تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

از کمدی "ایران برگر" تا شاهکار "شیار 143"

تعداد بازدید : 1368
یکی از عرصه های کلیدی موجود در جنگ نرم، عرصه فیلم و سینما است. آنچنان که رهبر فرزانه انقلاب در بیان اهمیت سینما می فرمایند:"این هنر بسیار پیچیده و برجسته‌ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است." با این حال، فضای سینمای ایران در بعد از وقوع انقلاب اسلامی نتوانست آنچنان که شایسته است، در ارسال پیام های مستتر در  متن انقلاب سال 57 موفق باشد. پرداخت شعاری به مولفه های اصلی هویت بخش ملت ایران در قریب به اتفاق فیلم های تولیدی در دهه های آغازین انقلاب را می توان مشخصه ی شاخص این فیلم ها دانست. در واقع سینماگران ایرانی در برقراری ارتباط موثر با مخاطب دچار مشکل بودند. با این حال به خاطر رنگ و بوی خودمانی فیلم ها، در این دوره سینماها مخاطب قابل توجهی داشتند و فیلم های بعضاً موفقی نیز تولید شد.
 حاکمیت جریان اصلاحات بر دولت جمهوری اسلامی در میانه دهه هفتاد، باعث حاکمیت نگاه روشنفکرانه در عرصه ی فرهنگ و هنر شد. عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی که اکنون در انگلیس! به فعالیت سیاسی بر علیه جمهوری اسلامی مشغول است، نقش برجسته ای در تولد جریان فیلم سازی روشنفکر و ضددین در سینمای ایران داشت. غالب فیلم های تولیدی در این دوره، به تخطئه باورهای دینی بدنه اصلی جامعه ایرانی و سیاه نمایی مفرط از وضعیت کشور پرداختند. فیلم هایی سطحی با نگاه روشنفکرانه، غرب زده و مملو از متلک های سیاسی روانه بازار شد و در نهایت موجبات قهر مخاطبین با سینما را فراهم نمود. سینماگران روشنفکر ذاتاً دوست داشتند خودشان را در فیلم ها نشان دهند تا مردم ایران را. مخاطب نیز که از قرار گرفتن بر روی صندلی های سینما، به او احساس غربت دست می داد، به تدریج سینما را تحریم کرد.



غلبه فضای روشنفکری در سینمای ایران را می توان تا حد زیادی معلول همین دوره دانست. سینماگرانی که هنوز هم در عرصه سینمای کشور حضور دارند و به تولید فیلم های پوچ، سیاه و بعضاً سخیف مشغول اند. از این رو گزینش و معرفی فیلم های خوب تولید شده در این فضا، می تواند محل بحث باشد. در این گزارش سعی شده است تا به معرفی فیلم های خوب سینمای ایران که کمتر دیده شده اند، پرداخته شود. فیلم هایی غالباً جدید که ارزش دیده شدن چندباره را دارند. از طرفی این گزارش نیم نگاهی به فیلم های در حال اکران جشنواره نیز خواهد داشت. با فیلم های پیشنهادی ما برای تعطیلات نوروز 94 همراه شوید
.





1-دربند- پرویز شهبازی
دربند؛ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی ساخته سال ۱۳۹۱ است. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن و سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گوشه ای از افتخارات کسب شده توسط این فیلم رئال است. دریافت جایزه بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان سینمای ایران در سال ۱۳۹۲، دریافت جایزه بهترین کارگردانی، نقش اول زن و نقش مکمل زن در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران از دیگر افتخارات کسب شده توسط "دربند" بوده است.
داستان فیلم، روایتی آشنا از مشکلات تحصیل دانشجویان دختر شهرستانی در تهران است. « دربند » یکی از واقع گرایانه ترین فیلم هایی است که در چند سال گذشته در ایران ساخته شده است. نازنین دختر دانشجویی است که در یکی از دانشگاه های تهران پذیرفته شده و برای اخذ مجوز حضور در خوابگاه دچار مشکل می شود و مجبور به همخانه شدن با دختری به نام سحر می شود. سحر بر خلاف نازنین که از دوستی با پسران پرهیز می کند و در مجموع شخصیت خودداری است، دوستان پسر زیادی دارد و شخصیتی به شدت شکننده هست که مشکلات خاص خودش را دارد اما در ادامه مشکلاتی برای سحر بوجود می آید.
دربند با ارائه تصویری قابل هضم از پلیدی‌های جامعه و به خصوص روابط خارج از چارچوب خانواده، به طور کاملا غیرمستقیم نمونه مقابل آن را تبلیغ می‌کند. این نوع نگاه احترامی را به همراه می‌آورد که باعث چشم‌پوشی از ضعف‌های اثر می‌شود.«دربند» و «گذشته» دو کاندید نهایی سینمای ایران برای معرفی به اسکار 2014 بودند که در نهایت «گذشته» انتخاب شد. امیر سماواتی تهیه کننده «دربند» پس از انتخاب «گذشته» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار 2014، به شدت از این انتخاب انتقاد کرد.



2-صبح روز هفتم- سیدمسعود اطیابی

صبح روز هفتم؛ فیلمی به کارگردانی سیدمسعود اطیابی و نویسندگی آرزو محمدنژاد و جهانبخش ایمانی، ساخته سال ۱۳۸۷ است. فیلم، داستان هفت روز از زندگي دزدي است که تازه از زندان آزاد شده و طلاق همسرش و دوري تنها دخترش او را در شرايط بدي قرار داده است. مرد جوان در اولين صبح پس از آزادي تصميم گرفته دزدي را کنار بگذارد. دوري کردن از وسوسه هاي دزدي ديري نمي پايد و روزهاي بعد که گرسنگي امان مرد جوان را بريده؛ او را از اين تصميم باز مي دارد.
"صبح روز هفتم" یکی از معدود فیلم‌های ایرانی این سال‌هاست که با نیتی اخلاقی ساخته شده و در عین حال از نفس سینما و به کارگیری ذوق و سلیقه غافل نبوده است. "صبح روز هفتم" فیلم شیرین و دلپذیری است که سرشار از موقعیت‌های جذاب کمدی است. سازندگان فیلم موفق شده‌اند بدون توسل به انواع و اقسام شگردهای مرسوم کمدی‌های بزن بکوب و گفتاری رایج در این سال‌ها با استفاده از شگرد تکرار، موقعیت‌های جذاب کمدی خلق کنند. دیدن این فیلم در تعطیلات عید خالی از لطف نخواهد بود.
3-سر به مهر- هادی مقدم دوست
سر به مهر؛ فیلمی به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی هادی مقدم دوست ، محصول سال ۱۳۹۱ است . در این فیلم بازیگرانی نظیر لیلا حاتمی ،آرش مجیدی و خاطره اسدی به ایفای نقش می پردازند. این فیلم داستان دختر کم ور و خجالتی است که خاطرات زندگی اش را در وبلاگش می نویسد و توسط برادر دوستش از او خواستگاری می شود. سر به مهر را شاید بتوان تنها فیلم سینمای ایران با محوریت نماز دانست. عبدالله امانیان کارشناس سینمایی معتقد است تلاش تهیه کننده و کارگردان، ساختن یک فیلم دینی بوده است. چرا که تهیه کننده آن آقای محمد رضا شفیعی خود طلبه می باشد و کارگردان آقای هادی مقدم دوست کسی است که دغدغه دین دارد.
این فیلم تلاش می کند به مقوله «نماز خواندن» توسط یک فرد کم رو و خجالتی در جامعه امروز بپردازد، صبا دختری مجرد است، که با دوستش در خانه آنها زندگی می کند. اما حالا دوستش ازدواج کرده واو که دوست ندارد سربار کسی باشد باید دنبال خانه بگردد. دیدن فیلمی برخوردار از داستانی امروزی و با محوریت موضوعی نماز می تواند برنامه خوبی برای گذران تعطیلات نوروز باشد.
4-آینه های روبرو-نگار آذربایجانی
آینه‌های روبرو؛ فیلم سینمایی به کارگردانی نگار آذربایجانی و تهیه کنندگی فرشته طائرپور محصول ایران ۱۳۸۸ است. نگار آذربایجانی فیلم ساز جوانی است که در سال 1378 جلوی دوربین و برای مرحوم رسول ملاقلی پور در فیلم نسل سوخته به ایفای نقش پرداخت. یک سال قبل تر هم در شیدا به عنوان دستیار تدوین حضور داشت و از این منظر با سینما بیگانه نبود. سپس یک دهه را بدون آن که در هیچ اثر بلند سینمایی باشد، سپری کرد و در سال 1388 نخستین تجربه ی بلند سینمایی اش را ساخت. نخستین تجربه ساخت فیلم بلند نگار آذربایجانی داستانی جدید را در بستر اجتماع روایت می کند، داستان فیلم روایت زندگی دو دختر جوان در تهران است که طی یک اتفاق با هم آشنا می شوند. رعنا و آدینه دو زن جوان از دو موقعیت کاملاً متفاوت خانوادگی و اجتماعی، بر اثر حادثه‌ای با هم مواجه و همسفر می‌شوند. رعنا زنی مذهبی است که بخاطر نیاز مالی، پنهانی مسافرکشی می‌کند و آدینه دختری مرفه است که از خانه خود فرار کرده است.
یکی از نکات مثبت و قابل توجه فیلم، نشان دادن درست جامعه سنتی و مذهبی ایران بدون هیچ گونه غلو و شعارزدگی است. تمامی رفتارهای رعنا که نماینده قشر مذهبی جامعه است برای مخاطب باور پذیر است این که او به دلیل باور مذهبی اش تنها مسافران زن را سوار می کند یا این که در لحظه فهمیدن این که ممکن است آدینه یک پسر باشد از تماس یک نامحرم دچار آشفتگی می شود به خوبی قابل درک است، حتی این که شخصیت بقال محله که از دیدن یک مرد غریبه در خانه رعنا متعجب و کنجکاو می شود برای بسیاری از تماشاگران شخصیتی آشنا است.
5-خودزنی- احمد کاوری
خودزنی؛ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی احمد کاوری و تهیه‌کنندگی اردشیر ایران‌نژاد ساخته سال ۱۳۹۰ است. «خودزنی» دومین تجربه‌ی احمد کاوری در مقام کارگردانی یک فیلم سینمایی است. «نفوذی»، اولین فیلم سینمایی او توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خودش جلب کند. وی به غیر از کارگردانی، در چند پروژه سینمایی دستیار کارگردان، نویسنده، برنامه‌ریز و حتی بازیگر نیز بوده است.
«خودزنی» اقتباسی از رمان 144 صفحه‌ای «دزد و سگ‌ها» نوشته «نجیب محفوظ»، نویسنده مصری است که تبدیل آن به فیلمنامه خودزنی 7 ماه به طول انجامیده است. کیانوش پس از آزادی از زندان به دنبال یافتن همسر سابق و فرزندش می‌رود. او در این مسیر با مشکلات و خطرهایی مواجه می‌شود و برای اعاده حیثیت و بازپس‌گیری خانواده از دست رفته‌اش تلاش می‌کند. کیانوش ذبیحی با بازی درخشان امیررضا دلاوری در زندان متوجه می‌شود که همسرش (در واقع همسر دوم او) طلاق غیابی گرفته و به ازدواج یکی از دوستانش درآمده است. وی پس از آزادی از زندان تلاش می‌کند تا دخترش را از همسر سابقش بگیرد. داستان در بستر این کشمکش‌ها شکل می‌گیرد.  ساختن فیلمی چون «خودزنی» در شرایط فیلم‌سازی اجتماعی در ایران، جسارت ویژه‌ای می‌خواهد. یعنی دقیقاً همان جسارتی که برای ساختن فیلم حساسی چون «نفوذی» لازم بوده است.اگرچه برخی منتقدان سینمایی، خودزنی را متهم به سیاه نمایی صرف کرده اند، با این حال دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود.
6-چ- ابراهیم حاتمی کیا
چ؛ فیلمی به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و محصول سال ۱۳۹۲ می‌باشد. این فیلم داستان ۲ روز از زندگی مصطفی چمران را در پاوه به تصویر می‌کشد. داستاني كه سازندگان فيلم در سايت رسمي آن منتشر كرده‌اند چنين است:«همزمان با بحران شهر پاوه در مرداد ماه ۱۳۵۸،دکتر مصطفي چمران به عنوان معاون دولت موقت در امور انقلاب به همراه سرتيپ فلاحي فرمانده وقت نيروي زميني ارتش وارد شهر پاوه مي شوند تا به اوضاع و امور سرکشي نمايند. در اين ميان گروه اصغر وصالي به عنوان فرمانده نيروهاي مردمي تنها مدافعين شهر پاوه محسوب مي شوند. «چ» روايت ۴۸ساعت از زندگي دکتر مصطفي چمران در قائله محاصره شهر پاوه توسط نيروهاي ضدانقلاب است»
 در این فیلم فریبرز عرب‌نیا در نقش شهید چمران، سعید راد در نقش شهید تیمسار فلاحی، بابک حمیدیان در نقش شهید اصغر وصالی، امیر دلاوری، مهدی سلطانی ، مریلا زارعی و ... بازی کرده‌اند. «چ» موفق شد چندین سیمرغ و دیپلم افتخار جشنواره سی و دوم را به خود اختصاص دهد.
7-شیار 143- نرگس آبیار
شیار ۱۴۳؛ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی محصول سال ۱۳۹۲ است. سایت رسمی فیلم، نوشته است:" فیلم سینمایی شیار 143 با اقتباس از رمان "چشم سوم" نوشته نرگس آبیار، داستان زنی به نام الفت را روایت می کند که در انتظار پسر خود خبر خوشی دریافت کرده و به آن دل می بندد. این فیلم دومین اثر بلند سینمایی نرگس آبیار است و در ژانر دفاع مقدس به موضوع مادران در دوران دفاع مقدس می پردازد." شیار 143 را می توان از بهترین فیلم های سینمای پس از انقلاب دانست.
رهبر انقلاب چندی پیش و در دیدار اختصاصی با عوامل این فیلم، ضمن تمجید از بازی هنرمندانه مریلا زارعی، فرمودند: شیار 143 و عوامل آن از رویش های انقلاب هستند. دیدن این فیلم بی نظیر را از دست ندهید.
8-روباه- بهروز افخمی
روباه؛ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی ساخته سال ۱۳۹۳ است. «روباه» یک موضوع کاملا اجتماعی دارد که مرتبط با مسائل امنیتی و جاسوسی در حوزه موضوع انرژی هسته‌ای است، به عبارتی مسائل روز اجتماعی کاملا منطبق با مسائل هسته‌ای است و مذاکرات 1 5 در لابه لای بستر فیلم جاری است.
 افخمی در مصاحبهای که با روزنامه آرمان داشته، میگوید: موضوع این فیلم همان موضوعی است که فکر می‌کنم در سینمای امروز ایران بسیار کمیاب شده است یعنی این نوع چشم‌انداز. در حقیقت از این فیلم‌های افسرده ملول و مایوس و فلسفه‌بافی که می‌بینم دیگر خسته شده‌ام و فکر می‌کنم تماشاچی هم خسته شده است بنابراین دوست داشتم یک فیلم بسازم که گرم و سرخوش باشد. روباه بهترین فیلم جشنواره سی و سوم از نگاه منتقدان بوده است. برای دیدن این فیلم جذاب در تعطیلات نوروز به سینما بروید.
9- ایران برگر- مسعود جعفری جوزانی
ایران برگر؛ فیلمی به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، نویسندگی مسعود جعفری جوزانی و محمدهادی کریمی و تهیه‌کنندگی فتح‌الله جعفری جوزانی ساخته سال ۱۳۹۳ است. این فیلم کمدی، داستان امرالله خان و فتح‌الله خان است که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با یکدیگر رقابت می‌کنند.
«مسعود جعفری جوزانی» پس از ۱۶ سال دوری با یک فیلم کمدی به سینما بازگشته است. فیلم کمدی «ایران برگر» در جشنواره سی و سومی که پر شده است از فیلم‌های یخ زده و بی‌حرکت با الگوهای تکراری و مستعمل جشنواره پسند، فیلم فرح‌بخشی است که دیدن آن در تعطیلات نوروز را به شما توصیه می کنیم. فیلم کمدی پرشخصیتی که در بستر داستانی عشقی به پیش می رود و در نظر منتقدان، نماینده ای از سینمای ملی خوانده شده است.
10-امروز- رضا میرکریمی
 امروز؛ فیلمی اجتماعی، به کارگردانی رضا میرکریمی و نویسندگی رضا میرکریمی و شادمهر راستین و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی محصول سال ۱۳۹۲ است. یونس راننده تاکسی کهنه‌کار، در پایانِ یک روزِ کاری به زن جوان بارداری کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقاتِ زیادی در انتظارِ اوست. پزشک و کارکنان بیمارستان پیشداوری‌هایی گوناگون درباره راننده و ارتباطش با زن دارند، اما در مقابل پرسش‌های خود فقط با سکوت راننده روبرو می‌شوند. «امروز» برخلاف سایر آثار رضا میرکریمی که با استقبال اکثر منتقدین همراه بود، با واکنش های متناقضی (مثبت و منفی) رو به رو شد.
میرکریمی قهرمان فیلم خود را یک بسیجی دانسته است. دیدن این فیلم خوب در تعطیلات نوروز خالی از لطف نخواهد بود.