تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

اشتهای‌کم رسانه ملی به جذب مخاطب!

تعداد بازدید : 961
اشتهای‌کم رسانه ملی به جذب مخاطب!

مدتها قبل و در زمانی که حتی بردن نام ماهواره در بسیاری از خانه ها باعث عکس العمل افراد می­شد، کمتر کسی فکر می کرد، این وسیله نمایش بتواند در آینده ­ای نزدیک مهمان بسیاری از خانه های ایرانیان باشد. دستگاهی که به زعم برخی به ضروریات زندگی تبدیل شده و تا جایی در دل دارندگان آن جا باز کرده­ که دیگر تمایلی برای نشستن پای برنامه های صداو سیما وجود ندارد. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما نیز 42 درصد مردم بیننده برنامه های ماهواره هستند.1

یکی از علل تمایل بینندگان به برنامه ­های ماهواره می­توان جذابیت و تنوع را نام برد که فقدان آنها را به وضوح در برنامه­های پخش شده یا درحال پخش رسانه ملی می­توان دید. سریال "خروس" که در ماه مبارک رمضان و از شبکه دوم سیما پخش شد نمونه بارزی از این موضوع می­باشد که فاقد هر گونه مفهوم و معنی خاصی برای مخاطب بود و درست در زمان پخش این سریال، دو فیلم جذاب از ماهواره پخش می­شد که بالتبع باعث روی آوردن مردم به سمت ماهواره و کاهش مخاطبان رسانه ملی می­شود. چیزی که نارضایتی جواد رضویان، بازیگر این سریال را نیز به دنبال داشت. در این میان از بی برنامگی صدا و سیما در تامین برنامه هایش نیز نمی­توان به سادگی گذشت؛ چرا که برخی فیلم­ها و سریال­ها در ابتدا با نیت و قصد دیگری ساخته می­شوند، ولی در میانه راه بدلیل برخی مسائل مجبور به تغییر رویه می­شوند. برای نمونه سریالی که متناسب با ایام نوروز و با توجه به تعداد روزهای پخش در نوروز ساخته شده است، به ناگاه مجبور به آب بستن به قسمت های خود برای پخش در ماه مبارک رمضان می­شود و طبیعی است که همین تصمیم باعث افت کیفیت اثر می­شود و جالب تر آن که همواره صدا و سیما بعد از ایام نوروز و ماه رمضان با کنداکتوری خالی مواجه است.

البته یکی دیگر از دلایل این کاهش مخاطب را می­توان در مشکلات مالی صدا و سیما جستجو کرد، مشکلاتی که در برخی موارد خبر از  بدهی 430 میلیارد تومانی صدا و سیما به افراد و سازمان­های مختلف خبر می­دهد که باعث نارضایتی تهیه کنندگان و در نتیجه کاهش تمایل آنان به ساخت برنامه برای صدا و سیما می­شود. این درحالیست که بسیاری از پروژه­ های سفارشی صدا و سیما بدلیل همین مشکلات مالی به ناچار تغییر رویه داده (کاهش تعداد قسمت ها، تغییر فیلمنامه) و از کیفیت آنها کاسته ­شده ­است. برای مثال می­توان به فیلم "داوران" که تعداد قسمتهای آن بدلیل مشکلات مالی به دستور صدا و سیما کاهش پیدا کرد، اشاره کرد. در این میان برخی فیلم­ها و سریال­های پرطرفدار و جذاب، همچون "قهوه تلخ" هم بدلیل به توافق نرسیدن تهیه ­کنندگان آن با صدا و سیما بر سر مسائل مالی، عطای حضور در رسانه ملی را به لقایش می­بخشند و وارد شبکه خانگی می­شوند.

بنابراین با توجه به مطالب مطرح شده، به نظر می‌رسد کم توجهی به معضلات صدا و سیما نه تنها باعث کاهش مخاطبان این رسانه شده، بلکه به دلیل جذب مخاطبان از سوی شبکه های ماهواره ای، در آینده ای نه چندان دور با معضلات بسیاری مواجه خواهیم بود.