تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

نماز در اسلام و سایر ادیان

تعداد بازدید : 1700
نماز در اسلام و سایر ادیان
صلاة دو گونه معنا مي شود 1- معناي لغوي 2- معناي اصطلاحي و شرعي. معناي لغوي آن به معناي عام عبادت و نحوه هاي گوناگون پرستش خداست. اگر نماز را به اين معنا اتخاذ كنيم نه تنها انسانها، بلكه به اعتبار ولايت تكويني تمامي موجودات عالم را در بر مي گيرد. قرآن مجيد فرمود اِن مِن شَيئٍ الاّ يُسَبِّحُ بِحَمدِهِ وَ لكِن لا تَفقَهوُنَ تسبيحَهُم (هيچ ذي وجودي نيست مگر اينكه تسبيح گوي حضرت حق است) يعني به اين معنا كفار هم نماز داشته اند. در جاي ديگرقرآن مي فرمايد: ما كانَ صَلاتُهُم عِندَ البَيتِ الاّ مُكاءًً وَ تَصدِيَةً (نماز كفار چيزي نبود جز سوت زدن و كف زدن در كنار خانه خدا). اما نماز به معناي اصطلاحي و تشريعي آن عبارت است از هيئت خاصي از رفتار در قالب عبادت كه با اذكاري خاص همراهي دارد. به اين معنا نماز عبادتي است كه هيچ شريعتي از آن جدا نبوده است و قرآن مجيد در جاي جاي خود به آن اشاره كرده است كه شامل نمازهاي حضرات ابراهيم ، موسي ، عيسي ، ذكريا ، شعيب و مريم (علي نبيّنا و آله و عليهم السّلام) و غير از آن بوده است. رسول خدا ( ص ) قبل از بعثت نيز نماز مي گذارده اند و پس از گذشت مدتي در شب معراج نمازهاي پنجگانه واجب گرديد.