تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

اسکار به فیلم ضد ایرانی «آرگو» رسید

تعداد بازدید : 1763
اسکار به فیلم ضد ایرانی «آرگو» رسید/آقای فرهادی مرد باش و اسکارت را پس بده



فیلم ضد ایرانی «ارگو» ساخته «بن افلک» در حالی جایزه اسکار هشتاد و پنجمین را از آن خود کرد که در این دوره 15 فیلم از جمله «لینکلن» ساخته استیون اسپیلبرگ٬‌ «بینوایان»٬‌ «جلسات»٬‌ «دزدان دریایی! گروه نخاله‌ها»٬‌ «هابیت: سفری غیرمنتظره»٬‌ «سفیدبرفی و شکارچی»٬‌ «آنا کارنینا»٬‌ «هیچکاک» از مهمترین رقبای این فیلم «سیاسی »بودند.

کارگردان "آرگو" که اواخر دی ماه توانست جایزه گلدن گلوب ( Golden Globe Award) شاید فکرش را هم نمی‌کرد  جایزه اسکار را نیز دریافت کند٬ "بن افلک" که وقتی از پله‌های سن مراسم گلدن گلوب  بالا رفت تا جایزه بهترین کارگردانی‌اش را در مراسم گلدن گلوب دریافت کند، صدای لرزان و چهره متحیر و آشفتگی‌اش نشان از آن داشت که خودش نیز تصور نمی‌کرد شانسی برای برنده شدن در برابر رقبای بزرگش داشته باشد؛ اما برنده شدن فیلم «ضد ایرانی»اش تمام حرف هایی را که سیاسی بودن این جایزه ها زده می شد٬ تایید شد.

بدون شک اسکار امسال را یک اسکار سیاسی باید نامید؛ دلیلش را هم حضور سه فیلم «آرگو»، «لینکلن» و «سی‌دقیقه بعد از نیمه‌شب» در بخش‌های مختلف اسکار برای دریافت جوایز بهترین‌های سال ۲۰۱۲ بود؛ فیلمی که استودیوهای برادران وارنر و دیزنی در کمپین اسکار هر یک حداقل ۱۰‌میلیون دلار به ترتیب برای فیلم‌های «آرگو» و «لینکلن» فقط جهت کارهای تبلیغاتی آن خرج کرده‌اند؛‌نکته دیگر اهدای این جایزه توسط میشل اوباما همسر باراک اوباما به کارگردان این فیلم است که اوج سیاست زدگی اسکار امسال را نشان می دهد.

البته اعطای جایزه اسکار به این فیلم دور ذهن هم نبود؛ پس از اینکه این فیلم جایزه "گلدن گلوبی که «جدایی نادر از سیمین» نیز آن را از آن خود کرده است٬ برگزیده فیلم برتر اسکار شد؛  طی روزهای گذشته در محافل رسانه‌ای خود آمریکا نیز خبر از معرفی کردن «ارگو» بود٬‌جالب اینجا است که حتی منتقدین سینمایی آمریکا از اینکه در جشنواره های سینمایی این کشور سیاسی کاری حرف اول را می زند واکنش های تندی را علیه این سیاست گرفته اند.

«اندرو اوهیر»، منتقد معروف سینمایی نشریه "سالن" آمریکا در نامه‌ای خطاب به ۶ هزار عضو آکادمی اسکار نوشت: در دوره‌ای از رقابت‌ها که شاهد حضور فیلم‌های برجسته‌ای هستیم، دادن جایزه اسکار به فیلمی چون «آرگو» یک جنایت است. «اندرو اوهیر»، منتقد سینمایی نشریه آمریکایی «سالن» در نامه‌ای تحت عنوان «چرا آرگو شایسته اسکار نیست؟» خطاب به ۶ هزار عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی نوشت:

اعضاء آکادمی اسکار، سلام، شما در حال انجام یک اشتباه بزرگ هستید، اشتباهی که برای ما رسوایی به بار خواهد آورد، اشتباهی از نوع فیلم «تصادف» و «رقصنده با گرگ‌ها» و بی‌اعتنایی به یک عمر فعالییت حرفه‌ای «استنلی کوبریک»؛ در چنین شرایطی می‌خواهید جایزه اسکار بهترین فیلم را به فیلم «آرگو» بدهید؟ لااقل در حال حاضر همه اینطور فکر می‌کنند. شاید پیشتازی فیلم «آرگو» در رقابت‌های اسکار هوشمندانه به نظر برسد ولی در واقع «آرگو» قرار دادن یک واقعه دردناک تاریخی در قالب یک فیلم خوش آب و رنگ کاملا تبلیغاتی است.

اینکه یک فیلم را که فیلم خوبی هم نیست به عنوان برنده اسکار اعلام کنید، یک جنایت بزرگ است، بد بودن فیلم «آرگو»، همچون حشره‌ای آزار دهنده به جان من افتاده است. در سالی پر از فیلم‌هایی بزرگ با موضوعاتی از تاریخ، اخلاقیات و فلسفه، «آرگو» حتی به چشم هم نمی‌آید.



چرا محافل سینمایی غرب آرگو را پسندیدند
«آرگو»، روایتی هالیوودی از واقعه‌‌ای بسیار مهم از تاریخ انقلاب جمهوری اسلامی ایران، از همان زمان که خبر ساختش منتشر شد، جنجال زیادی به پا کرد.
آنچه که این فیلم را تا این حد جنجال‌برانگیز می‌کرد، موضوع آن بود که تسخیر سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) به دست دانشجویان ایرانی و نجات گروگان‌های آمریکایی به دست یک مامور سیا را به تصویر می‌کشید.

به تصویر کشیدن چنین موضوع در هالیوود به سفارش کمپانی صهیونیستی «برادران وارنر» که فیلم‌ ضد ایرانی «300» را در کارنامه کاری خود دارد، آن‌هم در شرایط کنونی روابط دیپلماسی میان ایران و آمریکا، همه همه خبر از ساخت فیلمی می‌داد که دنباله‌رو دیگر آثار هالیوودی، حقایق تاریخی دیگر ملل را به سادگی نادیده می‌گرفت.

ساخت این فیلم سرانجام در میان تمام خبرها و جنجال‌های رسانه‌ای پس از 17 هفته فیلمبرداری در ترکیه و واشنگتن و لس‌‌آنجلس و با بودجه‌ای بالغ بر 50 میلیون دلار به پایان رسید و از 28 اکتبر سال 2012 میلادی به نمایش عمومی درآمد.

این فیلم از همان اغ ابتدا با انتقادهای بسیاری روبرو شد، به نظر می‌رسید که هیچ‌کس این فیلم را دوست ندارد، ایرانی‌های طرفدار نظام جمهور اسلامی ایران، آن را تحریف کامل تاریخ انقلابشان می‌دانستند و دست به کار ساخت فیلم «ستاد مشترک» شدند، در مقابل انقلابیون؛  به گزارش مجله ویک آمریکا، سلطنت‌طلب‌ها آن را توهینی آشکار به «محمدرضا شاه» دانسته و گفتند که این فیلم، شاه را دست‌نشانده شرور غربی‌ها معرفی کرده است.

از سویی دیگر بریتانیایی‌ها به شدت به این فیلم اعتراض کردند و مدعی شدند که نقش‌‌ آنها در کمک به آمریکا در حادثه 13 آبان و فرار گروگان‌ها از ایران به شدت کمرنگ شده و به عبارتی «آرگو» نقش تاریخی آنها در این حوادث را تحریف کرده است.

«تلگراف» در مقاله‌ای به قلم «دیوید بارت» و «جک گودارد» می‌نویسد: در جریان انقلاب ایران، دیپلمات‌های بریتانیایی به آمریکایی‌های تحت تعقیب کمک کردند. با این حال، فیلم آرگو ماجرا را به شکل دیگری نشان می‌دهد که این امر موجب خشم دیپلمات‌های بریتانیایی شده است.

«سر جان گراهام» 86 ساله (سفیر وقت بریتانیا در ایران) نیز در اینباره می‌گوید:«آرگو» حقیقت ندارد. در آن زمان از هیچ گونه کمکی نسبت به دیپلمات‌های آمریکایی دریغ نکردیم، از شنیدن این موضوع به شدت خشمگین شدم. الان آرامتر هستم. اما نگرانم که چرا فیلم‌سازان این موضوع را اشتباه برداشت کرده‌اند. این ماجرای نادرست نباید وارد تاریخچه اتفاقات تهران در نوامبر سال 1979 شود.

اختلاف‌ها به همین‌جا خلاصه نشد، این فیلم در داخل آمریکا نیز اعتراضاتی را به همراه آورده، آنچنان‌که برخی از سیاستمداران آمریکایی متذکر شدند، «آرگو» یک فیلم تبلیغاتی برای سازمان سیا است که در آن ماموران سیا انسان‌هایی باهوش، شجاع و فداکار تصویر شده‌اند، روزنامه تلگراف نیز با اشاره به مطلب، اذعان داشت: در فیلم آرگو نقش سازمان سیا در فراری دادن گروگان‌های آمریکایی از ایران تحریف شده و خیلی پررنگ‌تر از چیزی که بوده، به تصویر کشیده شده است.

منتقدان درباره «آرگو» چه می‌گویند؟
«کوین بی.لی»، منتقد، فیلمساز و تهیه‌کننده هالیوود و یکی از همکارهای «راجر ایبرت» در روزنامه شیکاگو سان تایمز، برای این فیلم به «بن افلک»، لعنت می‌فرستند و این فیلم را یکی از بدترین فیلم‌های سال می‌داند.

«لی»در سایت اسلیت می‌نویسد: فیلم «آرگو» یک کلاه‌برداری به تمام معناست.
وی افزود: این فیلم در واقع یک شکست بزرگ در دو زمینه  فیلمسازی، جلب اعتماد مردم جهان نسبت به صداقت هالیوود است.

«لوک باکمستر»، دیگر منتقد سینمای آمریکا نیز در میان گمانه‌زنی‌هایی که در گذشته در رابطه با موفقیت فیلم «آرگو» در رقابت‌های اسکار وجود داشت، گفت: «آرگو» فیلم خوبی است ولی نه آن‌قدر که قابل رقابت در جوایز اسکار باشد.

روزنامه انگلیسی‌زبان «اریش تایمز» در گزارش خود از این فیلم، اذعان داشت: بسیاری از صحنه‌های مهم و تاثیرگذار این فیلم کاملا ساختگی است.

«کوین بی.لی»، منتقد، فیلمساز و تهیه‌کننده هالیوود و یکی از همکارهای «راجر ایبرت» در روزنامه شیکاگو سان تایمز، برای این فیلم به «بن افلک»، لعنت می‌فرستند و این فیلم را یکی از بدترین فیلم‌های سال می‌داند.

«لی»در سایت اسلیت می‌نویسد: فیلم «آرگو» یک کلاه‌برداری به تمام معناست.



وی افزود: این فیلم در واقع یک شکست بزرگ در دو زمینه  فیلمسازی، جلب اعتماد مردم جهان نسبت به صداقت هالیوود است.

«لوک باکمستر»، دیگر منتقد سینمای آمریکا نیز در میان گمانه‌زنی‌هایی که در گذشته در رابطه با موفقیت فیلم «آرگو» در رقابت‌های اسکار وجود داشت، گفت: «آرگو» فیلم خوبی است ولی نه آن‌قدر که قابل رقابت در جوایز اسکار باشد.

روزنامه انگلیسی‌زبان «اریش تایمز» در گزارش خود از این فیلم، اذعان داشت: بسیاری از صحنه‌های مهم و تاثیرگذار این فیلم کاملا ساختگی است.

هنوز هم کسی هست که از آزاد اندیشی در غرب حرف بزند؟! هنوز کسی مانده که نداند اسکار و هالیوود پیاده نظام پنتاگون است؟! اینها همه چیز را به گند کشیدند. از نوبل و لیست های نخبگانی شان بگیر تا اسکار. وقتی عقب افتاده هایی مثل شیرین عبادی نوبل می گیرند و زهرا رهنورد در لیست صد متفکر اول کره ی زمین انتخاب می شوند باید هم به «آرگو» اسکار بدهند تا معنای «لتفسدنّ فی الارض مرتین و لتعلنّ علوّا کبیرا» به تمامه محقق بشود. دیشب از سر خودآزاری فرهنگی نشستم و فیلم «جدایی نادر از سیمین» را دوباره دیدم تا احساسم از دنیایی که امریکایی ها ساخته اند کامل باشد. دنیایی که دروغ جزء ذات آن است. حالا جناب اصغر فرهادی - تو که در نکوهش دروغ فیلم ساخته ای -  بهتر است برای محافظت از شرف ایرانی ات سرت را بالا بگیری و بوسه ات روی مترسک مبتذل اسکار را پس بگیری.