تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

رییس قوه قضاییه در دهمین همایش دکترین مهدویت:

تعداد بازدید : 1147
رییس قوه قضاییه در دهمین همایش دکترین مهدویت:
 این که گفته می‌شود با زور نباید مردم را به بهشت ببریم یک ایده غربی مدرنیته است

 

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی پیش از ظهر امروز در دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در مرکز همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد، در سخنانی با تبریک فرا رسیدن میلاد امام عصر (عج) به تمامی شیعیان و مسلیمن جهان اظهار کرد: در آستانه نیمه شعبان قرار داریم که بسیار پربرکت است و در برخی از روایات آمده شب نیمه شعبان، شب قدر است؛ ما امروز در همایشی به نام نامی صاحب الامر حضور داریم که امید است مطالبی که در این همایش مطرح می‌شود مورد استفاده همگان قرار گیرد.

 

وی با اشاره به موضوع دهمین همایش دکترین مهدویت که اخلاق و سبک زندگی زمینه ساز است تصریح کرد: در زمان غیبت آنچه که سبک زندگی اسلامی را تشکیل می‌دهد پیوند انسان‌ها با امام منتظر است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تعریفی از سبک زندگی گفت: سبک زندگی که در ترجمه غربی‌ها وجود دارد، به معنای نحوه زندگی و حیات است و در فرهنگ نامه‌ها و دانشنامه‌های غربی به این معنا تعبیر شده است.

رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: نحوه خاص زندگی هر فرد و قومی نحوه زندگی آنان است، گاهی گفته می‌شود سبک زندگی به معنای سبک زندگی موجود است و به سبک زندگی مطلوب کاری نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم لفظ سبک زندگی نباید به نحوه موجود محدود شود و به شرایط مطلوب نیز باید نگاه کرد؛ به عبارتی دیگر نحوه زندگی مطلوب اصطلاحی کاملاً مقبول خواهد بود.

آیت الله آملی لاریجانی بیان کرد: ما در این بحث‌ها به دنبال طرح مباحث معقول هستیم و پاسخی که می‌توان به آن داد و اینکه مسئله ما این است که در جوامع مختلف، نحوه‌های زندگی انسان‌ها با هم فرق می‌کند، آنچه مد نظر ما است سبک زندگی اسلامی و نحوه مطلوب سبک زندگی بر اساس آیات و روایات است.

وی با بیان اینکه باید پرسید که نحوه سبک زندگی ما مطلوب اسلام، قرآن و روایات است یا خیر؛ افزود: در حال حاضر سبک زندگی ما خلط است بین نحوه زندگی وارداتی از سوی غرب و نحوه زندگی ایمانی که این خلط مشکلاتی را برای نسل جدید ما ایجاد می‌کند؛ ما باید به دنبال نحوه زندگی مطلوب باشیم که این امر با حیات انسان کامل پیوند می‌خورد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به سبک زندگی در غرب، با بیان اینکه نگاه آنان نگاه لیبرالی و سیاسی و توجه به جنسیت خاص و سرمایه داری است، افزود: در سبک زندگی غرب، در خود فرو رفتن و راه خود رفتن پررنگ است، این امر همه کشورهای مشرق زمین را تحت تأثیر قرار داده و سایر کشورهای متأثر از بمباران‌های تبلیغاتی آنان هستند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به فراگیری استفاده از ابزار ارتباط جمعی همانند تلفن همراه، اینترنت و ماهواره اظهار کرد: ما نمی‌گوییم که از این ابزار نباید استفاده شود بلکه معتقدیم که مقصور و محدود شدن به این عوامل مطلوب نیست.

وی گفت: مظاهری که در مغرب زمین می‌بینیم به عقیده متفکران ناشی از مدرنیته و تجدد است و مدرنیته یک فکر و جریان است که اجرا و مؤلفه‌هایی دارد.

آیت‌الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: یکی از اساسی‌ترین آموزه‌های مدرنیته فردگرایی است که فردگرایی لیبرالی هم از همین ناشی می‌شود، اعتقاد لیبرال بر این موضوع استوار بوده که هر انسانی دارای یک واحد مستقل است که مسیر زندگی‌اش را خودش می‌تواند تعیین می‌کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: سبک زندگی اسلامی همان حیات طیبه الهی است، هر کس می‌خواهد به حیات طیبه برسد باید با امام زمان (عج) پیوند داشته و با حضرت صاحب الامر انس داشته باشد و در صراط مستقیم الهی با او پیوند بخورد.

وی بیان کرد: فرد گرایی یکی از اساسی‌ترین آموزه‌های مدرنیته است که فرد گرایی لیبرالی نیز از آن بیرون آمده و هر انسانی یک واحد مستقل است و این انسان مسیر زندگی را خودش تعیین می‌کند.

رئیس قوه قضائیه افزود: بی طرفی حکومت‌ها ناشی از این است که دولت‌ها در حکومت لیبرالی کار حداقلی کرده و ورود پیدا نمی‌کنند که انسان‌ها چه مسیری را می‌روند.

آیت الله آملی لاریجانی ابراز کرد: این که گفته می‌شود با زور نباید مردم را به بهشت ببریم یک ایده غربی مدرنیته است که باید کمک کرد هر کسی مسیر زندگی خود را برود و دولت باید در این زمینه بی طرف باشد که این بنیان مدرنیته و لیبرالی است.

وی ادامه داد: در عالم مدرنیته و فرد گرایی شاهد هستیم که کسی کاری به دیگری ندارد، سبک زندگی غربی این است که هر کسی در لاک خود است و مباحثی چون ایثار، توجه به همسایه و امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ لیبرالی و مدرنیته معنا ندارد.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل و مؤلفه‌های مدرنیته عقل ابزاری است و این که عقلانیت در مدرنیته دنبال تولید بیشتر می‌رود و کار عقل ابزاری حساب گری است که با چه وسیله ای بیشترین مقصود را فراهم کند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: جامعه لیبرالی بر انفجار تولید عقیده دارد و همین تفکر را در دوران اصلاحات می‌دیدیم که توسعه این است که همواره برای تولید بیشتر بدویم و عقلانیت ابزاری مورد استفاده عقل بشری در خدمت تولید بیشتر قرار می‌گرفت.

رئیس قوه قضائیه گفت: در جهان غرب از فیلم‌هایی که پخش می‌شود و نحوه حیات سیاسی که دیده می‌شود نحوه ای از زندگی را شاهدیم که ناشی از بنیان‌های لیبرالی است که با بنیان‌های قرآنی تفاوت دارند.

وی بیان کرد: مؤمن در آیات قرآنی حیات دیگری دارد و حیات طیبه قرآنی می‌گوید که مؤمن چگونه زندگی می‌کند و نگاه قرآنی با وضعی که امروز در غرب وجود دارد تفاوت دارد، مظاهر غربی ناشی از نگاه فردگرایانه است و ناشی از نگاه عقلانیت ابزاری است اما قرآن عقل را ابزاری نمی‌بیند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: نگاه قرآنی به عقل زمین تا آسمان با نگاه غربی و مدرنیته تفاوت دارد نگاه غرب به عقلانیت ابزاری است و قرآن انسان را موجودی مادی در حد عالم ماده و محسوسات ندانسته و حقیقت انسانی را حقیقتی عظیم می‌داند که اگر انسان به این حقیقت رسید مظهر خلیفه اللهی می‌شود.

وی گفت: در جامعه خودمان سبک زندگی داریم که قرآنی است، باید نحوه پوشش، مسکن و رفتار ما قرآنی باشد و باید اهل بیداری شب باشیم که آیات قرآنی این طور تصریح و توصیه می‌کند.

رئیس قوه قضائیه ابراز کرد: پشت تفکر قرآنی نگاه عمیق فلسفی و عرفانی نهفته و قرآن از بطن هستی به دست ما رسیده است با ابزار روز مخالف نیست اما استفاده معقول در چارچوب معنویتی است که حیات قرآنی برای ما ترسیم می‌کند.

وی افزود: حرکات ما وجهه باطنی معنوی دارد که اصل است، اگر عمل ما دنیایی شد همین جا می‌ماند، کسانی که با خدا نیستند و در باطن توجه به حق تعالی ندارند عصیان گر می‌شوند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: انسان می‌تواند خلیفه الله شود و حیات طیبه پیدا کند اما حیات طیبه در صراط مستقیم الهی است و مؤمن باید دراین صراط باشد و راه این صراط عبودیت و امام زمان (عج) است.

رئیس قوه قضائیه ابراز کرد: امام عبودیت محض است و عبودیت صراط مستقیم الهی است و ما هستیم، نگه ما به امامت نباید تنها تشریعی باشد امام به لحاظ تکوینی ولایتی دارد و در عوالم حضور دارد از این رو نباید نگاه تشریعی محض داشته باشیم و شخصیت امام را با توجه به قرآن و روایات تبیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بنا شد حیات طیبه با باطن عالم پیوند بخورد ناگزیر عبودیت حق و توحید ما به امام متصل می‌شود و در روایت داریم که دنیا روزی اقبال به ائمه خواهد کرد مثل آن چه که ناقه به فرزند خود بر می‌گردد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: در سبک زندگی باید به دنبال حیات طیبه باشیم و مظاهر زندگی ما بر اساس شرع تعیین می‌شود، این اسرافی که در زندگی شخصی و عمومی داریم و بطالتی که در عمر داریم حیات طیبه الهی نیست؛ حیات طیبه با صراط مستقیم و عبودیت پیوند می‌خورد.