تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

چرا باید به تماشای فیلم "چ" نشست؟

تعداد بازدید : 2265
چرا باید به تماشای فیلم "چ" نشست؟


هفدهمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی ‌کیا بالاخره پس از حرف و حدیث ‌های فراوان اکران شد. فیلمی که به دلیل طولانی شدن مراحل فنی به جشنواره سی ‌و یکم فیلم فجر نرسید، باعث شد تا در سال جاری تنور جشنواره داغ سی‌ و ‌دوم را گرمتر کند. حاتمی کیا که سال ۱۳۶۵ با "هویت" به سینما آمد، با فیلم دومش "دیده‌ بان" کم‌ کم مطرح شد و به خاطر آن جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم فجر را از آن خود کرد. اوج کار او اما در دهۀ هفتاد بود. سال‌ هایی که وی فیلم‌ هایی چون "از کرخه تا راین" و "بوی پیراهن یوسف" را ساخت. سال ۱۳۷۶ حاتمی‌ کیا از "آژانس شیشه‌ ای" رونمایی کرد. فیلمی که به عقیده بسیاری از منتقدان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران است و خیلی‌ های دیگر هم آن را جزء پنج فیلم یا حتی ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای کشورمان می ‌دانند. "آژانس شیشه‌ ای" با اکرانش در جشنواره بین المللی فیلم فجر موفق شد ۸ سیمرغ بلورین، از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خودش کند. سهم ابراهیم حاتمی‌کیا هم از این سیمرغ‌ ها، دو تندیس بهترین فیلم‌نامه و بهترین کارگردانی بود. با گرفتن این دو سیمرغ راه سیمرغ‌ های بعدی هم برای حاتمی‌کیا باز شد تا سال بعدش برای "روبان قرمز" سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش بین الملل را از آن خودش کند. "به نام پدر" در سال ۱۳۸۴ هم با این که دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش سودای سیمرغ و سینمای آسیا را برد، اما حاتمی ‌کیا برای این فیلم دیپلم افتخار بهترین فیلم‌ نامه را از آن خودش کرد. حاتمی کیا سال ۱۳۸۳ "به رنگ ارغوان" را ساخته بود که توقیف شد، اما ۵ سال بعد و در سال ۱۳۸۸ در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد و حاتمی‌کیا در آن جشنواره هم توانست سه سیمرغ بهترین فیلم‌ نامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه مردم را از آن خودش کند. اکنون سال ‌ها از دوران فیلم‌های سطح بالای حاتمی‌کیا گذشته. ساخت و اکران "دعوت" و "گزارش یک جشن" عملاً او را از ژانر دفاع مقدس خارج کرد و این دو فیلم هم توفیق چندانی پیدا نکرد تا خیلی ‌ها از افول حاتمی‌کیا در اواخر دهۀ هشتاد صحبت کنند. اما به ناگاه "چ" تمامی معادلات را به هم می ‌زند. حاتمی‌کیا دوباره به ژانر محبوبش باز می‌گردد و "چ" ساخته می‌ شود. فیلمی که به عقیده بسیاری از منتقدان سینما بهترین فیلم کارنامه حاتمی‌ کیا است و به اعتقاد آن ها این فیلم یکی از بهترین فیلم ‌های تاریخ سینمای ایران است. اما چه چیزهایی باعث شده تا "چ" که چکیده آن در دیالوگ "تا صدای اذان از گلدسته‌ها بلنده، ناامیدی گناه کبیره است." خلاصه شده تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران و جشنواره امسال باشد؟

حاتمی کیا با "چ" بار دیگر نشان داد که "جسارت" و "وفاداری" را با هم دارد

شهاب اسفندیاری منتقد سینما در خصوص این فیلم می گوید: "چ"  ابراهیم حاتمی کیا، فضیلت های فنی و هنری و مضمونی بسیار دارد و یکی از بهترین سکانس های تاریخ سینمای ایران که مربوط به صحنه سقوط هلی کوپتر است در این فیلم به تصویر کشیده شده است.

وی بیان می کند: برای من اما، مهمترین فضیلت این فیلم، "فضیلت اخلاقی"‏ اش بود. این فیلم نشان داد وقتی حاتمی کیا به فرزندان شهدا می گوید "دعا کنید در بستر عافیت نمیرم" در این سخن خود کاملا جدی است. نشان داد که "حاتمی کیا" در ادای دین به انقلاب و امام، یک سر و گردن از بسیاری از هم نسلان خود بالاتر ایستاده است.

اسفندیاری ادامه می دهد: انقلاب به فرزندانی "جسور" و "وفادار" نیاز دارد. آنکه "جسارت" دارد، ممکن است در جایی هم "تندی" و "سرپیچی" کند. اما وفاداری اش او را حفظ می کند. در مقابل آن که جسارت ندارد، حتی اگر وفادار هم باشد، در میدان معرکه و خطر به هیچ دردی نمی خورد. صرفا سیاهی لشکری است برای دوران عافیت. حاتمی کیا با چ بار دیگر نشان داد که جسارت و وفاداری را با هم دارد.

تیم بازیگران "چ" یک تیم بسیار حرفه‌ ای هستند.

جمال شورجه تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص فیلم "چ" می گوید: از فیلم "چ" می توان به عنوان یک فیلم استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران یاد کرد؛‌ چرا که اقتدار نظام نوپای کشورمان در زمان جنگ را به تصویر کشیده و در فیلم به خوبی بازتاب آن نشان داده شده است.

کارگردان فیلم سی و سه روز تصریح می کند: تیم بازیگران "چ" یک تیم بسیار حرفه‌ ای هستند که بازی‌ های خیره ‌کننده ‌شان در این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده است. حضور فریبرز عرب‌نیا در نقش شهید چمران در کنار بازی جذاب و فوق‌العاده دوست ‌داشتنی بابک حمیدیان در نقش شهید اصغر وصالی بسیار ایده‌ آل بود.

شورجه می افزاید: فیلم "چ" بازگشت حاتمی ‌کیا به دفاع مقدس است، بازگشتی خوب که بار دیگر سبب شد سینمای کم‌ مایه این روزها، شاهد تصاویر زیبا بر پرده باشد. "چ" فیلمی با پروداکشن بزرگ دفاع مقدسی است که می‌ تواند با لانگ‌ شات ‌های جذابش مخاطب را بر جا میخکوب کند.

وی خاطر نشان می کند: حاتمی کیا در "چ" با روایت مقاومت مؤمنانه و بصیرت ‌مندانه چمران و یارانش در سخت ‌ترین شرایط، مسیری را پیش پای امروز و آینده انقلاب اسلامی به تصویر کشیده‌ است و حمایت از این فیلم با همه نقاط قوت بسیار و نقاط ضعف اندکش، امروز وظیفه دوستداران انقلاب اسلامی است.

خلاقیت کارگردان در بازسازی روایت پاوه وجه مهم فیلم است.

فرج الله سلحشور کارگردان سینما نیز در این رابطه می گوید: در فضایی که انقلاب ما در مظلومیت تمام درگیر یک رویایی تمام عیار نظامی، اقتصادی و از همه مهم ‌تر فرهنگی با قدرت ‌های ظاهری جهانی است، سربازان جبهه فرهنگی چون حاتمی‌کیا و یارانش را باید پشتیبانی کرد.

وی می افزاید: "چ" را می ‌توان از بهترین فیلم‌های جشنواره سی و دوم دانست. مقطعی کوتاه از زندگی و مبارزات شهید دکتر مصطفی چمران، اگر چه چند روز بیشتر نیست، اما نمایی از زندگی سراسر خلاقانه و صبر انقلابی توأم با تدبیر دکتر و آرامش بخشیدن به همرزمان و همراهان در لحظات سخت است، از طرفی رأفت و مهربانی در عین قدرت و پانهادن در دل خطر، از نکات مثبت فیلم "چ" است.

کارگردان سریال یوسف پیامبر تصریح می کند: "چ" نه فقط به لحاظ مضمون، بلکه به لحاظ تکنیکی و فنی نیز چند سر و گردن بالاتر از فیلم‌ های سینمای امروز ایران است و این دو شاخصه یعنی مضمون متعالی و تکنیک برتر از آن فیلمی ساخته که شأنی بالاتر از رقبایش در جشنواره ۹۲ دارد.

وی بیان می کند: مهمترین وجه فیلم، خلاقیت کارگردان در بازسازی روایت مستند روزهای سرنوشت‌ ساز و تاریخی پاوه است.

سلحشور خاطر نشان می کند: از دیگر نکات مثبت فیلم، برجسته نشان دادن نقش نیروهای مخلص باقی ‌مانده در پاوه، به ویژه نیروهایی همچون شهید اصغر وصالی فرماندۀ سپاه پاوه و شهید آیت شعبانی، جوان شجاع کرمانشاهی و از یاران دکتر در لبنان است. از طرف دیگر غیرتمندی نیروهای وفادار و کم ‌تعداد محلی است که نقش مهمی در مقاومت آن روزها داشتند.

برخی سکانس های فیلم را می توان با فیلم های هالیوود مقایسه کرد.

ناصر سهرابی منتقد سینما در خصوص فیلم "چ" می گوید: ابراهیم حاتمی کیا یکی از شاخص ترین کارگردانان سینمای ایران است. وی با کارگردانی فیلم های مهم و قابل توجهی چون دیده بان و مهاجر و از کرخه تا راین و آژانس شیشه ای توانسته است جایگاه مهم و در خور توجهی را به عنوان کارگردانی که مسئله دفاع مقدس برای او اهمیت دارد در سینمای ایران تثبیت کند.

وی می افزاید: در بین آثار حاتمی کیا هم آثار پرفروش مثل از کرخه تا راین و آژانس شیشه ای دیده می شود و هم آثاری مثل دیده بان و مهاجر که بار مفهومی آن ها به بار تجاری ای اش می چربد؛ اما در این بین فیلم "چ" کاملا چیز دیگری است و ابراهیم حاتمی کیا با این فیلم روند جدیدی را در فیلمسازی اش تجربه کرده است.

سهرابی تاکید می کند: "چ" با رویکردی کاملا تجاری تولید شده و به جرات می توان گفت که از تمام کارهایی که در بنیاد فارابی انجام شده است یک سر و گردن بالاتر است. برخی سکانس های فیلم آنقدر خوب و عالی از کار درآمده اند که می تواناز حیث فنی آن ها را با فیلم های هالیوود مقایسه کرد.

این منتقد سینما بیان می کند: صحنه سقوط هلی کوپتر یکی از صحنه های درخشان و ماندگار فیلم است که به جرات می توان گفت این صحنه در تاریخ سینمای ایران بی نظیر است. فیلم "چ" خصوصیاتی دارد که با توجه به این خصوصیات می تواند به یکی از فیلم های پرفروش سال تبدیل شود.

سهرابی اضافه می کند: فیلم های فاخر و ارزنده ای که توسط ابراهیم حاتمی کیا تولید شده است نام او را به یک برند معتبر تبدیل کرده است و وجود نام او به عنوان نویسنده و کارگردان یک فیلم می تواند تماشاگران زیادی را برای دیدن آن فیلم به سالن سینما بیاورد و آن ها را جذب فیلم کند. وجود صحنه های بسیار جذاب  و جلوه های ناب و بصری فیلم و همین طور وجود صحنه های تیراندازی و سقوط هلی کوپتر و درگیری های اصغر وصالی باعث شده که فیلم "چ" فیلمی مخاطب پسند از کار درآید.

 

وی در پایان خاطر نشان می کند: البته نکاتی که در فیلم وجود دارد که اشاره به آن خالی از لطف نیست به نظر می رسد که شخصیت پردازی شهید چمران در فیلم تحت الشعاع شخصیت پردازی اصغر وصالی قرار گرفته و در بسیاری از موارد این اصغر وصالی است که قهرمان فیلم است و لحظه ها و سکانس ها را او به پیش می برد.