تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

يادداشتي بر فيلم "گهواره اي براي مادر"

تعداد بازدید : 1187

يادداشتي بر فيلم "گهواره اي براي مادر"
گهواره‌اي براي سينماي اين روزهاي ما...

بي شك جشنواره فيلم فجر با همه فراز و نشيبها و حاشيه ها، بهار سينمايي سينماگران و سينما دوستان است كه مي تواند فرصت مناسبي براي بروز و ظهور و معرفي فيلم هاي خوب و فيلم سازان خلاق را رقم بزند.
آنچه در اين ميان و در جشنواره سي و يكم بيش از پيش به چشم مي خورد، حضور كارگردانان جوان و فيلمهاي خوب و با محتوا در بخش نگاه نو و سوداي سيمرغ است كه  فرداهاي بهتر براي سينماي كشور را  نويد مي دهد.

واما درباره فيلم " گهواره اي براي مادر":

داستان فيلم:
فيلم، داستان زندگي دختر طلبه اي است كه در حين  تحصيل در دانشگاههاي روسيه، راه خود را پيدا كرده و براي تحصيلات حوزوي به ايران باز گشته است. او كه حالا  تحصيلاتش تمام شده،‌ قصد دارد براي تبليغ دين مجددا به روسيه باز گردد... اما وقتي همه چيز آماده براي رفتن است، ناگهان بيماري و زمين گير شده مادر، او را ميان برزخ رفتن يا ماندن و نگهداري از مادر مي گذارد...

و اما نگاه من به فيلم..
داستان فيلم تقريبا سوژه الهام گرفته اي از فيلم طلا و مس همايون اسعديان است.. داستان زندگي طلبه اي كه سبك زندگي و تعاملات اجتماعي اش ، مشكلات و سبك زندگي اش، موضوع فيلم مي گردد.

نقاط قوت فيلم:
فيلم از ساختار و سناريو و صداگذاري خوبي بهره مي برد. بازي بازيگران بالاخص الهام حميدي به ياد ماندني و جذاب است و اين قدرت بازيگر نقش اول، به زيبا شدن فيلم كمك مي كند.

بازخواني چند سكانس زيبا:

حضور دو طلبه جوان در رستوران سنتي و پيتزا خوردن، تاكيد كارگردان است بر حضور در اجتماع و با مردم بودن و از جنس مردم بودن طلاب، كه به زيبايي نشان آن را نشان مي دهد.

در سكانس قطار، تقابل بين سنت و مدرنيسم غربي، زيبا و ديدني است.. جايي كه دختر  متجدد، با پوشش غير اسلامي و زننده، براي متشخص و باكلاس نشان دادن، خود را " نازي" معرفي مي كند و در ادامه اقرار ميكند كه نامش " مريم"  است كه خود تاكيدي بر ظاهر سازي و فريبكاري  تمدن جديد غربي دارد.

باز هم در سكانس زيباي قطار، آنجا كه نازي، حضور در حوزه را باعث عدم آزادي فرد مي داند، نرگس با بازي الهام حميدي، آن را حاصل يك انتخاب درست معرفي مي كند.. نرگس كه تحصيل كرده دانشگاههاي خارج از كشور است و آن فضاي آزادي در پوشش و روابطي كه نازي از آن دم ميزند را به عينه ديده است، حجاب اسلامي را حاصل يك انتخاب ذكر مي كند. انتخابي كه هر كس در زندگي آنرا در پيش دارد.. مناظره اي زيبا بين تجدد دروغين و سنت ديني كه در اين مناظره سنت است كه پيروز مي شود.

تاكيد فيلم روي هجويات و مشغوليات زندگي جديد، زيبا و بيادماندني است. در زندگي سنتي زيبايي و معرفت و تلاش براي علم آموزي و محبت و... است و در زندگي نوين تجدد طلب امروزي هجويات و لغويات ..

مشغوليت هاي مردم به فوتبال، حركات نمايشي كه تحت عنوان پاركور در خيابانها و پاركها مي بينيم، سگ بازي مردم و ... همه و همه به سخره گرفتن اقتضائات سبك متجددانه زندگي است كه نازي در قطار به آن اشاره كرده بود و اكنون كارگردان انها را به چالش مي كشد..
ديالوگ بين پرستار و نرگس هم درخور توجه است. آنجا كه پرستار نماز خواندن را براي مادر نرگس، غير ضروري و مادر را بخشيده شده خطاب مي كند و نرگس، " به آرامش رسيدن" را دليل نماز خواندن مادرش مي داند !

فيلم سبك زندگي جديد را باز هم در سكانس تماس نرگس با خانه سالمندان به چالش مي كشد. در حالي كه اكنون در زندگي متجددانه شهرنشيني، به محض ازكارافتادگي والدين، فرزندان، خانه سالمندان را براي نگهداري والدين انتخاب مي كنند ، فيلم با نگهداري مادر توسط نرگس ، اين نگرش را نقد مي كند.

تلاش نرگس براي نخ كردن تسبيح از هم گسيخته، كه در چند سكانس فيلم نمايش داده مي شود، نمادي از به هم ريختگي زندگي نرگس است، زندگي كه او تلاش ميكند تا با تلاش و فداكاري آنرا به سامان آورد و چقدر زيبا در 5 دقيقه پاياني،  بعد از نخ كردن تسبيح و تصميم براي نگهداري از مادر پير، به ثبات مي رسد.

سكانس پاياني فيلم، تاكيد كارگردان بر تصميم درست نرگس است.. به همراه مادر در باغ آفتابگردان.. و شايد رستگاري براي نرگس...

گرچه فيلم از ساختار و سناريو و صداگذاري خوبي بهره مي برد، اما چند نقطه منفي جدي دارد كه به ذكر آنها مي پردازم

نقاط منفي فيلم:
اول: سوژه: همانطور كه گفته شد نگاه تكراري فيلم به زندگي طلبه ها، اينبار اما طلبه هاي دختر، اگرچه مي تواند خوب باشد، اما براي عموم جذاب نيست.. سناريو يكپارچه و اتفاقات متوالي به هم پيوسته اگرچه به زيبا شدن فيلم كمك مي كند اما در الگو دادن به مخاطب موفق نيست..

شايد بهتر بود به جاي انتخاب طلبه دختر، از يك دختر دانشجو، به عنوان نقش اول استفاده مي شد تا نقش، براي همه مخاطبين، قابل همذات پنداري بيشتري باشد.

دوم: دعوا بين عقل و عشق: نكته اي كه نرگس در ديالوگي به آن اشاره مي كند:

" انسان وقتي به تكامل مي رسد كه عقل و عشق هر دو يك چيز را بخواهند.. "
اما خود در دعواي بين عقل و عشق، گرفتار مي شود و تاكيد بر عدم خواست عقل معاش انديش و عشق معاد انديش وي دارد. برزخ يك انتخاب تاريخي كه اگرچه عقل و عشق برخلاف شعار نرگس، هريك ساز خود را مي زنند، اما اين مناقشه با پيروزي عشق به پايان مي رسد.

سوم: نرگس دليل نرفتن و ماندن براي نگهداري از مادر را نه عشق، نه وظيفه، نه دستور خدا، بلكه "بي انصافي به مادر به خاطر زحمات وي"  توصيف ميكند. حال انكه شايد محبت به مادر و عشق به او آنگونه كه نرگس بيان مي كند نباشد. در احاديث داريم كه حتي اگر پدر و مادرت تو را بزرگ نكرده باشند هم وظيفه داري از آنها نگهداري كني..

چهارم: گرچه مادر ناتوان است، اما مي شنود.. در هيچ سكانسي ارتباط كلامي بين دختر و مادر را نميبينيم و دختر به نوازش دستهاي مادر و رسيدگي و تروخشك كردن مادر بسنده مي كند...

سكانس به ياد ماندني:
عذرخواهي عاجزانه نرگس از مادر به خاطر تماس با خانه سالمندان... زيبا و تاثيرگذار است.

پيام فيلم:
در دعواي عقل معاش انديش و عشق معاد انديش،  ره عشق درست است.

درنهايت..
با توجه به همه نكات مثبت و منفي كه گفته شد، فيلم زيباست و ارزشمند. شايد در اين وانفساي سينمايي، كه آثار ديني هنرمندانه كمتر به چشم مي خورد، "گهواره اي براي مادر" گهواره اي باشد براي سينماي ارزشي اين روزهاي ما ...

به اميد حضور موثرتر آقاي رضايي و همكارانش...