تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

خلاصه سخنرانی استاد رحیم پور با موضوع «امام خمینی و هنر»

تعداد بازدید : 1621
خلاصه سخنرانی استاد رحیم پور با موضوع «امام خمینی و هنر»

جمهوری اسلامی ما جاوید است / دشمن ز حیات خویشتن نومید است

آن روز که عالم ز ستمگر خالیست / ما را و همه ستمکشان را عید است

امام خمینی یک تعبیری دارند درباره ی خودسازی: “خودتان را اصلاح کنید،کشورتان اصلاح خواهد شد و هیچ کس صدمه ای به شما نخواهد زد. ما باید در درجه ی اول از خودمان بترسیم .از این بترسیم که در مسیر نباشیم.افراط و تفریط نکنیم.منشاء اصلی مشکلات خود ما هستیم.هیچ تهدیدی موثر نیست به جز وقتی که ما خودمان آسیب پذیر باشیم.اگر ما آسیب پذیر نباشیم از پس همه ی تهدیدها بر می آییم.”

انقلاب امام با دستهای خالی بود. یک نسل بی سلاح و بی تجربه. تنها سرمایه ی آن نسل صداقتش بود و شما دیدید که از چه گردنه هایی گذشتند. این خطرات امروز نسبت به خطرات دهه ی اول انقلاب، هیچ است. این انقلاب در دهه ی اول یک نهال کوچک و نحیف بود که دربرابر ده ها طوفان دوام آورد. حالا هم که یک درخت ستبری شده است. باز هم امروز با تمام این پیشرفت ها ، خطرات دیگری انقلاب را تهدید می کند. امام به مفهوم مکتب انقلاب است. حرف ها و موضع گیری ها و کارهایش از شاخصه های مکتب انقلاب است.

امام یک شاخصه هایی را ارائه داد که با اعتماد به این فرد و این شاخصه ها بود که عظیم ترین جنبش انقلابی مردمی دینی در تاریخ اتفاق افتاد. بعد از قرن ها که دین به حاشیه رفته بود و عده ای فکر می کردند دین به آرشیو بایگانی تاریخ رفته است.

نسبتی که امام با با کتاب و سنت برقرار کرد بسیار متفاوت بود با نسبتی که دیگر فقیهان با کتاب و سنت داشتند. و حتی نسبتی که امام با مردم برقرار کرد هم با نسبت بقیه به مردم متفاوت بود. رهبر تاکیدی داشتند که امام باید بازخوانی شود و ملاک ما نسبتی است که امام با قرآن و سنت و مردم برقرار کرد.

یکی از روشهای خوب و راحت برای اسلام شناسی در این دوره، خمینی شناسی است. یک روش خوب برای پیامبرشناسی و قرآن شناسی، به قصد تکنیک سازی برای تبدیل شعارهای امام به الگوهای عملی در عرصه های مختلف مثل سیاست و اقتصاد و هنر و ... با پرهیز از تفسیرهای افراطی و رادیکالی و تکه برداری. که این برخورد ابزاری و گزینشی با امام است. با تکه برداری می شود چندین امام ساخت. می شود یک امام متحجر و یا یک امام لیبرال و یا افراطی ساخت!

چند تعبیر امام درباره ی هنر و هنرمند:

امام، هنر و هنرمند را به دو گروه هنر شریف و هنر رذل تقسیم می کند. هنر متعهد به خدا و خلق و هنر متعهد به خلق و خودخواهانه.

امام می گویند: “هنرمندان و نویسندگان و شاعران باید به سهم خودشان و با توجه به توانی که دارند از فداکاران قدردانی کنند. باید مقاطع حماسه ها و پیروزی ها را در معرض نمایش توده ها و جوامع بشری و تاریخ بگذارند. باید روح شجاعت و حماسه را تقویت کنند. باید از این بچه ها الگو بسازند.”

امام در جایی دیگر خطاب به هنرمندان در سطح جهان اسلام در پیام حج سال 63 برای هنرمند یک مسئولیت تعریف می کنند: “به هر وسیله که می توانید غفلت زدایی کنید. مسلمین را برای یک نهضت عمومی سراسری اسلامی در سراسر جهان مهیا کنید. بدانید که این امر شدنی است و ما می توانیم بر جهان مسلط شویم.”

مسلط شدن نه به مفهوم امپریالیستی که همه چیز در دست ما باشد برای له کردن بقیه، یعنی که ما می توانیم جهان را آزاد کنیم.

در سالگرد 22 بهمن امام می گوید:

“هنرمند متعهد کسی است که هنرش را در راه تربیت صحیح جامعه به کار اندازد.” می گوید: “باید وضعیت تمام قشرها را در نظر بگیرند. نه اینکه هنر خاص طبقه ی اشرافی یا هنرهایی که فقط یک عده ی خاصی آن را متوجه می شوند.”

هنری که امام، هنرمندان را به آن دعوت می کند، هنری است که تمام مردم مخاطب آن است. البته با رعایت تفاوت ها پس شاخص های هنر انقلابی این است که در راه تربیت صحیح جامعه باشد، وضعیت تمام اقشار جامعه در آن توجه شود و برای گروه خاصی نباشد، راه و روش زندگی شرافتمندانه و آزادمنشانه را با هنرها و نمایش نامه ها به مردم بیاموزد و از هنرهای بدآموز و مفسد جلوگیری کند.

در سالگرد انقلاب، امام از انقلاب هنری صحبت می کنند و می گویند که انقلاب، اهداف سینمایی، ادبی، هنری دارد. باید افرادی باشند که این اهداف را تامین کنند. می گویند : “این جامعه نیم قرن اسیر نشریات و سینمایی بود که ملت را به آغوش غرب غلتانید و ضرر رسانه ها و هنر مبتذل از خطر توپ و تانک دشمن هم خطرناک تر است چون خطر سلاح ها گذرا است ولی ضررهای فرهنگی و هنری باقی است و نسل به نسل منتقل می شود و سهل انگاری در این امور ساده اندیشی است. مساله ی هنر را نباید دست کم گرفت و باید افرادی باشند که در زمینه ی تئاتر و سینما و نقاشی و کاریکاتور و معماری و ... با بینش دینی وارد شوند. افرادی با بینش دینی می توانند نظریه پردازی کنند که پشتوانه ی بیست، سی سال فعالیت در معارف اسلامی داشته باشند.”

نمی شود فقط بینش انقلابی داشت. باید بینش دینی داشته باشند. افرادی که با بینش انقلابی وارد این عرصه شدند چون بنیان فکری دینی نداشتند در دهه ی اول فیلمهایی می ساختند که کل فیلم درباره ی شخص کوری بود که به حرم امام رضا می رود و شفا می یابد و حالا در دهه ی سوم فیلمهایی می سازند در خدمت غرب و به جنگ شرف و انسانیت و اخلاق و مذهب و همه چیز می روند.

اینها نه اینکه انگیزه ای نداشتند، بلکه با انگیزه آمدند. ما در دهه های اول افرادی داشتیم که فیلمهایی برای جبهه و جهاد و شهادت می ساختند و دهه ی سوم فیلم می سازند برای مسخره کردن اینها و دلیلش این است که صالح ماندن در عرصه ی هنر کار آسانی نیست. حتی در عرصه ی زندگی هم آسان نیست.

اینها فکر می کنند چون ما اول انقلابی بودیم کافی است و یک چراغی روشن شده و تا آخر روشن می ماند. باید به این چراغ سوخت رسانید و این سوخت، رگ گردن و داد زدن نیست. سوخت این کار، زحمت و کار و فکر و مطالعه است. بیست، سی سال شب نخوابیدن است.

خیلی ها شب اول عملیات، انقلابی بودند و صبح روز بعد انقلابی نبودند. باید در عین سی سال مطالعه و تحقیق انقلابی ماند و این روحیه را حفظ کرد. فقط یک شب اینطور باشی مهم نیست. انقلابی شدن آسان است، انقلابی ماندن سخت است.

امام خمینی بعد از جنگ، خطاب به هنرمندان می گویند: “کار بچه های جنگ تمام شد ولی جنگ شما تازه شروع شد. یعنی از این به بعد باید عملیات ها در عرصه ی هنر و ادبیات اتفاق بیافتد. عملیات هایی در عرصه ی علوم انسانی. باید خط شکنی های زیادی در علوم سیاسی و اقتصادی شکل بگیرد. این ها سخت تر از عملیات های آن زمان است.”

در جایی دیگر نیز امام خمینی،خطاب به هنرمندان می گویند:

“خون پاک صدها هزار هنرمند فرزانه ی جبهه های عشق و شهادت و شرف و عزت، سرمایه ی زوال ناپذیر آن گونه هنری است که باید به تناسب عظمت و زیبایی انقلاب، همواره مشام جان زیباپسند طالبان جمال حق را معطر کند.”

در اولین سالگرد جنگ خطاب به هنرمندان گفتند:

“خون اینها برای شما سرمایه است و این سرمایه زوال ناپذیر است.برای هنرمندانی که بتوانند در عصر جدید با یک جبهه ی هنری در خدمت اسلام باشند، به زیبایی های انقلاب توجه کنند.”

انقلاب ها در جهان مظهر خشونت و تخریب هستند ولی انقلاب در نظر امام خمینی، مظهر زیبایی.

امام خمینی: “هنر انقلابی و اسلامی و دینی آن هنریست که مرکزش جمال حق است. ”

نظر امام درباره ی هنر قرآن:

“تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده ی اسلام ناب محمدی است.اسلام فقرای دردمند.اسلام پابرهنگان.اسلام تازیانه خوردگان تاریخ محرومان باشد.تنها هنری زیباست که کوبنده ی سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام است که به جنگ سرمایه داری غرب برود.نابود کننده ی اسلام رفاه و تجمل باشد.نابود کننده ی اسلام سازش و فرومایگی.و در یک کلمه نابود کننده اسلام آمریکایی باشد. من هنری را هنر قرآنی می دانم که به جنگ چنین هنری برود.”

هنر در عرفان اسلامی ، ترسیم روشن عدالت،شرافت و انصاف است.

امام: «هنرمند متعهد باید به جنگ با هنرمند بی درد برود.»

هسته ی هنر، زیبایی شناسی است و این را همه قبول دارند. ولی ما دو سنخ هنر و ادبیات داریم. یکی زیبایی محور و یکی خوشگل محور. هنر اسلامی، زیبایی محور است و هنر غربی، خوشگل محور و هالیوودی. مبنای جذب هنر غربی، خشونت و فحشا می باشد.

در سینمای ما جای خالی فکر و اخلاق را با نشان دادن موی سر و بدن افراد پر می کنند. اینها حتی قدرت احساس و عاطفه را هم ندارند. در صورتی که با احساس و عاطفه می توان بهترین سینماها را ساخت. در یک سینما، معقولات به نفع محسوسات، عقب نشینی می کنند. طبیعت زدگی بر حقیقت گرایی غلبه می کند.

هنر امام، هنر گره زدن مُلک وملکوت به یکدیگر است.

تمامی نوابغ و افرادی که اسمشان در تاریخ است، اهل خلوت بودندکه نظریات رهایی بخش دادند نه نظریات مفسد. امام هم می گفتند که “هنرمند باید اهل تهذیب نفس باشد.”