تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

سبک زندگی اقتصادی حلقه مفقوده نظام اسلامی

تعداد بازدید : 1142
سبک زندگی اقتصادی حلقه مفقوده نظام اسلامی

دکتر امیرحسین بانکی، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان ، به تشریح موضوع اقتصاد از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت:حوزه‌ای که در مطالعات و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی محجور مانده، موضوع سبک زندگی اقتصادی است.

وی ادامه داد: متخصصان، موضوع اقتصاد را در سه حوزه علم اقتصاد که به بیان تحلیل، پیش‌بینی و ارائه مدل برای مسائل اقتصادی می‌پردازد، مکتب اقتصادی که نظام اقتصادی را شامل شده و مبانی، ارزش‌ها و معانی این نظام را مورد بررسی قرار می‌دهد و حقوق اقتصادی که اقتصاد را از منظر فقه مورد بررسی قرار داده و حلال و حرام عمل اقتصادی را مشخص می‌کند، تقسیم کرده و کسانی که علم اقتصاد، مکتب اقتصاد و حقوق اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دهند هیچ‌گاه متعرض به حوزه سبک زندگی اقتصادی نمی‌شوند.

بانکی اظهار داشت: واژه اقتصاد در زبان انگلیسی از لغت یونانی اکونومی گرفته شده که «إکو» به معنای خانواده و «نومی» به معنای قانون است و در معنای کلی به عنوان تدبیر منزل مفهوم پیدا کرده و اقتصاد را در این حوزه، برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند؛ در فرهنگ غرب، تدبیر منزل، پایه اقتصاد است اما در مقابل، فرهنگ اسلامی از واژه‌ای هدفمندتر نسبت به فرهنگ غرب استفاده کرده و آن واژه، اقتصاد به معنای میانه‌روی است. تندروی در موضوعات مختلف عامل آسیب‌هایی است که به زندگی ما وارد می‌شود و موضوع میانه‌روی در زندگی باید به‌طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

سبک زندگی اقتصادی حلقه مفقوده نظام اسلامی

وی حلقه مفقود نظام اسلامی را سبک زندگی اقتصادی دانست و تصریح کرد: با توجه به ضرورت پرداختن به این موضوع، شاهد ارائه مقالات بسیار محدود پیرامون موضوع سبک زندگی اقتصادی هستیم که از سوی مجلات مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان به لزوم پرداختن به موضوع اقتصاد فرزندان اشاره کرد و گفت: متأسفانه در زندگی‌های امروز و در خانه که محل شکل‌گیری شخصیت فرزندان است، به نقش اقتصادی آنان توجهی نمی‌شود و دلیل افزایش بیکاری در جامعه، عدم توجه والدین و نظام تربیتی به تربیت اقتصادی فرزندان است.

بی‌مسوولیتی، آفت نسل جوان

وی زندگی گذشته پدران را الگویی برای نسل‌های جدید دانست و اظهار داشت: وقتی به زندگی آنان توجه می‌کنید خواهید دید که از همان ابتدای کودکی و نوجوانی وارد محیط‌های کاری شده و به کسب مهارت می‌پرداختند و حتی در صورت تحصیل، تابستان‌ها و اوقات فراغت خود را به انجام کار اختصاص می‌دادند؛ جوانانی که از این سنین وارد بازار کار شده‌اند، از بی‌مسوولیتی که آفتی برای جوانان امروز است خارج شده و آماده حضور در این عرصه خواهند شد.

این استاد دانشگاه، کلاس‌های اوقات فراغت را مانع حضور نوجوانان و جوانان در عرصه کسب مهارت دانست و ابراز داشت: این گونه کلاس‌ها بیش از آنکه برای فرزندان مفید باشد، مانع آشنایی و کسب مهارت و احساس مسوولیت نوجوانان و جوانان می‌شود. آنان به قدر کافی در سال تحصیلی در معرض علم آموزی و آموزش قرار داشته‌اند و اوقات فراغت بهترین فرصت برای آشنایی آنان با بازار کار و فراگیری مهارت است.

تحصیل بدون هدف باعث بالا رفتن توقعات می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان به معضل بیکاری در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: معضل بیکاری در جامعه ما بیش از آن که موضوعی اجتماعی باشد، مسأله‌ای فرهنگی است زیرا جوانی که تا سن 26 سالگی برای کسب مدرک تلاش می‌کند، توانایی و مهارتی کسب نکرده و موجب بالا رفتن توقع او از کار و درآمد می‌شود که امروز شاهد بیکاری افراد تحصیل کرده هستیم؛ در حالی که اگر برای نوجوانان زمینه حضور در بازار کار فراهم شود، پس از پایان تحصیل هیچ مشکلی برای کار کردن نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: معمولا بین جوانان برای ورود به دانشگاه‌های دولتی رقابت بسیار فراوانی وجود دارد زیرا بالاترین سطوح علمی در این دانشگاه‌ها که رایگان نیز هستند مورد پذیرش قرار می‌گیرند اما پس از اتمام تحصیل کمتر جذب بازار کار می‌شوند و بیشتر افراد حاضر در بازار کار از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آزاد و پیام نور هستند زیرا به دلیل پرداخت شهریه و صرف هزینه برای دانشگاه، در کنار درس خود، مشغول به انجام یک کار می‌شوند و مهارتی کسب می کند که پس از پایان تحصیل موجب پیشرفت آنان خواهد شد.

وی با ابراز تأسف از روند تحصیل و گرایش به مدرک گرایی در میان جوانان، تأکید کرد: متأسفانه کشور ما دچار مدرک زدگی شده و برای جلوگیری از گسترش و کم‌رنگ کردن این معضل، نیازمند اشاعه و ترویج این فرهنگ در بین جوانان هستیم و البته این وظیفه به دوش پدر خانواده است تا با مدیریت صحیح، زمینه آموزش امور اقتصادی همچون پس انداز، هزینه کردن و استقلال مالی را برای او فراهم سازد تا بتواند در آینده، زندگی خود را اداره کند.

مطالبه‌گری جوانان، سبب افزایش آمار طلاق

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان به بیان علت افزایش آمار طلاق پرداخت و گفت: یکی از دلایل جدایی زوج‌های جوان، مطالبه‌گر بودن آنان است، آنان این فرهنگ را آموزش ندیده‌اند که نباید مطالبه گر باشند و پس از ورود به زندگی مشترک باید به گونه‌ای عمل کنند که دیگران بتوانند به آنان تکیه کنند.

دکتر امیرحسین بانکی به موضوع انفاق و نگاه اسلام به این موضوع پرداخت و اظهار داشت: نگاه اسلام به انفاق با نگاه فرهنگ غرب به این موضوع متفاوت است؛ در فرهنگ اسلامی این موضوع در سلوک معنوی تعریف شده و رابطه انسان با خداوند، رابطه گذشت از مال است.

وی با آثار انفاق در زندگی اشاره کرد و بیان داشت: انفاق باعث برکت، تطهیر، پاکیزگی مال و بهینه شدن آن می‌شود؛ در روایت‌های معصومان(ع) آثار فراوانی برای انفاق ذکر شده، همان‌گونه که در ماه مبارک رمضان نیز یکی از اعمالی که انسان را متوجه آن ساخته‌اند، انفاق و توجه به مسائل اقتصادی جامعه است.

وی افزود: برخی انفاق‌ها همچون زکات و خمس امری واجب است به گونه‌ای که رابطه‌ای عبادی بین خداوند و بنده ایجاد می‌کند و اگر انفاق صورت نگیرد، این زنجیره کامل نخواهد شد؛ با این وجود، متأسفانه این امر در بخشی از جامعه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

استاد دانشگاه اصفهان به لزوم توجه به انفاق اشاره و تصریح کرد: معصوم(ع) می فرمایند: «خداوند رزق فقرا را در اموال اغنیا قرار داده است» که نشانگر لزوم پرداخت خمس و زکات است تا آنجا که اگر دختری به دلیل مشکل اقتصادی قادر به ازدواج نباشد، اغنیا مورد بازخواست قرار خواهند گرفت، در واقع در تفکر اسلامی مال من وجود ندارد و تمام مال‌ها، مال الله است و انسان در دنیا امین این اموال است نه مالک آن.

وی به بیان فلسفه پرداخت خمس و زکات پرداخت و عنوان داشت: تفکر خمس قائل به این موضوع است که اموال سالیانه فرد به وی تعلق دارد تا زمانی که بخشی از آن اضافه نماند، اگر بخشی از آن مال اضافه بر نیاز باشد دیگر متعلق به او نیست تا زمانی که خمس مال را از آن جدا کند؛ همچنین فلسفه زکات نیز مبتنی بر این موضوع است که مجموعه‌ای از اقلام وجود دارد که از سوی طبیعت تولید شده و انسان از آن استفاده می‌کند ولی حق آن را پرداخت نکرده، از این رو بر او واجب است تا این حق را به عموم مردم پرداخت کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان از صدقه به عنوان بیمه زندگی یاد کرد و اظهار داشت: در تفکر دینی، عمل صدقه دادن را به عنوان بیمه زندگی می‌شناسند که در فرهنگ دینی این کار موجب رفع بلا و اتفاقات ناخوشایند از زندگی انسان می‌شود.

گفتنی است، سلسله نشست‌های خانواده قرآنی به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا پایان ماه مبارک رمضان، به جز شب‌های قدر از ساعت 21:30 دقیقه در محل مسجد بیمارستان قائم(عج) برگزار می‌شود