تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

وجود امام عصر (عج)

تعداد بازدید : 1355
وجود امام عصر (عج)
یكی از امتیازات مذهب تشیع این است كه دین زنده و جاودانی است، چرا كه قائل است امام حی و زنده دارد، ادیان دیگر یا رهبرانشان از دنیا رفته اند و یا هنوز متولد نشده اند تنها مذهبی كه قائل است آخرین امام او زنده است و هستی به بركت او می چرخد، و تمام مشخصات آن امام را ضبط و ثبت نموده است، تشیع است، پروفسور «هانری كربن» فرانسوی می گوید: «به عقیده من مذهب تشیّع تنها مذهبی است كه رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته است و به طور مستمر و پیوسته، ولایت را زنده و پابرجا می دارد. مذهب یهود، نبوت را كه رابطه‌ای است واقعی میان خدا و عالم انسانی در حضرت موسی(ع) ختم كرده و پس از آن به نبوت حضرت مسیح (ع) و حضرت محمد (ص) اذعان ننموده و رابطه مزبور را قطع می كند، همچنین مسیحیان در حضرت مسیح متوقف شده اند، اهل سنت از مسلمانان نیز در حضرت محمد ـ صل الله علیه و آله ـ توقف كرده و با ختم نبوّت در ایشان دیگر رابطه ای میان خالق و مخلوق، موجود نمی دانند، تنها مذهب تشیع است كه «نبوّت» را با حضرت محمد ـ صل الله علیه و آله ـ ختم شده می داند، ولی «ولایت» را كه همان رابطه هدایت و تكمیل می باشد، بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده می داند.» وبنابراین مسئله تولد آن حضرت به عنوان بزرگترین شاخصه تشیّع مورد توجه دیگران قرار گرفته، و آثار سودمند آن را بیان نموده‌اند چنانكه:
. هانری كربن می‌گوید: «سرزمین ایران از دید اخروی، سرزمین انتظار است، قلمروی كه در آن امام غایب دست اندر كار فرا رساندن ساعت موعود در زمان غیبت است».
وادله‌های فراوانی بر حیات امام زمان (عج) داریم، كه اقامه آن هم برای اقناع مذاهب دیگر، و هم تقویت ایمان خودی‌ها لازم و ضروری می نماید.
الف: دلایلی كه به صورت كلی وجود امام زنده را در هر زمان لازم و ضروری شمرده اند كه این گروه از ادلّه هم، بر دو دسته تقسیم می شوند:
1- دلائل عقلی محض، دلائل عقلی كه در لزوم بعثت انبیاء، در تمام ادیان مخصوصاً اسلام بیان شده است همچون ضرورت وجود نبی را اقتضاء، می كند و كمال مطلق بودن خداوند، لزوم هدایت بشر به سعادت ابدی، دفع ظلم . . . آن ادلّه در امامت هم جاری و ساری است، مخصوصاً در اسلام كه، نبوّت خاتمه یافته است، و حكمت الهی اقتضا می كند، كه این خاتمیت توأم با نصب امام در هر زمان باشد، آنهم امامی كه زنده باشد، در نتیجه در این زمان هم وجود امام زنده و حیّ در بین جامعه بشری لازم و ضروری می باشد. والّا اگر امام زنده نباشد با نظام احسن بودن هستی، و كمال مطلق بودن خداوند سازگاری ندارد.
2- دلایل نقلی؛ كه فهرست وار به برخی از آنها اشاره می شود:
الف: امام واسطه فیض الهی و قلب عالم امكان است؛ اگر زمین لحظه ای از حجت خدا و امام زنده خالی باشد از هم می ‌پاشد و فرو می ریزد، چنان كه امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: «اگر زمین بدون وجود امام بماند ساكنان خود را در كام خود فرو می برد» ابن ابی الحدید از علی ـ علیه السلام ـ نقل نمود كه حضرت فرمود: «زمین خالی از حجت نیست، خواه ظاهر و آشكار و یا بیمناك و پنهان«اللهم بلی لا تخلو الارض من قائم لله بحجّه اما ظاهراً او خائفاً مغمورا» ». و همچنین ابن حجر عسقلانی یكی از علمای اهل سنت این نظر را تأیید نموده است.
ب:همراهی قرآن و پاسداری آیین خدا، از حدیث ثقلین: كه تواتر آن بین مسلمین قطعی است نكاتی استفاده می شود از جمله اینكه قرآن و اهل بیت همیشه همراه یكدیگرند و جدایی ناپذیر «لن یفترقا» لذا باید همیشه امام زنده ای در هر زمان در كنار قرآن وجود داشته باشد، تا مضمون حدیث تحقق پیدا كند. و همچنین پاسداری و صیانت از قرآن و آیین خدا می طلبد كه همیشه امام زنده ای وجود داشته باشد، علی ـ علیه السلام ـ فرمود: «هرگز روی زمین از قیام كننده ای یا حجت و دلیلی، خالی نمی ماند . . . تا دلایل و اسناد روشنی الهی از بین نرود و به فراموشی نگراید.
ج: وجود شب قدر دلیل وجود امام زنده در هر عصر و زمان: چرا كه نزول تقدیرات یكسال، می طلبد نبی و یا امامی را كه تقدیرات را از عالم اعلی دریافت (و تلقی) نماید، چنانكه پیامبر اسلام ـ صل الله علیه و آله ـ به ابابكر و عمر فرمود: تقدیرات (هر سال در شب قدر)بر چه كسی نازل می شود؟ گفتند: بر شما یا رسول الله، فرمود: آیا شب قدر بعد از من ادامه دارد، گفتند بلی، فرمود: در آن وقت تقدیرات بر چه كسی فرود می آید؟ گفتند نمی دانیم، فرمود: بدانید بر این شخص (اشاره فرمود به علی ـ علیه السلام ـ )نازل می شود . . .  با توجّه به این‌كه ائمه ـ علیهم السلام ـ توسط امام سابق به عنوان امام اعلام می‌شود و از طرف خداوند تعیین شده‌اند. بعد از علی ـ علیه السلام ـ بر ائمه دیگر تا می رسد به این زمان ،چون شهادت امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ از مسلمات تاریخ است، بعد از ایشان، باید امام زنده ای باشد تا تقدیرات بر او(و قلب مباركش) نازل شود، و حوادث یكسال را دریافت نماید. چنانكه امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: «لیله القدر در هر سال وجود دارد كه تقدیرات یكسال بر والیان بعد از پیامبر ـ صل الله علیه و آله ـ نازل می شود، گفته شد ولات امر چه كسانی هستند؟ فرمود: من و یازده نفراز نسل من.»