت ما در فضای تکنولوژی مدیون همین تحصیلات تکمیلی است.


«خبرگزاری دانشجو»: فرمایش شما درست، اما آیا این تحصیلات تکمیلی استاندارد است؟


افشار: ما عزم خود را جزم کردیم که انشاءالله ظرف مدت 2 سال و یا شاید هم کوتاهتر (که الان یک سال آن گذشته است) بتوانیم تمام بحث های پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی را هدفمند کنیم و با آن تفکری که راجع به قطب های پژوهشی وجود دارد آنها را به سمت نیازهای کشور ببریم و بالاتر از آن ایجاد آزمایشگاه های ملی است که رئیس دانشگاه اعلام کرد. ما روی آزمایشگاه های ملی خیلی کار کردیم، یعنی الگوهای جهانی آن را هم درآوردیم. همانطور که می‌دانید آزمایشگاه ملی تقریباً شبیه قطب پژوهشی است. یک تفاهم‌نامه‌ای هم با استانداری خوزستان بسته‌ایم که آزمایشگاه ملی معدن و صنعت معدن را در خراسان رضوی ایجاد بکنیم، منتها خود واحد دانشگاه آزاد نمی‌تواند این کار را انجام دهد، بلکه باید بخش دولتی یا خصوصی بیاید، تقاضا بکند.


این آزمایشگاه ملی دو صفحه دستورالعمل دارد. اگر بیایند و این شرایط ما را بپذیرند ما وارد وادی آزمایشگاه هم می‌شویم و این آزمایشگاه بین‌المللی به عنوان refrence در ایران و منطقه بشود. مثلاً اگر شما راجع به معدن می‌خواهید کار بکنید همه جا بگویند استان خراسان رضوی. ما برای این کارها برنامه‌ریزیهای خیلی کلانی داریم، بحث تخلفات علمی، نشریات و مقالات و کتابها و غیره، فقط مربوط به بخش پژوهش نیست، بلکه مشکل ما در جای دیگر است. مثلاً همین انجمنهای علمی ادبی هنری که دانشجویی است درواقع بار پژوهشی دارد.

 

جلوگیری از ریخت و پاش ها در جهت رسیدن به شعار سال


«خبرگزاری دانشجو»: اینکه ما در این فضا تأکید داریم بدین علت است که نگاه ما به شعار سال یعنی جهت‌گیری کشور است. اگر من بحث اقتصاد را مبنا قرار می‌دهم می‌خواهم بگویم که وقتی مقام معظم رهبری جهاد اقتصادی را مطرح می‌کنند، یعنی همه فعالان در دانشگاه، در حوزة فرهنگ، در حوزة سیاست، همة دس به دست هم دهند و مشکل اقتصادی را حل کنند، حال ممکن است مشکل مال یک روستا، یا یک بخش، یا یک شهرستان یا استان باشد. مثلاً اگر شما دانشگاه آزاد یک بخش یا روستا هستید مشکل را در آنجا حل کنید.


افشار: الحمدلله مدیریت دانشگاه همین‌گونه فکرمی‌کند. سعی می کنیم جلوی ریخت و پاش و چیزهای غیرمنطقی و غیرهدفمند را بگیریم و هم در حوزة پژوهش و هم در حوزة آموزش کارهایی صورت می‌گیرد.


«خبرگزاری دانشجو»: حرف آخر؟


افشار: اخیرا با معاون وزیر کار که درواقع رئیس سازمان فنی و حرفه ای هستند صحبتهایی داشتیم و با توجه به شناختی که بنده از سازمان فنی و حرفه ای داشتم، امکانات تجهیزاتی خوبی در سازمان فنی و حرفه ای نهفته است. ما می خواهیم یک تفاهم نامه ای را با آقایان امضا بکنیم که بتوانیم از امکانات و تجهیزات آنها در مسیر پروژه های دانشجویی و کارآموزی استفاده بکنیم. امیدواریم بتوانیم از تمامی پتانسیل های موجود در زمینه بهبود وضع پژوهش دانشگاه آزاد استفاده کنیم.


«خبرگزاری دانشجو»: ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.