تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

استقبال بینندگان از "سر به مهر" و نارضایتی از "قاعده تصادف"

تعداد بازدید : 1206

استقبال بینندگان از "سر به مهر" و نارضایتی از "قاعده تصادف"؛
  روز دوم اکران فیلم های جشنواره فجر در سینما قلهک در حالی طی شد که چهار فیلم در آن به نمایش درآمدند.

 روز اول اکران فیلم ها در حالی سپری شده بود که از بین سه فیلم به نمایش در آمده دو فیلم توانسته بود نظر مخاطبان را به خود جلب کند و این نکته برای جشنوار فجر امسال شروع خوب و قدرتمندی محسوب می شد مخاطبانی که طی این چند سال کم کم داشتند به موضوعات نخ نما شده و تکراری روشنفکری در سینما عادت می کردند و کم کم کور سو های امید خود را هم از دست می دادند این شروع خوب نقطه امید و جرقه زنده شدن دوباره سینما بود و روز دوم نیز همان مخاطبان به دنبال ادامه روند خوب و قدرتمند بودند و به امید دیدن فیلم های بهتر به خیابان یخچال آمدند.

روز دوم با نمایش یک انیمیشن به نام "افسانه سرزمین گوهران " مجید شاکری آغاز شد.


دومین فیلمی که روی پرده سینما رفت فیلم نرگس آبیار بود به نام "اشیا از آنچا در آیینه می بینیم به ما نزدیک ترند". در جریان این فیلم داستان زندگی ساده یک زن باردار به نمایش گذاشته شده بود که در یک خانه کوچک و محقر در جنوب تهران زندگی می کرد اگر چه داستان و فضای فیلم به نحوی رقم خورده بود که زندگی ساده را به نمایش بگذارد و دیگر از خانه ها مجلل و بزرگ بالای شهر خبری نبود اما چند نکته در این فیلم حائض اهمیت است. لیلا نقش اول فیلم زنی روستایی است که در دوره دانشجویی با همسرش ازدواج می کند و علی رغم فشارهای اقتصادی وی زن صبور و قانعی است اما با وجود این نکته روابط لیلا و همسرش به مشکل برخورده و حتی اندک عاطفه ای بین آنها در خلال فیلم مشاهده نمی شود. از نکات دیگری که ضعف این فیلم محسوب می شود عدم وجود داستان در فیلم است که به شدت برای مخاطب خسته کننده است این را به راحتی می توان از حالت افرادی که درحال خارج شدن از سالن سینما هستند مشاهده کرد که آنها دو ساعت کسل کننده ای را پشت سر گذاشتند.


شاید کارگردان به دنبال به تصویر کشیدن زندگی ساده و قناعت و صبوری لیلا و خوش اخلاقی خانم های همسایه بوده است اما در کل نتوانسته بود فیلم خوبی را به جشنواره امسال ارسال کند.

 
"هیچ کجا هیچ کس" نام سومین فیلمی است که در پردیس قلهک به نمایش در آمد و از بین تمام مخاطبان آن تنها توانسته بود نظر سه یا چهار نفر را به خود جلب کند و این را می توان از تشویق های آخر فیلم متوجه شد. اگر چه فیلم ابراهیم شیبانی مملو از بازیگران مطرح و مشهوری چون "رضاکیانیان، مهنار افشار، آتیلا پسیانی، محمد رضا فروتن و  صابر ابر و..." بود اما آن گونه که باید و شاید کارگردان نتوانسته بود از این جمع در خدمت داستان بهره گیرد و چنان این داستان با ابهام رو به رو بود که بیننده آن از ابتدا تا انتهای داستان در گیر اتصال روابط شخصیت های داستان با یکدیگر بود به نحوی که مخاطب از درک نحوه بازی و تمام تکنیک های فیلم ها غافل می ماند و تمام ذهنش درگیر بازکردن گره داستان است.

 تیرگی تصویر، طراحی لباس و فصل انتخابی و دیالوگ های سرد فیلم تماما بیانگر ماهیت فیلم بود به نحوی که ذهن مخاطب را آشفته می سازد.

 داستان فیلم موضوعی تکراری و نخ نما است  که کارگردان قصد دارد به وسیله بازی بازیگران آن را پنهان کند به نحوی که داستان فیلم تا لحظات پایانی آن مشخص نیست و در خلال فیلم تنها داستان یک سرقت  روایت می شود بدون آنکه اشاره ای به علت بروز این ناهنجار اجتماعی شود.

برخی نکات دیگری که در این فیلم به چشم می خورد خشونت ناگهانی و بیجا، آدم هایی که بی دلیل به ته خط رسیده اند تماما نشان گر فیلم های تقلیدی خارجی است که با فرهنگ ما هیچ سنخیتی ندارد.


اما فیلم چهارم "سربه مهر " ساخته هادی مقدم دوست است که حول و هوش ساعت 7 به نمایش در می آمد و حال و هوای دیگری داشت کم کم به جمعیت اضافه می شود وارد سالن که شدی تقریبا پر بود داستان سر به مهر روایتگر زندگی مجردی دختر روستایی است که وارد پایتخت شده است و جلوه ها و زرق و برق شهر چنان وی را مجذوب کرده که تنها راه پیشرفت را ماندن در شهر می داند و حاضر است تمام سختی های شهر نشینی را تحمل کند اما به شهرستان بازنگردد و "صبا" ،( لیلا حاتمی ) نقش اول فیلم برای رفع تنهاهای خود به اینترنت و وبلاگ نویسی پناه برده است و به طرز افراطی تمام وقت خود را به وبلاگ نویسی اختصاص داده است.


صبا دختر روستایی بسیار حساسی است که با مشکلات و تنش های روانی چون کم رویی، عدم اعتماد به نفس و ترسویی رو به رو است .


اما مساله حائض اهمیت این فیلم که می توان گفت طی این سی و چهار سالی که از انقلاب می گذرد بی سابقه بوده است بحث پرداختن به نماز است اگرچه شاید از نظر تحلیل گران این فیلم نتوانسته نماز را با تمام قدرتی که دارد به نمایش بگذارد اما برای شروع بسیار عالی است و توانسته بود  وجه ای از نماز به نمایش بگذارد که نظر مخاطبان را خود جلب کند.


اما داستان از چه قرار است صبا که درگیر مشکلات عدیده ای است از مشکلات اقتصادی گرفته تا مشکلات روحی و چالش خانوادگی برای آرامش خود به نماز پناه می برد و در آخر نیز نماز توانست راه مبارزه ای باشد با مشکلات روحی صبا که بتواند با مشلاتی چون کم رویی و ترس خود غلبه کند و در کنار این نیز بسیاری از مشکلات صبا حل شود.


اما از داستان این فیلم جالب که بگذریم تیتراژ نحوه فیلم برداری و روایتگری که در این فیلم استفاده شده بود بسیار به جذابیت فیلم کمک می کرد فیلم مقدم دوست کاملا از پرش خالی بود و مخاطب را از همان ابتدا با خود همراه می کرد به نحوی که در لحظات اضطراب و تصمیم گیری صبا مخاطب با وی بر سر دو راهی قرار می گرفت.


فیلم "سر به مهر" از جمله فیلم های زیبایی بود که طی این دو روزه به نمایش در آمده بود و از تشویق و سخنان مخاطبان می شد فهمید که از دو ساعتی که گذرانده بودن بسیار راضی بودند.


اما فیلم آخر هم "قاعده تصادف" بود. فیلم بهنام بهزادی 5 سال پس از اولین فیلمش " تنها دوبار زندگی می کنیم"، قصه یک گروه تئاتر را نشان می دهد که برای اجرا باید به خارج از کشور بروند و یکی از اعضا نمی تواند خانواده اش را راضی کند.
 
به طور کلی، فیلم «قاعده تصادف» بهزادی، همان طور که از آن انتظار هم می‌رفت یک اثر منتسب به جبهۀ روشنفکری است و قاعدتا می‌بایست به دنبال تثبیت ارزش‌های مدرن و روشنفکری باشد تا پرداختن به مسائل و اولویت‌های انقلاب اسلامی ‌و یا تثبیت ارزش‌های دینی…
 
ارزش‌هایی مانند حجاب، عفاف و حیا، عزت نفس زنان و…اساسا در این فیلم جایگاهی ندارد و جالب اینجاست که در این فیلم، دختران ابراز علاقه و تمایل به پسران دارند و پسران نه تنها تمایلی نشان نمی‌دهند بلکه صریحا و یا تلویحا انکار تمایل می‌کنند و این دقیقا زیر سوال بردن شان و جایگاه زن در ارتباط با جنس مخالف است. البته در این فیلم آن‌قدر دختر و پسر به یکدیگر تشبه پیدا کرده‌اند که در هم حل شده‌اند!