تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

انقلاب اسلامی و زمینه سازی ظهور

تعداد بازدید : 1460
انقلاب اسلامی و زمینه سازی ظهور
از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری
در بسیاری از آیات و روایات داریم كه در آخر الزمان اهل حق و اهل باطل به سرحد خود می‎رسند و در نهایت قیام منجی ـ علیه السّلام ـ تكمیل كننده آخرین حلقه مبارزات بین اهل حق و اهل باطل خواهند بود و عامل پیروزی نهایی اهل حق بر باطل خواهند بود.
همانطور كه بر هیچكس پوشیده نیست بعد از رنسانس یك انحطاط شدید، در مباحث اخلاقی و مذهبی در عالم خصوصاً در غرب پیش آمد كه روز به روز بر شدت آن افزوده می‎شود و امروزه هم فساد و ظلم به انواع و اقسام گوناگون در عالم واقع می‎شود كه عبارت است از همان شدت گرفتن قدرت و توان اهل باطل در باطل بودنشان. اما از طرف دیگر در جبهه حق تا قبل از سال 1357 هجری شمسی تحول خاص و قوی شبیه انقلاب كبیر فرانسه رخ نداد تا بتوان تقویت و نیرو گرفتن جبهه اهل حق را هم مشاهده كرد. اگر چه یك سری مقدمات از سال 1342 تا 1357 در حال وقوع بودند و هنوز نتیجه اصلی و چشمگیر كه بتواند عالم را متوجه خود كند وجود نداشت تا اینكه در 22 بهمن 1357 این حادثه واقع شد و تحول بسیار بزرگ و اساسی در جبهه اهل حق هم صورت گرفت و آن عبارت بود از انقلاب عظیم اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) در ایران، كه باعث شكل گیری یك نظام و حكومت اسلامی در ایران شد كه در حقیقت تنها مدعی حق و مخالف سرسخت جبهه قوی اهل باطل شد و در مورد این ایستادگی در برابر جبهه باطل و ظلم و فساد رهبر بزرگ این انقلاب و نظام مقدس می‎فرماید: ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در كشورهای اسلامی می‎شكنیم و با صدور انقلابمان، كه در حقیقت صدور اسلام راستین و بیان احكام محمدی است به سیطره و ظلم جهانخواران خاتمه می‎دهیم و به یاری خدا راه را برای ظهور منجی و مصلح كل و امامت مطلقه حق،‌امام زمان (عج) هموار می‎كنیم.
كه در حقیقت باید گفت كه بعد از وقوع این انقلاب تقابل واقعی بین حق و باطل صورت پذیرفت چرا كه تا قبل از آن حریف جدی برای اهل باطل وجود نداشت و این انقلاب و نظام توانست كه یك حریف جدی و قدر برای اهل باطل باشد كه در مقابل ظلم و زورگویی‎های آنها بایستد و حتی پا را فراتر گذاشته و مدعی قدرت و حكومت جهانی و گسترش عدل و برچیده شدن ظلم و فساد در همه عالم شود كه در این باره حضرت امام (ره) می‎فرماید: مسئولان ما باید بدانند كه انقلاب ما محدود به ایران نیست انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (عج) است و... [1]
و در جای دیگری می‎فرماید:
من به صراحت اعلام می‎كنم كه جمهوری اسلامی با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه‎گذاری می‎كند و دلیلی هم ندارد كه مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نكند و جلوی جاه طلبی و فزون طلبی صاحبان قدرت، پول و فریب را نگیرد.
و این موضعگیری قوی و ایستادگی در برابر اهل باطل، آنها را بر آن داشت كه به هر نحو و ترتیبی كه شده از زمان تأسیس این نظام به طرق مختلف مانند ترور، جنگ، تحریم اقتصادی و تهاجم فرهنگی و امروزه هم بحثهایی مثل حقوق بشر وانرژی هسته‎ای در مقابل این نظام ایستاده و آن را نابود یا استحاله كنند رهبر معظم انقلاب در این باره می‎فرماید:
اعتقاد من این است: آنقدر كه اروپا و آمریكا به مسئله انرژی هسته‎ای تظاهر می‎كنند و وانمود می‎كنند نگران این قضیه هستند، نگران نیستند، خودشان هم می‎دانند كه ما به دنبال سلاح هسته‎ای نیستیم و... مسئله مشغول كردن نظام اسلامی است، یكی از اهداف عمده اینها این است كه نظام اسلامی را مشغول كنند،‌ذهن مدیران، مسؤلان و... را منحرف و غافل كنند،‌این مسئله حل بشود، باز مسئله دیگری درست خواهد شد.
بیانات معظم له در دیدار مسئولان نظام 6/8/84.
حال كه اهمیت این انقلاب بزرگ در عالم كه به عنوان یك مخالف سرسخت ظلم و فساد در جبهه اهل حق آشكار شد می‎توان گفت كه از مهم‎ترین سیاستگذاری‎هایمان در عصر غیبت و آخر الزمان نسبت به پدیده ظهور تقویت آرمانها و اهداف این نظام و گسترش و حفظ آن است تا همچنان كه اهل باطل روز به روز در بطلان خود قوی‎تر می‎شوند اهل حق هم به رهبری این انقلاب بزرگ كه در شرق بوجود آمده است كه در حدیثی نبوی به آن اشاره شده:
ـ یخرج الناس من المشرق فیوطئون للمهدی؟ یفنی سلطانه
مردمی از مشرق زمین به پا می‎خیزند و زمینه را برای برپایی حكومت مهدی آماده می‎سازند روز به روز تقویت و گسترش پیدا كند كه عبارت از تشكیل تمدن بین المللی اسلامی كه رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام (83) به آن اشاره فرمودند:
ـ ما یك انقلاب اسلامی داشتیم، بعد نظام اسلامی تشكیل دادیم، مرحله بعد تشكیل دولت اسلامی است، مرحله‌بعد تشكیل كشور اسلامی، مرحله‌ بعد تشكیل تمدن بین المللی اسلامی است،‌ما امروزه در مرحله دولت اسلامی و كشور اسلامی قرار داریم...
بنابراین بایستی كه اگر این نظام در طی این مدت دچار آفت یا آسیبی شده آنها را برطرف كنیم و همچنین برای تحقق آرمانهای آن در دو بعد داخلی و خارجی اقدام كرد.
از جمله آفتهایی كه نظام دچار آن شده مانند:
1. تفرقه و اختلافات در بین خودیها و جناحهای معتقد به انقلاب و بین شیعه و سنی كه در این باره بنیانگذار كبیر انقلاب می‎فرماید:
آنچه این جانب را نگران می‎سازد آن است كه ملت ما چون لشكر فاتحی است كه پس از فتح مغرور شود و از داخل رو به پوسیدگی و تشتت گذارد؛ و حریف ما چون لشكر شكست خورده‎ای است كه با حساب و توطئه مشغول به انسجام و بسیج قواست... من از تمام قشرهای مذهبی و ملی و اسلام دوست و ملت و كشور خواه اكیداً و با تواضع می‎خواهم كه به انسجام قبل از پیروزی برگردند. [2]
2. دومین آفت در بین حوزه‎های علمیه و روحانیت مانند: خروج از زی طلبگی و ساده زیستی، عمل نكردن به علم و گفتار خود،‌یك بعدی نگریستن به اسلام، نفوذ در حوزه‎ها و خارج شدن فقه از مسیر خود كه در مورد این آفت هم حضرت امام (ره) می‎فرمایند:
من از این دو جهت نگران هستم. یك جهتی كه قبلاً عرض كردم كه زی طلبگی در بین ما ضعیف بشود یا از بین برود. یك جهت دیگر هم این كه مبادا خدای نخواسته اختلاف پیدا شود كه هر دو اینها از باب اینكه شما در جایی واقع شده‎اید كه مردم به شما توجه دارند و شما ارشاد می‎خواهید بكنید مردم را،‌مبادا یك وقتی به واسطه خارج شدن ماها از زی طلبگی مردم را از ما منصرف كنند و انصراف از روحانیت منتهی می‎شود به انصراف از اسلام. [3]
3. آفت سوم كه نظام از آن ضربه دیده است در حوزه مسئولین و مدیران نظام مانند: اشتغال به كارهای غیر ضروری و غافل شدن از حل مشكلات مردم، خروج از ساده زیستی و گرایش به اشرافیگری، خود رایی و خارج از مقررات عمل كردن،‌سستی در پیاده كردن احكام و مقررات اسلام كه در همین مورد هم حضرت امام (ره) می‎فرمایند:
اگر بخواهید بی‎خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع كنید و ابرقدرتان و سلاحهای پیشرفته انان و شیاطین و توطئه آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نكند خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید مردان بزرگ كه خدمتهای بزرگ برای ملتهای خود كرده‎اند اكثراً ساده زیست و بی علاقه به زخارف دنیا بوده‎اند. [4]
بعد از رفع این آفتها كه بصورت سلبی معمولاً صورت می‎گیرد در بعد ایجابی باید در دو حوزه داخل و خارج از كشور اقداماتی صورت گیرد یا تقویت شوند.
در داخل كشور از ناحیه‌مسئولین بایستی در سه رویكرد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اقداماتی در جهت تقویت نظام و زمینه سازی برای ظهور صورت گیرد.
الف) بعد فرهنگی: فرهنگ در اصل هویت ملتها را تشكیل می‎دهد و آنها را از وابستگی نجات می‎دهد و استقلال به ارمغان می‎آورد به فرموده مقام معظم رهبری:
فرهنگ مایه اصلی هویت ملتهاست فرهنگ ملت است كه می‎تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم و فناور،‌نوآور و دارای آبروی جهانی كند اگر فرهنگ در كشوری دچار انحطاط شد و یك كشور هویت فرهنگی خودش را از دست داد حتی پیشرفتهایی كه دیگران به آن كشور تزریق كنند نخواهد توانست آن كشور را از جایگاه شایسته‎ای در مجموعه بشریت برخوردار كند و منافع آن ملت را حفظ كند. 28/2/83 (در جمع كاركنان صدا و سیما)
فرهنگ مستقل به حدی اهمیت دارد كه حضرت امام (ره) اسلامی شدن دانشگاه‎ها را داشتن فرهنگ مستقل می‎دانند و حتی در جایی می‎فرمایند:
ما از حصر اقتصادی نمی‎ترسیم، ما از دخالت نظامی نمی‎ترسیم، آن چیزی كه ما را می‎ترساند وابستگی فرهنگی است. 1/2/59
تقویت بنیه فرهنگ اسلامی و غنی خودمان هم توسط نهادهای مختلف چون وزارت فرهنگ و ارشاد و تبلیغات اسلامی و صدا و سیماست كه از اهمیت ویژه‎ای برخوردارند و وظیفه ترویج این فرهنگ در سطح داخل و خارج از كشور بر عهده‌آنها می‎باشد حتی در بحث خارج از كشور وزارت امور خارجه هم بایستی نهادهایی در سفارتخانه‎های ایران در سایر كشورها داشته باشد و بتواند با جدیدترین و بهترین روشها فرهنگ غنی و حق اسلامی را ترویج دهد. در مورد صدا و سیما رهبر معظم انقلاب می‎فرمایند: حالا این فرهنگ در دست شما كاركنان صدا و سیماست.
امروز مهم‎ترین ابزار جنگ بین قدرتها در دنیا رسانه است و حتی قدرتهای بزرگ هم با رسانه دارند كار می‎كنند امروز تأثیر رسانه‎ها و تلویزیونها و هنرها و این شبكه‎های عظیم اطلاع رسانی اینترنتی از سلاح و موشك و بمب اتم بیشتر است، امروز دنیا، یك چنین دنیایی است روز به روز هم دارند این میدان را گسترش می‎دهند... من به شما عرض كنم كه جهت گیری اساسی صدا و سیما باید درست در نقطه مقابل همان جهت گیری‎ای باشد كه آنها دارند آنها می‎خواهند فرهنگ ملت را از گرایش به ایمان، ارزشها و گرایش به اصول اسلامی و استقلال هویت ملی برگردانند شما باید درست نقطه مقابل این كار را مورد اهتمام خودتان قرار دهید... [1]
از جمله تلاشهای جبهه اهل باطل در بحث فرهنگ و رسانه تیره و مبهم جلوه دادن افق مقابل چشم نسل جوان می‎باشد كه این در اكثر فیلم‎های ساخته شده توسط آنها وجود دارد، نهادهای فرهنگی چون صدا و سیما باید بتوانند به گونه‎ای در برنامه‎ریزیهایشان جهت گیری كنند كه همراه با تقویت فرهنگ اصیل اسلامی و نشان دادن حقیقت فرهنگ غربی و اهل باطل امید به آینده و تصویر روشن و شفاف از افقهای پیش روی مردم نسبت به تاریخ و از همه مهمتر بحث ظهور و قیام منجی با انواع روشهای موجود و كارامد. از دیگر نهادهای مهم فرهنگی: نهادهای آموزشی مثل دبیرستان و دانشگاه است كه بسیار مهم هستند در ترویج فرهنگ غنی اسلامی و تقویت آن كه مورد تأكید فراوان هم بنیانگذار نظام و هم رهبر معظم بوده است.
ب ـ در بعد دوم در بحث اقتصاد: نظامی كه داعیه دار حكومت جهانی می‎باشد و دارای فرهنگ قوی و آرمانی بلند دارد باید كه از لحاظ اقتصادی هم مستقل باشد به احدی وابسته نباشد و برای پیشبرد اهداف فرهنگی خود هم در بحث فرهنگ اصیل اسلامی و هم در بحث آماده سازی برای ظهور نیاز به پشتیبانی اقتصادی می‎باشد، همانطوری كه اهل باطل یكی از اساسی ترین حوزه‎هایی كه روی آن تأكید داشته‎اند و با آن توانسته‎اند فرهنگ باطل و غلط خود را با رنگ و لعاب جذابی ارائه دهند بحث اقتصاد است (رجوع شود به پروتكلهای صهیونیزم) و متأسفانه هم امروزه نبض اقتصادی جهان را در دست گرفته است و هر كس كه با آنها مخالفت كند با همین اهرم قوی با او به مقابله برمی‎خیزند كه یا او را به كلی محو كنند و یا منصرف كنند از مقابله با آنها كه از جمله همین تحریم اقتصادی شورای امنیت و یا صندوق بین المللی پول كه در دست آنهاست.
بنابراین وظیفه مسئولان مملكتی این است كه در بحث اقتصادی به حدی از استقلال برسند كه تحت تأثیر این اهرم فشار اهل باطل در پیشبرد اهداف عالیه فرهنگی و زمینه سازی ظهور قرار نگیرند كه بلكه بتوانند برای خود در جامعه بین المللی نیرو جمع كرده و از كشورهای اسلامی ضعیف حمایت كنند در مقابل ظلم و ستم جبهه باطل.
ولی مهم این جا این است كه بتوانیم از اقتصاد سالم اسلامی استفاده كنیم و به استقلال برسیم نه این كه دقیقاً از شیوه‎های اقتصاد ربوی كه اصلاً در دین ما و فرهنگ ما از آن نهی شده استفاده كنیم كه بر عكس روز به روز به آنها بدهكارتر شویم و به خاطر این بدهی هایمان از مواضعمان كوتاه بیاییم.
و از طرفی هم وقتی اقتصاد قوی شد و وضعیت معیشتی مردم هم بهتر شد امید مردم هم به نظام بیشتر شده و پشتیبانی آنها از نظام و مسئولین خیلی بهتر می‎تواند در پیشبرد اهداف نظام مؤثر باشد.
حضرت امام (ره) در جایی می‎فرمایند:
من امیدوارم كه... . این مملكت به پیش برود و احكام اسلام در او جاری بشود و رفاه همه‌ مسلمانها و همه كسانی كه در كشور اسلامی سكونت دارند حاصل بشود. [2]
و در مورد استقلال اقتصادی هم حضرت امام بیان می‎فرمایند:
ما باز دست‎مان را دراز كنیم پیش آمریكا بگوییم گندم بده،‌یا پیش انگلستان بگوییم، چه بده؟!
من متأسفم واقعاً و همه متأسفند كه ما باید احتیاج داشته باشیم به دشمن‎های خودمان ما باید خودكفا باشیم. [3]
ج ـ در بعد سیاسی:‌این یكی از مهم‎ترین ابعاد نظام اسلامی است كه می‎تواند هم باعث حفظ نظام و هم تقویت آن شود و در عصر غیبت می‎توان با موضعگیری صحیح در این بعد زمینه سازی برای ظهور انجام داد بدین منظور در برنامه ریزیهایمان در عرصه سیاست بایستی اصول و قواعد زیر را رعایت كنیم:
1. قاعده نفی سبیل:‌ طبق آیه 141 سوره نساء (لن یجعل الله الكافرین علی المؤمنین سبیلا: خداوند برای كافران راه سلطه و نفوذ علیه مسلمانان قرار نداده است.)
این قاعده به معنای نفی سلطه اجانب و عدم جواز مداخله آنان می‎باشد مثل: عدم پذیرش تحت الحمایگی، عدم اتكال به قدرتهای بزرگ و نفی سازش با قدرتهای فاسد و سلطه جو می‎باشد حضرت امام در این باره می‎فرماید:
ما به حسب دستور اسلام نه ظالم هستیم و نه مظلوم، نه می‎توانیم زیر بار ظلم برویم و نه خود ظلم كنیم.[4]
2. اصل دعوت: ‌در مفهوم دعوت یا تبلیغ دو نظر هست: عدّه‎ای به نقش ترویج دعوت به این صورت كه سایر كشورها به شیوه آمر و مأمور به پذیرش اسلام فراخوانده می‎شوند و نظر دیگر به نقش تبیینی دعوت به این نحو كه افكار و آرای اسلام را در معرض افكار عمومی بین المللی قرار می‎دهیم تا به رویكردهای مملكت اسلامی پی ببرند در این مورد حضرت امام به قاعده تدرّج اعتقاد دارند یعنی ابتدا به تبیین اعتقادات و سپس به ترویج آن اهتمام می‎شود. در این باره حضرت امام می‎فرمایند: ما می‎خواهیم با دعوت، اسلام را به همه جا صادر كنیم نه با سرنیزه.[5]
3. اصل تولی و تبری: ‌این دو در فروع دین اسلام هم آمده است كه بایستی نسبت به دوستان خدا دوست بود و نسبت به دشمنان او دشمن بود كه همان جبهه اهل باطل می‎باشند در حالی كه دوستان خدا عبارتند از جبهه حق و همین سیاست هم در زیارت عاشورای امام حسین ـ علیه السّلام ـ انی سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم آمده است كه یكی از اساسی ترین سیاست‎های شیعه می‎باشد،‌در عرصه‌سیاست این اصل در سه وجه:
3 ـ 1: روابط برادرانه با كشورهای اسلامی كه در حقیقت همان تقویت جبهه اهل حق می‎باشد،‌است حضرت امام (ره) در این باره می‎فرماید: ما دست برادری به تمام ملتهای اسلامی می‎دهیم و از تمام آنان برای رسیدن به هدف‎های اسلامی استمداد می‎كنیم[6].
3 ـ 2: روابط دوستانه با كشورهای كافر غیر دشمن: ما حتی ادعای حمایت از نوع بشر حتی غیر مسلمانی كه نسبت به او ظلم می‎شود را هم داریم تا اینكه این روابط زمینه ساز حكومتی عادلانه در كشورهای مستضعف گردد. حضرت امام (ره) در این باره می‎فرمایند:
همان مردمی كه تصمیم دارند با صدور پیام انقلاب اسلامی‎شان نه تنها كشورهای اسلامی كه مستضعفان جهان را به اسلام عزیز و حكومت عدل اسلامی آشنا سازند. [7]
3 ـ 3: روابط خصمانه با كشورهای كافر دشمن: كه همان تبری است و مقابله حقیقی در مقابل جبهه باطل می‎باشد حضرت امام (ره) در این مورد می‎فرماید:
تا قطع تمام وابستگیها به تمام ابرقدرتهای شرق و غرب،‌مبارزات آشتی ناپذیرانه ملت علیه مستكبرین ادامه دارد. (همان ج 11، ص 265).
4. ایجاد وحدت بین مسلمین:‌برای اینكه این جبهه اهل حق هر چه قوی تر باشند باید كه بین مسلمانان اتحاد بوجود بیاوریم و آنها را علیه دشمنانمان متحد كنیم و از جمله مسائلی هست كه رهبر معظم انقلاب درباره آن می‎فرماید: اما امروز در میان دردهای گوناگون مسلمانها، آنچه بزرگتر از همه و ام الامراض دیگر دردهاست تفرقه مسلمانهاست.[8]
چرا كه یكی از اساسی‎ترین سیاست‎های جبهه باطل ایجاد اختلاف بین مسلمانان و غافل كردن آنها از همدیگر است تا بتواند به راحتی در برابر هر یك از آنها جداگانه ایستاده و مبارزه كرده و آنها را از عالم اسلام جدا كنند مثل مصیبتی كه در ماجرای كشور اندلس پیش آمد.
اما در نهایت این نوشته را با این جمله حضرت امام (ره) به پایان می‎برم كه فرمود:
البته پر كردن دنیا را از عدالت، این را ما نمی‎توانیم بكنیم، اگر می‎توانستیم می‎كردیم اما چون نمی‎توانیم بكنیم ایشان (حضرت مهدی (عج» باید بیایند. الان عالم پر از ظلم است شما یك نقطه هستید در عالم، عالم پر از ظلم است. ما بتوانیم جلوی ظلم را بگیریم، باید بگیریم تكلیفمان است. ضرورت اسلام و قرآن تكلیف ما كرده است كه باید برویم همه كار را بكنیم... اما ما باید فراهم كنیم كار را، فراهم كردن اسباب این است كه كار را نزدیك بكنیم،‌كار را همچو بكنیم كه مهیا بشود عالم برآمدن حضرت ـ علیه السّلام