تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

عالم علوم انسانی، پل ارتباطی امام و امت

تعداد بازدید : 1349
عالم علوم انسانی، پل ارتباطی امام و امت

مقدمه بحث را به سخنانی پراکنده اما دارای یک نخ تسبیح انسجام دهنده از اماممان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اختصاص می دهم:

-        من خیلى نگران زبان فارسى‌ام؛ خیلى نگرانم.

-        ما چند سال قبل از این بحث تهاجم فرهنگى را مطرح کردیم؛ بعضى‌ها اصل تهاجم را منکر شدند؛ گفتند چه تهاجمى؟????? ???? / ?????

-        حوزه‌ی اقتصاد، دارای برنامه‌ی اقتصاد مقاومتی باشد. بسیار خوب، با زبان دانشگاهى، همین ایده‌ى اقتصاد مقاومتى را تبیین کنید؛ حدودش را مشخص کنید.

-        ما تا به کار ایرانى و سرمایه‌ى ایرانى احترام نگذاریم، تولید ملى شکل نمیگیرد؛ و اگر تولید ملى شکل نگرفت، استقلال اقتصادى این کشور تحقق پیدا نمیکند؛

-        با این روند کنونى اگر ما پیش برویم کشور پیر خواهد شد.  خانواده‌ها، جوانها باید تولید مثل را زیاد کنند؛ نسل را افزایش دهند. محدود کردن نسل، براى کشور ما یک خطر بزرگى است.

-        میخواهیم مسئله به شکل عمیق و علمى حل بشود؛ گره‌هاى ذهنى‌اى که وجود دارد باز بشود، حقیقت قضیّه روشن بشود؛ نخبگان جامعه باید قانع بشوند، باید مسئله را قبول کنند.

 ابتدا در نظر داشتم به اثبات مدعای امام خامنه ای پیرامون معضل بودن کنترل جمعیت در جامعه فعلی ایران اسلامی بپردازم اما در طول تحقیق به منبع متقن و قابل اتکایی که تمام ابعاد این دغدغه امام امت را پوشش دهد نرسیدم لذا موضوع نوشته را تغییر داده از زاویه ای دیگر به سخنان گرانبهای معظم له نگریستم.

تاکید نویسنده روی قسمت آخر سخنان رهبر معظم انقلاب است:

میخواهیم مسئله به شکل عمیق و علمى حل بشود؛ گره‌هاى ذهنى‌اى که وجود دارد باز بشود، حقیقت قضیّه روشن بشود.

نخبگان جامعه باید قانع بشوند، باید مسئله را قبول کنند.

یکی از مسائلی که خلا آن در کشور بسیار حس می شود همین تئوریزه نشدن مطالبات رهبری برای اقناع نخبگان جامعه به منظور همراهی و سپس مردم برای اجرایی شدن مطالبات ایشان است. و این ضعف بزرگ، ریشه ای به غیر از کمبود نیروهای انقلابی متخصص در زمینه های گوناگون علوم انسانی ندارد.

مسلما بارها مشاهده کرده اید که امام امت مطالباتی از جامعه دارند که بعضا با نظر عامه مردم و تصویر ذهنی ایشان از واقعیت ها متفاوت است (شاید ریشه این تفاوت در تفاوت منبع ذهنی مقام معظم رهبری -متون اسلامی- با پیش زمینه های تفکر سکولار رسوب کرده در اندیشه عوام مردم باشد).

ارائه این نظرات از سوی معظم له باعث تعجب و کنجکاو شدن ذهن افراد جامعه می شود چرا که تا قبل از این، نگاهی متفاوت به این نوع مسائل داشته اند.

به منظور اثبات این مدعا به عنوان مثال می توان به تهدید اعلام شدن تحدید نسل از طرف ایشان اشاره کرد؛ در شرایطی که در تمام کشورهای در حال توسعه پیش شرط رسیدن به توسعه پایدار کنترل رشد جمعیت و فرزندآوری کمتر شناخته شده است مشاهده می کنیم رهبر انقلاب در خلاف جهت تمام استدلالات موجود(فرزند عامل تحمیل هزینه اقتصادی بر خانواده) و حتی اندیشه های عوامانه (فرزند کمتر زندگی بهتر) نظر بر افزایش جمعیت و اجتناب از کاهش رشد نرخ جمعیت می دهند؛

 اینجاست که چون عناصر فعال در زمینه علوم انسانی نادر و بعضا نایاب هستند این نظرات به طور کامل به صورت مستدل و دقیق به دست مردم نمی رسد و سرانجام کار به جایی میرسد که عناصر معاند، رهبر انقلاب را به آرمانگرایی توهمی و دوری از واقعیات جامعه و بیگانگی با گزاره های بدیهی علمی متهم می کنند.

در صورتی که همگان می دانیم نظرات امام امت نشات گرفته از منابع اصیل دینی می باشند و بدون شک با بحث و بررسی گسترده تر میتوان با گزاره های کاملا علمی این نظریات را اثبات کرد. قسمت دردآور این فرآیند زمانیست که ایشان در اکثر موارد با مشاهده عدم وجود چنین رابط هایی بین خود و جامعه مستقیما به دفاع از فرمان صادره می پردازند. و در دیدارهای عمومی و خصوصی خود را ناچار به ارائه استدلال و دفاع از نظرات خویشتن می بینند.

 اینجاست که بار دیگر کم توجهی مسولین و مردم به علوم انسانی معضل آفرین می شود. چرا که از یک طرف افراد باسواد در این زمینه اندک هستند و از طرف دیگر همین افراد اندک به دلیل استفاده از منابع غربی هرچه در ذهن خود جستجو می کنند غیر از خطا بودن نظرات امام امت به نتیجه ای نمی رسند. کما اینکه به عنوان مثال امروز مشاهده می کنیم غیر از افرادی معدود از متخصصان علوم انسانی کسی شلوغ شدن خانواده ها را به صلاح نمی داند.

در صورتی که در جامعه آرمانی اسلامی به محض صدور فرمان از طرف ولی فقیه جامعه (که همین دستور هم برآمده از مشورت های اصولی با صاحبان اندیشه مربوط هست) به سرعت نخبگان انسانی جامعه ابتدا در ذهن خود مسئله را اثبات کرده به بررسی راه های انتقال مستدل و کارآمد فرمان مذکور پرداخته، ذهن افراد جامعه را با خود همراه کرده به سمت اجرایی شدن هرچه سریع تر فرمان حرکت می کنند.

مسلما با چنین جامعه ای فاصله بسیار داریم چرا که هم نیروی انسانی و هم علم اسلامی به صورت منسجم و کارآمد موجود نمی باشد.

در پایان از مسولین نشریه انس با ولی که دقیقا وظیفه همین انتقال مفاهیم از امام به امت را برعهده گرفته اند تشکر ویژه نموده توفیق ایشان در موفقیت هرچه بیشتر را از خداوند منان خواستارم.

اللهم وفقنا لما تحب و ترضی