تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

نگاهی به کپی برداری در فیلم ها و مجموعه های داخلی

تعداد بازدید : 18299
نگاهی به کپی برداری در فیلم ها و مجموعه های داخلی
از هفت سنگ تا آزانس شيشه اي

از ورود اولین دستگاه سینماتوگراف به ایران 114 سال می‌گذرد دقیقاً زمانی که مظفرالدین شاه قاجار در سفر خود اولین دوربین فیلم برداری را به ایران آورد و بعد از آن هم اولین سینما در ایران ساخته شد و دقیقاً 29 سال پس از تأسیس اولین سینما، هیچ فیلمی در ایران ساخته نشد و تنها به پخش فیلم‌های غربی در ایران بسنده شد. با وجود این که همه فیلم دختر لر به کارگردانی عبدالحسین سپنتا را اولین فیلم ایران می‌دانند اما قبل از ساخت اولین فیلم ناطق ایرانی، در سال 1308 اولین فیلم بلند داستانی صامت به نام آبی و رابی در ایران ساخته شد؛ این فیلم با وجود این که داستان خاصی را دنبال نمی‌کند ولی ساخت فیلم در ایران را کلید می‌زند و آغازی برای شروع فیلم‌های فارسی در ایران می‌شود.

اما بعد از گذر سال‌ها به تدریج با گسترش صنعت فیلم سازی، فیلم‌های ایرانی نیز رو به پیشرفت گذاشت و این فیلم‌ها گاهی از فیلم‌های غربی اقتباس می‌گرفت و گاهی نیز نشأت گرفته از خلاقیت و ابتکار ایرانی بود.

با این تفاسیر اگرچه ما با گذر 114 سال از ورود صنعتی به نام سینما در ایران شاهد افتخار آفرینی بی شماری از سینماگرانمان در عرصه‌های بین المللی بوده‌ایم اما آنچه که در این عرصه هنری قابل تأمل است کپی برداری‌های ناشیانه یا بومی سازی از روی فیلم‌های خارجی بوده است.

این اولین بار نیست که در صدا و سیما و یا سینمای ایران سریال یا فیلمی به نمایش در می‌آید که کپی برابر اصلی از روی فیلم‌های هالیوودی است اما شمار این فیلم‌ها بسیار قابل توجه است. از فیلم هایی محبوب ایرانی گرفته تا بی محتواترین آنها اگر تمام سکانس ها و صحنه هایش برگرفته از فیلم های غربی نباشد بالاخره اندکی از محتوای آن با اقتباس از یک فیلم خارجی خواهد بود. البته ناگفته نماند که امروزه بومی کردن و نمونه‌برداری خارجی، یکی از کارهای معمول در سینمای دنیا محسوب می‌شود به طوری که این اتفاق را می توان حتی در فیلم‌های هالیوودی نیز مشاهده کرد.

اما فیلم‌های ایرانی بومی سازی شده نمونه غربی

 
اولین فیلمی که می‌شود آن را در زمره این گروه دانست و شاید هم فیلمی بسیار قابل تحسین باشد فیلم فیلم آژانس شیشه‌ای ساخته ابراهیم حاتمی کیا است که برگرفته از فیلم بعد‌ازظهر سگی سیدنی لومت باشد.

آژانس شیشه‌ای فیلم جنجال برانگیز و پرفروش سال 1376، ماجرای جانباز بسیجی است که از دوران جنگ، ترکشی در گردنش به یادگار دارد. او برای درمان می‌خواهد که به لندن برود اما برای سفر پول کافی ندارد. دوستش کاظم در صدد تأمین مالی این سفر بر‌می‌آید اما در ادامه داستان با مشکلاتی روبرو می‌شوند که کاظم دست به اسلحه می‌برد تا دوستش را عازم لندن کند اما پس ماجراهای بسیار در هواپیما شهید می‌شود.







ناخدا خورشید، فیلمی جنایی به نویسندگی و کارگردانی ناصر تقوایی که در سال ۱۳۶۵ ساخته شده و بازیگرانی همچون داریوش ارجمند، علی نصیریان، سعید پورصمیمی و پروانه معصومی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم برداشت آزادی است از داستان «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی که به صورت فیلم به کارگردانی هوارد هاکس در سال 1944 به نمایش در آمده است.





چپ دست نام فیلمی به کارگردانی آرش معیریان است که در اردیبهشت سال ۱۳۸۴ شروع به فیلم برداری شد و در بهمن همان سال به روی پرده سینما رفت. داستان فیلم در مورد فراموشی دختری است که فراموشی برای او مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد. این فیلم تقلیدی از فیلم کمدی پنجاه قرار اول ساخته پیتر سیگال و با بازی آدام سندلر در سال 2004 میلادی است.





مارمولک فیلمی درام-کمدی، به کارگردانی کمال تبریزی، تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و با بازی پرویز پرستویی است که نگاهی ویژه به مسائل و شخصیت های جامعه ایران دارد. این فیلم اقتباسی از فیلم کمدی ما فرشته نیستیم به کارگردانی نیل جردن و با بازی رابرت دنیرو، شن پن و دمی مور در سال 1989 میلادی است.





جیب‌بر‌ خیابان جنوبی نام فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سیاوش اسعدی ساختهٔ سال ۱۳۹۰ است. این فیلم با کپی برداری از فیلم اسپانیایی زبان دزدان جنجالی در سینمای ایران بر پا کرد اما کارگردان این فیلم در گفتگو با خبرگزاری مهر این ادعا را رد کرد.






آتش‌بس نام فیلمی به کارگردانی و نویسندگی تهمینه میلانی است. این فیلم داستان زندگی یک زوج است و بر محوریت مشکلات و نزاع ها و دعواهای زوجین تکیه دارد. فیلم آتس بس تقلیدی از فیلم آقا و خانم اسميت به کارگردانی دوگ لیمن است که در سال 2005 ساخته شده است.






زن بدلی عنوان فیلم کمدی ساخته مهرداد میرفلاح در سال 1384 است. این فیلم تقلیدی محض از فیلم مرد خانواده به کارگردانی برت راتنر و بازیگری نیکلاس کیج و تیا لئونی است. داستان این دو فیلم پیرامون مردی است که متوجه می‌شود می‌توانست در سیزده سال پیش تصمیم متفاوتی بگیرد.





من و تو عنوان فیلمی کمدی رمانیتک به کارگردانی محمد بانکی است که بازیگران به نامی مثل الناز شاکردوست و محمدرضا گلزار در آن ایفای نقش می کنند. این فیلم ماجرای دو جوان است که بنا به دلایلی مجبور می‌شوند مدتی نقش نامزدهای یکدیگر را بازی کنند. اما در این میان درگیر ماجراهای مختلفی می‌شوند و پس از مدتی واقعا به یکدیگر علاقه مند می‌شوند. این فیلم تقلیدی از فيلم TheProposal (خواستگاري) به کارگردانی آنی فلچر و با بازی ساندرا بولاك و رايان رينولدز است.





همه چی آرومه فیلمی به کارگردانی مصطفی منصوریار است. فیلم ماجرای چهار جوان را به تصویر می کشد که در اثر خوردن نوعی قارچ از حالت طبیعی خارج شده و با یکدیگر مواجه می شوند و ماجراهای طنزی بین آنها رخ می دهد. این فیلم تقلیدی تمار عيار از فيلم كمدي Hangover (خماري) به کارگردانی تاد فیلیپس محصول سال 2009 است.





فیلم هایی که از روی خارجی ها کپی کردیم

اما لیست فیلم های ایرانی کپی شده از فیلم های خارجی به همین چند مورد خلاصه نمی شود. در زیر تعدادی دیگر از این فیلم ها که با تقلید و کپی برداری از فیلم های خارجی و غربی در ایران ساخته شده است را نام می بریم.

ناخدا خورشید (ناصر تقوایی)، بید مجنون (مجید مجیدی)، فیلم سه درجه تب (حمیدرضا صلاحمند)، چپ دست (آرش معیریان)، شوخی (همایون اسعدیان)، همه چی آرومه(مصطفی منصوریار)، حقیقت گمشده (محمد احمدی)، آتش بس (تهمینه میلانی)، کافه ستاره( سامان مقدم )، دو خواهر(محمد بانکی)، زن بدلی (مهرداد میر فلاح)، رز زرد (داریوش فرهنگ )، عطش (حسین فرحبخش)، آخرین بندر(حسن هدایت)، بر فراز اسمانهای (محمد علی فردین)، مراد و لاله (صابر رهبر)، مرد حنجره طلایی(مهدی میثاقیه)، چهار راه حوادث (ساموئل خاچیکیان)، میعادگاه خشم (محمدی علی فردین)، هنگامه(ساموئل خاچیکیان)، شب نشینی در جهنم (ساموئل خاچیکیان)، عصیان (ساموئل خاچیکیان)، شوخی نکن دلخور می شم(رضا صفایی)، چرخ وفلک (صابر رهبر)، قصر زرین(محمدعلی فردین)، یاقوت سه چشم(آرماییس آقامالیان)، پنجره (جلال مقدم)، تکیه بر باد (داریوش فرهنگ)، جهنم زیر پای من (رضا صفایی)، فیلم روزهای تاریک (محمدعلی زرندی)