تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

معرفی کتاب «به خود آ» نوشته جواد محدثی

تعداد بازدید : 1516
معرفی کتاب «به خود آ» نوشته جواد محدثی كتاب اخلاق باید دواى درد باشد، نه نسخه دوانما!

شخصیت امام خمینی(ره) برای ما -و مخصوصاً نسلی که حضور ایشان را درک نکرده- بیشتر یک شخصیت سیاسی است. کسی که بزرگترین انقلاب جهان با نام او شناخته می شود و کسی که جهان را تغییر داد. لیکن آنچه اصل است و به مثابه ریشه شخصیت سیاسی ایشان محسوب می شود، سلوک اخلاقی و بُعدِ اخلاقی شخصیت ایشان است که به دلیل ظهور شخصیت سیاسی امام خمینی در حجاب رفته است. 

 اما گذاری بر کتاب های ایشان همچون آداب نماز، سرالصلاة، شرح چهل حدیث، شرح حدیث جنود عقل و جهل و... تصویر یک عارف کامل را در ذهن مجسم می کند. البته کتاب های ایشان تفاوتی اساسی با کتاب های اخلاق دارد. تفاوتی که راه جدیدی را در باب کتب اخلاق گشوده است. ایشان این تفاوت را در مقدمه کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» اینگونه بیان می کنند:

«...حتّى علماء اخلاق هم كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق»محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى»  تأليف حكيم متألّه و فيلسوف‏ متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين- قدّس اللّه نفسه الزكيّة- و بسيارى از [قسمتهاى‏] كتاب «احياء العلوم»  «غزالى»- و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمى‏دارد.

كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مى‏كنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مى‏پندارند، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده‏ فساد و تهذيب باطن كمكى نمى‏كند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بى‏فايده راست ... و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مى‏اندازد.

...نويسنده را عقيده آن است كه... كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد.

ريشه‏هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود،دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.

طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مى‏گفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است. (امام خمینی (ره)، شرح حديث جنود عقل و جهل: ص12- 14)

 

دوای 40 درد!

کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی‏ مانند یک داروخانه است. وقتی فهرست را نگاهی بیندازی می توانی دردهایت را بیابی و برای درمانش به کتاب مراجعه کنی. دوایی که به دست فقیهی زبردست و عالمی ربانی از لسان معصوم‏ علیه السلام گرفته شده است و با دیگر روایات و آیات معجونی ساخته است برای دوای درد قلوب.

ولی شاید همگان نتوانند از این دوای قلوب بهره ببرند. زبان تخصصی و گاه تفصیل‌هایی که برای مبتدیان سنگيناست مانعی برای مراجعه به این کتاب ارزشمند و محروم ماندن از آن می شود. حجت الاسلام جواد محدثی این کتاب را -بدون دخل و تصرفی که نظام و سیاق آن را بر هم بزند- خلاصه کرده و دفتر امام، رهبری و ولایت فقیه جهاددانشگاهی آن را با قالبی جذاب ارائه کرده است. 

قالب دایره‌ای متون، استفاده از تصویرپردازی متناسب در لابلای متن، ارائه کتاب در ده جلد مجزا و قطع 12*16، و عنوان «به خودآ»  این کتاب را قابل استفاده برای همگان و همه جا کرده است. قالبی که همراه داشتن کتاب را نيز سهل نموده است.

 

آقای موسسه حفظ و نشر!

این کار ارزشمند -که تنها در مورد یکی از آثار امام خمینی انجام شده است- انتظار می‌رفت پیش از این توسط موسسه حفظ و نشر که متولی آثار امام است انجام شود یا از این اثر حمایت کند. نکته قابل توجه این است همین آقایانی که متعرض جریان نظارت بر محتوای کتاب‌ها هستند، این کتاب را که به لحاظ محتوایی پیش از این توسط همین موسسه منتشر شده بود بیش از سه ماه در دفتر ممیزی خود نگه داشتند و نگذاشتند کتاب به نمایشگاه کتاب امسال برسد.

و بازهم به جاست از این موسسه درخواست شود به جای اعمال تغییرات در صحیفه امام و چاپ کتاب هایی از عباس عبدی و امثالهم در تفسیر مواضع سیاسی امام خمینی ره، کمی هم به ارائه آثار ایشان در قالبی جذاب و قابل استفاده برای عموم همت بگمارد. 

گفتني‌ست این کتاب را می توانید در تهران از کتابفروشی های کراسه، کیهان و کتابستان متروی شهدا و بصورت اينترنتي از «فروشگاه اینترنتی موسسه متن» تهیه کنید. البته راه ديگري هم هست كه برای دریافت کتاب در تهران و شهرستان ها با شماره 9124715626 تماس بگیرید.