تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

چطور بر استرس ایام امتحانات پیروز شویم؟

تعداد بازدید : 1652
چطور بر استرس ایام امتحانات پیروز شویم؟

با فرا رسیدن ایام امتحانات، دلهره دانشجویان هم شروع می شود. آنان در هر سن و سال و مقطعی که باشند بازهم چون نگرانی های مختلف مربوط به درس خواندن در ذهن شان شکل می گیرد، دچار اضطراب و ترس از امتحان می شوند که البته بخشی از این اضطراب و نگرانی به درس نخواندن های در طول ترم و طی کردن "ره چند ماهه در چند روز" اختصاص دارد تا جایی که می بینیم برخی از دانشجویان در شب ها و روزهای امتحان با خودشان عهد می کنند که دیگر درس خواندن هایشان را برای پایان ترم نگذارند!

به گزارش محراب نیوز، استرس و اضطراب در افراد معمولاً با علائمی همچون اضطراب، عصبی شدن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، بی ‌حالی،  تنگی نفس،  تعریق، لرزش، بیخوابی، دلهره، دلشوره،  بی‌اشتهایی و سردرد دیده می ‌شود، افزایش استرس حتی می ‌تواند افت حافظه را نیز به همراه داشته باشد و شابد این موضوع بتواند به عنوان دلیل اصلی کنترل استرس در شب های امتحان مطرح شود؛ چراکه افت حافظه در روزهای امتحان نتیجه مطلوبی دربرنخواهد داشت. حال برای كاهش استرس در امتحانات چه می‌توان كرد؟

برنامه ریزی داشته باشید!

در یک جدول زمان‌ بندی روش درس خواندنتان را مشخص کنید. در چنین برنامه ‌ای مواردی که باید روز قبل از امتحان دوره شوند، به دقت نوشته می ‌شوند و سپس بر اساس شدت سختی مرتب می ‌شوند. تنها در این صورت است که شما مدت زمان لازم را برای دوباره خوانی هر موضوع در نظر می گیرید و می‌ توانید زمان ‌بندی درستی را انجام دهید. حتی اگر مطلبی بسیار دشوار است و مدت بسیار طولانی برای یادگیری آن مورد نیاز است، می ‌توانید از خواندن آن صرف ‌نظر کنید و به جای آن مطالب دیگری را که آسان ‌تر هستند دوباره خوانی کنید.

درس خواندن در ساعات معین

در ساعت معین درس بخوانید، چند ساعت متوالی درس خواندن خسته ‌كننده است و سبب كاهش یادگیری می‌ شود، بعد از پایان هر ساعت به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت كنید.در برنامه ‌ریزی برای درس خواندن در روز قبل از امتحان باید فاصله ‌های زمانی خاصی برای استراحت كردن در نظر گرفته شود. البته بهتر است فاصله این استراحت براساس سختی یا آسانی مطلب مورد مطالعه تنظیم شود.

تغذیه سالم در ایام امتحانات

یكی دیگر از مواردی كه بر كاهش استرس تاثیر دارد،  تغذیه سالم است. بهتر است دور قهوه، چای و نوشابه‌ های گازدار را که برای شب زنده داری مصرف می کنید، خط بکشید؛  كافئین موجود در این نوشیدنی ‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد. ولی قدرت به خاطر آوردن مطالب را از شما می‌ گیرد. در عوض مصرف میوه و سبزیجات تازه ذهن را فعال نگه می ‌دارد.

خواب کامل فراموش نشود

خواب کامل باعث یادگیری بهتر و كاهش اضطراب می ‌شود. مهم نیست كه چه ساعتی می‌ خوابید یا بیدار می‌ شوید مهم این است كه وقتی می‌ خواهید مطالب درسی را دوره كنید كاملاً هوشیار باشید و تمركز كافی داشته باشید.

نفس عمیق بکشید

 قبل از دوره كردن هر مطلب نفس عمیق بكشید و سعی كنید ذهن خود را از هر فكر دیگری پاك كنید. مثبت‌اندیش باشید و وقت خود را با افرادی بگذرانید كه به شما روحیه می‌ دهند.

فراموشی باورهایی که موجب اضطراب می شود

باورهایی که موجب اضطراب دانشجویان  از امتحان می شود را فراموش کنید. اغلب این تصورها و نگرش های منفی،  کاهش دهنده قوای ذهنی و انگیزشی هستند. برای مثال با خودتان نگویید که اگر در امتحان قبول نشوم تمام اعتبارم را از دست خواهم داد یا کاش اول سال درس ها را به طور کامل می خواندم.

مراقب باشید تمرکزتان از بین نرود

روز قبل از امتحان هر چیز را که باعث حواس ‌پرتی می ‌شود کاملا کنار بگذارید. توجه به هر اتفاق بزرگی در اطراف باعث از بین رفتن تمرکز شما می ‌شود. وقتی تمرکزی روی درس وجود ندارد اضطراب خود به خود به وجود می‌ آید.


زهرا کریمی