تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

وقتی ساختار بانکی ربوی، سریال مبارزه با ربا می سازد.

تعداد بازدید : 997
یک بام و دو هوای ساختار بانکی و رسانه
وقتی ساختار بانکی ربوی، سریال مبارزه با ربا می سازد.

مرتضی جمشیدی؛ بهمن ماه سال 92 مجوز فعالیت موسسه اعتباری عسکریه از طرف بانک مرکزی صادر شد تا رشته تولید مثل زنجیره ای موسسات بانکی در کشور قطع نشود و کماکان با قدرت و بدون اصلاح مناسبات اقتصادی خود بر اساس احکام اسلامی، وارد زندگی مردم شوند. مولی الموحدین، ثامن الجج، انصار، عسکریه، کوثر و ... همگی با نام های مذهبی عموما با ترویج ربای بانکی جایگاه مسمای نام های خویش را نیز در باورهای عمومی تخریب می کنند.
به طور کلی نظام بانکی کشور در حال حاضر تناسبی با احکام شرعی ندارد. در سال های اخیر از طرف کارشناسان مذهبی و کارشناسان اقتصادی به ویژه از جانب مراجع عظام تقلید انتقادات شدیدی نسبت به روند رباخواری در سیستم بانکی وارد شده است. اما این انتقادات تا کنون منجر به اصلاح سیستم و یا ارائه طرح اجرایی برای جلوگیری از ربا نبوده است.
عدم برنامه ریزی هدفمند و نیز ایجاد رقابت های مقطعی بین سودآوری بانک ها در کنار هجوم انبوه تبلیغات بانکی در صدا و سیما و سایر بخش های رسانه ای، سایه سنگینی از ربا به عنوان جنگ با خدا را بر زندگی مردم افکنده است. ماجرا زمانی تاسف بارتر می شود که این تبلیغات با نام دین و ائمه معصومین (ع) و مسجد صورت می گیرد. در یک تبلیغ بازرگانی، فردی در حال خارج شدن از مسجد است که تلفن همراهش زنگ می خورد و گفته می شود که با وام درخواستی وی موافقت شده است. تبلیغی که قصد دارد این امکان را به مشتری معرفی نماید که می تواند وام در اختیار افراد قرار دهد. شخص از مسجد به سمت بانک روانه می شود تا به سادگی این باور را در لایه های درونی افکار عمومی تعبیه کند که مسجد نمی تواند مشکل شما را حل کند و در نهایت شما باید به بانک بروید.

در واقع همانطور که در نظام شهرسازی امروز بهترین ساختمان ها در بهترین مناطق شهری از نظر رفت و آمد در اختیار بانک ها قرار دارد، برای پیدا کردن یک مسجد باید با ذره بین به دنبال تابلوهای سبز رنگی که با انگشت اشاره کوچه پس کوچه های مساجد را معرفی می کنند، گشت. در تبلیغ دیگری که مربوط به بانک دیگری است مردم در مسجدی جمع می شوند و در آنجا با امکانات بانک مورد نظر آشنا می شوند و بعد از توضیحات کارشناس، همگی مسجد را ترک می کنند و به سمت شعبه بانک رهسپار می شوند. یعنی ترک مسجد و دست به دامن بانک شدن.
به نظر می رسد در حالی که بر همگان سیستم ربوی بانک های کشور اثبات شده است اینگونه تبلیغات، نوعی سوداگری منزجر کننده است که از سوی مدیران تبلیغاتی و نیز مسئولان صدا و سیما بدون کمترین توجهی در برابر مردم قرار می گیرد. این رشته زمانی حیرت انگیزتر می شود که موسسه اعتباری دیگری این بار بسیار شفاف تر وارد صحنه تبلیغات می شود و ضمن آنکه خود در تبلیغات خویش ربا را محکوم می کند، اسپانسر سریال تلویزیونی مدینه با موضوع تقبیح ربا می شود!
موسسه اعتباری عسکریه اگرچه تبلیغات گسترده ای را در زمینه مقابله با ربا انجام داده است که این موضوع در جای خود بسیار پسندیده و درخور ستایش است، اما تا زمانی که نتوانسته باشد ربا را حداقل از مناسبات اقتصادی خویش حذف کند نباید با تبلیغات مذهبی خود را به مخاطب معرفی نماید. عسکریه یا هر موسسه دیگری که مدعی است توانسته مدل حذف ربا و سایر مصادیق حرام از فعالیت های بانکی را اجرا کند پس از آنکه در عمل توانست به این موفقیت دست یابد و تاییدهای فقهی از جانب مراجع تقلید را به دست آورد در آن صورت چنین اجازه ای خواهد داشت.
هر چند باید اذعان نمود اگر موسسه یا بانکی بتواند چنین طرحی را اجرا کند، هرگز به تبلیغات نیازی نخواهد داشت و تنها با تایید مراجع تقلید، توده های مردم به صورت فوج فوج برای همکاری با آن موسسه یا بانک اقدام خواهند کرد. تبلیغات مبارزه با ربا نمی تواند به تنهایی موجب از بین رفتن این پدیده شود. در حالی که بر اساس گزارش های مختلف از جمله گزارشی که توسط پایگاه خبری تحلیلی جهان نیوز منتشر شده است، موسسه عسکریه با سودهای بالای 30 درصد مشغول کار بانکی است نمی توان چشم بر تبلیغات دروغین بست و تنها به گفته هایی اعتماد کرد که وجهی در مقام عمل ندارند.
در دیداری که سید امین جوادی مدیرعامل موسسه اعتباری عسکریه با برخی از علما و مراجع تقلید قم داشته، گفته است: «همواره سعی شده ارتباط موسسه با حوزه علمیه برقرار باشد و نظرات فقها در این بخش مورد عمل قرار گیرد. اخیرا 30 نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه جذب موسسه شده ‌اند که پس از طی دوره‌ های مربوطه به مناطق و شعب معرفی شده ‌اند تا بر پرداخت تسهیلات و تطبیق با احکام شرعی نظارت داشته باشند. این موسسه با 25 سال تجربه دارای حدود 320 شعبه در سراسر کشور است و قریب به هشت هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند و در کنار آن، موسسه خیریه ‌ای نیز تشکیل شده است که در زمینه آموزش و ایجاد اشتغال برای خانواده‌ های نیازمند فعالیت می ‌‌کند.»
بانک مرکزی نیز در سال های اخیر همواره در پاسخ به انتقادات با موضوع ربوی بودن سیستم بانکی کشور، به شورای فقهی بانک مرکزی استناد می کند. در حالی که مراجع تقلید رسما برخی از فعالیت های اقتصادی بانک ها را مصداق روشن ربا اعلام می کنند. موسسه عسکریه نیز که در حال حاضر مشغول جذب کارشناسان مذهبی از حوزه علمیه قم و عبور دادن آنها از مراحل «مربوطه» است بی شک پس از آنکه توانست در عمل الگوی بانک داری اسلامی بر اساس تایید مراجع تقلید را به مرحله اجرا در آورد می تواند به نام دین برای جلب توجه مشتری تبلیغ کند.