تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

دلایل موفقیت فیلم "چ"

تعداد بازدید : 1297
واکاوی محراب نیوز از دلایل موفقیت فیلم "چ" ؛ فراستی: "چ" باید بهترین فیلم جشنواره امسال می شد.

بالاخره شمارش معکوس برای اکران اخرین حرف ابراهیم حاتمی کیا به اتمام رسید و فیلم "چ" بر روی پرده سینما رفت؛ فیلمی که روایتی است از حضور شهید مصطفی چمران در منطقه پاوه و غائله جنگ داخلی کردستان. فیلم جدید حاتمی کیا شاهکاری بسیار بهتر از بهترین فیلم های این کارگردان است.

۲۰ دی‌ ماه ۱۳۸۹ بود که پروانه ساخت «چ» صادر شد؛ اما پیرهادی، تهیه‌ کننده فیلم سه ماه بعد خبر داد که نمی ‌توانند ساخت فیلم را شروع کنند چون «اراده قطعی برای ساخت این پروژه شکل نگرفته» بخش خصوصی نمی ‌توانست از پس تولید آن بربیاید. بالاخره مهدی کریمی تهیه‌ کننده «آژانس شیشه‌ای» و بنیاد فارابی پای کار آمدند تا بازبینی لوکیشن‌ ها از تابستان ۹۰ کلید بخورد و فیلم‌ برداری از تیرماه ۹۱ آغاز شد. فیلمی که حاتمی ‌کیا درباره انتخاب سوژه آن می ‌گوید: "فارغ از پرداخت شخصیت بزرگ دکتر چمران و میل و تعهد درونی‌ام که با چاشنی ماجراجویی هنری همراه بود، مهم‌ترین مسئله ایجاد پلی بین زمان حال با دنیای تاریخی فیلم بود. بار‌ها این تردید که سخن گفتن از آن مقطع تاریخی برای این دوران، مسئله ما می‌باشد یا نه، اراده‌ام را سست می‌کرد. رسیدن به قطعیت تا آخرین لحظه ساخت همچنان با من بود. امیدوارم آنچه فیلم منادی آن است، برای مخاطب امروزی معنا داشته باشد."

حاتمی کیا در هفدهمین پروژه اش دو روز و دو شب از زندگی شهید مصطفی چمران را به تصویر می کشد؛ از روز بیست و پنجم تا بیست و هفتم مرداد ۱۳۵۸. روزهایی که امام(ره) در فرمانی مهلت ۲۴ ساعته‌ای به دولت و ارتش داد تا حصر پاوه را بشکنند و منطقه را از وجود تروریست‌های کومله و دموکرات پاکسازی کنند. شهید چمران همراه فرماندهانی مثل همت، بروجردی، کاظمی، خرازی، آبشناسان و صیادشیرازی از نفرات اصلی عملیات آزادسازی کردستان بود و به قول حاتمی‌کیا با همین دو روز سر زبان مردم افتادند.

اما انگار کارگردان «چ» فضای موجود در فیلمش را با فضای امروز جامعه ما یکی دانسته است. "ترجیح می ‌دهم پیش‌قضاوتی به بیننده ندهم. کلیدی ‌ترین نکته فیلم که به محض درک و دریافتش عزمم را جزم کرده‌ ام، در فیلم «چ» مستتر است. خدا را شکر می‌کنم که آرایش جدید سیاسی حاکمیت با این مفهوم به شدت همگن و سازگار است."

در فیلم اصغر وصالی و تیمسار فلاحی و کسانی که برای استقلال ایران بعد از انقلاب دفاع کردند و شهید شدند نیز حضور دارند. حاتمی‌ کیا در سال‌های اخیر «دعوت»، «گزارش یک جشن» و «حلقه سبز» را ساخته و به خاطر همین اکثر رسانه‌ ها با ساخته شدن فیلم «چ» از «بازگشت» حاتمی‌کیا به سینمای خودش حرف می ‌زنند.

حاتمی کیا و گروهش از ۱۵ تیر ۹۱ راهی منطقه اورامانات کردستان شدند تا نیمی از فیلمبرداری را آنجا انجام بدهند و پس از آن به تهران برگردند و کار را ادامه بدهند. ۲۰ آذر سال گذشته فیلمبرداری ۵۲۰ پلان فیلم و ۲۸ اسفند تدوین فیلم تمام شد و از ۶ فروردین صداگذاری و ساخت موسیقی فیلم کلید خورد. گروه‌ جلوه‌های ویژه هم که از مرحله تولید همراه گروه سازنده بودند، همزمان اجرای جلوه‌های ویژه فیلم را شروع کردند.

حاصل کار این گروه جوان، دیدنی از آب درآمده و سطح کیفیت کار بدون شک از نمونه ‌های قبلی که در سینمای ایران ساخته شده، بالا‌تر است. درخشان ‌ترین سکانس فیلم، سکانسی است که هلی‌ کوپتر هوانیروز ارتش برای کمک به مردم پاوه سراغ آنها می‌آید اما در یک حادثه ناگهانی سقوط می‌کند. حاتمی‌کیا در این سکانس اوج هنر کارگردانی ‌اش را به رخ کشیده و صحنه‌هایی را تصویر کرده که با تماشای «چ» بدون شک در یادتان می‌ماند.

تقریبا همه آنهایی که پای تماشای «چ» ۶ میلیارد تومانی نشستند، قابلیت ‌های فنی و کارگردانی حاتمی ‌کیا در این فیلم را تحسین می‌کنند و در این بین کارگردان و منتقدان بسیاری حضور دارند که معتقدند فیلم "چ" باید به عنوان بهترین فیلم جشنواره انتخاب می شد که در ادامه این گزارش به بیان نظرات خود در خصوص این فیلم فاخر پرداخته اند  که همه این دلایل مخاطب را به تماشای این فیلم ترغیب می کند.

مسعود فراستی: صحنه هلیکوپتر فیلم "چ"در سینمای ایران بی نظیر و موثر است

مسعود فراستی از منتقدان سینما در خصوص این فیلم می گوید: «چ» فیلمی تحقیق شده و کار شده است و مفهوم زده نیست و مسئله دیروز و امروز ما را به تصویر کشیده است.

وی ادامه می دهد: این فیلم، فیلم سخت و آبرومند و سرپایی است که می تواند مخاطب امروز را حتی مخاطب ناآشنا با چمران و بیگانه با پاوه آن زمان را جلب کند و فیلمی نیست که جنگ زده و جنگ طلب و قهرمان ساز دروغین باشد.

به گفته این منتقد سینما "چ" بهترین فیلم حاتمی کیا بعد از مهاجر و دیده بان است و باید بهترین فیلم جشنواره امسال می شد.

فراستی به ویژگی های مثبت دیگر این فیلم اشاره می کند و می افزاید: صحنه هلیکوپتر فیلم "چ"در سینمای ایران بی نظیر و موثر است و از معدود فیلم های قابل بحث این سال هاست و تمرین خوبی برای فیلمی ملی درباره حصر آبادان یا فتح خرمشهر است.

محمدتقی فهیم: «چ» با عوامل و امکانات مدرن و سوپرپروداکشن، آبروی سینمای ایران را می خرد

محمدتقی فهیم دیگر منقد سینما با بیان اینکه حاتمی کیا و فیلم «چ» در تاریخ سینمای کشورمان افتخار آفرین و ماندگار خواهند بود، اظهار می کند: حاتمی کیا در اجرای سینمایی این روایت با استفاده از تجارب متعددش در گونه دفاع مقدس اوج پختگی اش را به کار برده است . یک فیلم سخت، نفس گیر، پرتعلیق، گره افکن، اکشن، عاطفی، عاشقانه، پرچالش، کنشمند، اکتیو، میهن پرستانه، ایئولوژیک، بسیجی، مردمی و دریک کلام سینما به مفهوم اثرگزار و هیجان آور و این یعنی نزدیک به قله، یک یا علی مانده است.

وی ادامه می دهد: «چ» تمام قد تصویرگر عبور این مردم از گردنه های نفس گیر و پر شهید است. فیلم به خوبی نشان می دهد که چرا این مردم در امروزه هم برای حفظ دستاوردهایشان ایستادگی می کنند. مهم نیست که «چمران» اش حداقلی است، مهم این است شاگردان  و سربازان «خمینی» اش مانند اصغر وصالی حداکثری هستند و گویا خود حاتمی کیا پیشاپیش می دانسته که این  شخصیت چمران درفیلم، قانع کننده نخواهد بود.

فهیم بیان می کند: طراحی صحنه و لباس، جلوه های ویژه میدانی و کامپیوتری، کنترل فصل های شلوغ بی غلط، میزانسن های کاملا درخدمت درام، ممانعت از افت ریتم، بازی های انرژیک و اکتیو مخصوص این ژانر، همه خوب طراحی و اجرا شده اند.

وی می افزاید: سکانس سرنگونی هلیکوپتر حامل زخمی ها به غایت به اندازه است و فراتر از تکنیک نگه دارنده تماشاگر، پر از حس و عاطفه اس . این فصل به شدت از همه صحنه های پر تیر و تفنگ و رجزخوانی های مخالف و موافق، بدویت و قساوت دشمن را بهتر و عمیق تر  به نمایش درمی آورد.

فهیم تاریخ نگاری و اطلاع دهی «چ» را بنیادی ترین عامل در موضوع و مضمون می داند و تصریح می کند: حاتمی کیا برای نسل کنونی و فردا از افشای دیروز کوتاه نمی آید. او در عین زنده کردن کاروزار و صحنه های رزم و حضور خصم، این هنگامه را بدون بک گراند سیاسی نمی بیند. مناسبات پشت پرده ای در کار است. زد و بند و معامله ای شده است، چگونگی عملکرد مرکز نشینان فراموش نمی شود،  به دادگاه رفتن فرماندهان ارتش، کوتاهی کردن دولت موقت  تا سیاسیون همراهش، به بحث و چالش کشیده می شود، چنانکه راهی جز ورود امام به صحنه باقی نمی ماند.

وی بیان می کند: حاتمی کیا بازهم در امروزه ای که سینمای دفاع مقدس درحال فراموشی است ، جهادگرانه، قیام به احیا و به رخ کشیدن این گونه سینمایی می کند. جهاد از این بابت که در رویکرد تکنیکی و فنی، اعتماد به نفس سینمای ایران را تقویت و در جهت نفی و نهی براورده کردن نیازهای تکنولوژیک سینما از بیرون مرزها، الگویی عمل می کند.

فهیم با بیان اینکه «چ» از حیث ارایه نمونه ای از فیلم با  عوامل و امکانات مدرن و سوپرپروداکشن، آبروی سینمای ایران را می خرد و حتی بالاتر نشان می دهد و همانند برخی عرصه ها و تخصص ها مثلا پزشکی ما می توانیم سرویس دهنده به دیگر ممالک باشیم، خاطر نشان می کند: در شرایطی که باب و مد شده که مدیران پروژه ها برای کمترین امکانات، بارسفر به آنسوی دنیا می بندند  «چ» چند سروگردن از سینمای قادر به خلق صحنه های استاندرد منطقه بالاتر می ایستد.  این انتظار از حاتمی کیا می رفت و محقق شد که در سینما ثابت کند ما می توانیم نه تنها نیازهای تکنیکی خودمان را براورده کنیم بلکه تامین کننده نیاز دیگران هم باشیم.

حبیب الله بهمنی: "چ" همانند پلی میان دفاع مقدس و انقلاب است

حبیب الله بهمنی، کارگردان سینمای درباره «چ» اینگونه اظهار نظر می کند: باید بابت ساختن فیلم «چ» از حاتمی کیا تشکر کرد، زیرا این فیلمساز برای این کار متحمل سختی ‌ها بسیاری شده است. این مسئله را به خوبی می‌توان در جای جای فیلم مشاهده کرد.

وی افزود: درباره این فیلم باید بگویم این کار همانند پلی میان دفاع مقدس و انقلاب است، چون به نحوی به هر دو موضوع توجه کرده است، البته در این کار سعی شده تصویری که از جنگ روی پرده می‌رود نمایانگر آن چیزی باشد که رخ داده است. اتفاقی که فکر می‌کنم تا حد زیادی کارگردان در رسیدن به آن موفق بوده است.

این کارگردان درباره شخصیت‌پردازی شهید «چمران» گفت: البته دوست داشتم فیلم در همان زمانی که داستان روایت می‌شد باقی می‌ماند و سعی نمی ‌کرد که زندگی گذشته چمران را تصویر کند، به ویژه بخش‌های از زندگی این شهید که در آمریکا گذشته بود.

بهمنی در پایان گفت: سکانس سقوط بالگرد یکی از بخش‌های درخشان فیلم است که در سینمای ما کم نظیر است.

پرویز شیخ طادی: "چ" مخاطبان زیادی را به خود جلب خواهد کرد

پرویز شیخ طادی کارگردان روزهای زندگی در خصوص فیلم «چ» می گوید: این فیلم با فضای مستندگونه و جدیدی در سینمای ایران تجربه شد و فضای خاصی داشت و مخاطبان زیادی را به خود جلب خواهد کرد.

وی می افزاید: «چ» می تواند نشانه این باشد که زندگی پربار شهید چمران چگونه بوده است و به نظرم حاتمی کیا این را نمادی برای سراسر زندگی او گرفته بود و خیلی راحت می توانیم نتیجه بگیریم که اگر بخشی از زندگی چمران پاوه بوده فصل های دیگر چگونه بوده است؟

کارگردان «روزهای زندگی» اضافه می کند: نسل های مختلف در سنین مختلف، چمران هایی دارند و همانگونه که طیف های مختلف را در «چ» دیدیم چمران هایی در ایران وجود دارند که باید به آنها نیز بپردازیم.

شیخ طادی خاطر نشان کرد: در «چ» ما عرفان عملی چمران را دیدیم و به خوبی مناجات های عملی شهید چمران به تصویز کشیده شده است.

نرگس آبیار: قهرمان ها و ضدقهرمان های این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده اند

نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار 143 که ابراهیم حاتمی کیا فیلم "چ" را به او تقدیم کرد در این خصوص می گوید: من با فیلم های آقای حاتمی کیا زندگی کرده ام و به نظرم فیلم "چ"مانند سایر فیلم های ماندگار تاریخ سینما به زمان و مکان خاصی محدود نمی شود.

وی ادامه می دهد: آقای حاتمی در این فیلم با نقل یک داستانی تاریخی معنای امروز را نشان می دهد که این تبحری است که در معدود کارگردانانی وجود دارد.

 

آبیار با بیان اینکه ساختار فیلم بسیار مورد پسندم بود، ابراز می کند: فیلم "چ" از جمله آثاری است که سینمای ایران را چندین پله به بالا برد و مخاطب از دیدن آن لذت خواهد برد؛ چراکه داستانی پرمایه و مطلوب دارد و قهرمان ها و ضدقهرمان های این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده اند.