تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

وضع سینما خوب است!

تعداد بازدید : 1147
وضع سینما خوب است!

سینما چقدر درآمد دارد؟ این سۆال ممكن است از سوی یك دانش‌آموز، یك كارمند، یك معلم و حتی یك خانم خانه‌دار مطرح شود. بالاخره جاذبه شهرت در سینما باید همراه با ثروت باشد تا بتواند عده‌ای را به خود جذب كند. سینمای ما كه معمولاً بودجه‌اش را از راه‌های مختلفی به دست می‌آورد، اما بخشی از آن را هم به صورت مستقیم و از طریق بلیت‌فروشی كسب می‌كند. اگر بخواهیم با فاكتور گرفتن از این چند روزه پایانی سال، نگاهی به كلیت فروش سینمای ایران طی سال گذشته داشته باشیم، متوجه می‌شویم با وجود همه نابسامانی‌ها هنوز هم برخی از فیلم‌ها وجود دارند كه توانسته‌اند میزان فروش خود را از سطح متوسط و عادی به خوب و خیلی خوب برسانند و از بازار تقریباً بی‌رمق سینمای كشور، نانی به دست آورند.
چرا نمی‌شود بر درآمد ماه اسفند حساب كرد؟

هرچه به آخر عید نزدیك می‌شویم، شور و هیجان رسیدن نوروز و آغاز سال جدید بیشتر از گذشته در جامعه دیده می‌شود. در این روز‌های پایانی سال همه مشغول این هستند كه كار‌های ناتمامی را به انجام برسانند و مقدمات عید نوروز را فراهم كنند، به همین خاطر كمتر كسی را می‌توان یافت كه وقت آزادش آنقدر باشد كه بخواهد به سینما برود و از اوقات فراغت پایانی سال خود، به این نحو استفاده كند. به همین خاطر معمولاً سینماها در پایان سال خلوت و كم مشتری می‌شود. خود اهالی سینما هم به این فصل اكران زیاد توجهی ندارند و هیچ وقت پیش نیامده كه فیلمی به فروش و خوب در این ماه به اكران در آید. مگر اینكه واقعاً اتفاق خاصی رخ داده باشد. در ماه اسفند پرده‌های سینما را به فیلم‌ها باقی‌مانده از گذشته و ته مانده‌های سال اختصاص می‌دهند تا كسی از اینكه فیلمش اكران نشده است ناراضی نباشد. به همین دلایل و شاید دلایل دیگر، آمار فروش اسفندماه سینما‌ها آنقدر چشمگیر نبوده است كه بتواند تأثیر چندانی در كلیت فروش سینما داشته باشد.
درآمد سینما در سال 91

درآمد سینما‌های كشور در سال 91 كه دو هفته‌ای به پایان آن باقی مانده است، طبق آمار ارائه شده از سوی خبرگزاری ایسنا در حدود 19 میلیارد تومان است. این رقم از حاصل فروش گیشه‌ای فیلم‌ها به دست آمده است. در صورتی كه درآمد ناشی از شبكه خانگی نمایش نیز رقم قابل توجهی است كه در این آمار دیده نشده. اما رقم 19 میلیارد نشان‌دهنده همه بلیت‌هایی است كه ما خریده‌ایم و در سالن‌ها به نمایش فیلم نشسته‌ایم. رقمی كه شاید در مقایسه قیمت متوسط 4 هزار تومان برای هر بلیت نمی‌تواند زیاد چشمگیر باشد. امسال بنا به تصمیم اتخاذ شده قیمت بلیت سینماها با رشد 20 درصدی رو‌به‌رو شد. افزایش قیمت بلیت‌ها با آنكه به منظور جبران كسر درآمد سینما و با هدف افزایش كیفیت خدمات سالن سینما‌ها صورت گرفت اما در عمل نه سینمای ایران توانست از این افزایش قیمت به سود قابل توجهی دست یابد و نه هیچ سالن سینمایی با افزایش قیمت بلیت‌ها اقدام به نوسازی خود و بهبود خدمت‌رسانی به تماشاگران فیلم‌ها نمود. بنا به گزارش ایسنا، امسال هشت فیلم توانستند میزان فروش خود را از یك میلیارد تومان فراتر ببرند كه در این میان پنج فیلم با فروش در تهران توانستند به ارقام بالای یك میلیارد دست یابند و سه فیلم دیگر نیز از مجموع فروش تهران و شهرستان‌‌ها، توانستند نام خود را در باشگاه میلیاردی‌های سینمای ایران به ثبت برسانند. با آنكه امسال هشت فیلم توانستند فروش میلیاردی داشته باشند اما با مقایسه با سال 90 كه 9 فیلم از مرز یك میلیارد فراتر رفته بود و با عنایت به افزایش قیمت در امسال می‌توان گفت كه ما امسال كمتر از سال گذشته به سینما توجه نشان داده‌ایم و سعی كرده‌ایم كه سرگرمی‌های جدیدی را جایگزین سینما كنیم. سال گذشته در مجموع فروش فیلم‌های میلیاردی به رقم 22 میلیارد و 800 میلیون تومان رسید این در حالی است كه سینما امسال تنها 19 میلیارد كسب درآمد داشته است. این اختلاف سطح كه با وجود افزایش قیمت بلیت امسال به دست آمده، از سراشیبی سینما و پیشروی به سمت ركود خبر می‌دهد.

اتفاقاتی كه برای دو فیلم خصوصی و گشت ارشاد به وجود آمد باعث شد تا عمر اكران هر دو فیلم بسیار كوتاه باشد اما در همین مدت كوتاه، فیلم «گشت ارشاد» توانست با فروش یك میلیارد و 500 میلیون تومانی اولین فیلمی باشد كه فروش خود را در سال 91 به رقم یك میلیارد تومان برساند.
اعضای باشگاه میلیاردی‌ها در سال 91

امسال از همان اكران نوروزی سینما دچار اتفاقاتی شد كه برای برخی از فیلم‌ها بسیار پر سود بود اما در مجموع آثار بدی را برای سینمای كشور به همراه آورد. اكران نوروزی سال 91 با حضور سه فیلم جنجالی «خصوصی»، «گشت ارشاد» و « قلاده‌های طلا» آغاز شد. اتفاقاتی كه برای دو فیلم خصوصی و گشت ارشاد به وجود آمد باعث شد تا عمر اكران هر دو فیلم بسیار كوتاه و ابتر باشد اما در همین مدت كوتاه، فیلم «گشت ارشاد» توانست با فروش یك میلیارد و 500 میلیون تومانی اولین فیلمی باشد كه فروش خود را در سال 91 به رقم یك میلیارد تومان برساند. فیلم «گشت ارشاد» به كارگردانی سعید سهیلی به دلیل پرداختن به موضوعی حساسیت برانگیز مخالفان زیادی داشت، مخالفانی كه فشار زیادی برای پایین كشیدن فیلم از پرده سینماها به خرج دادند و همین فشار‌ها به صورت مستقیم باعث تشویق مردم عادی برای تماشای فیلم شد به طوری كه در مدت زمان كوتاه اكران فیلم از مرز یك میلیارد عبور كرد و در حالی به پایان اكران خود رسید كه این فیلم در شهرستان‌ها اكران نشد و در تهران هنوز مردم در پشت در سینماها صف كشیده بودند. اما دیگر فیلم میلیاردی اكران نوروزی امسال «قلاده‌های طلا» بود. این فیلم لقب سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را با خود یدك می‌كشد و به حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 می‌پردازد. فیلم با آنكه در عرصه سیاسی مخالفان سختی پیدا كرد، اما همین حساسیت باعث شد تا فیلم ابوالقاسم طالبی بتواند مجموع فروش تهران و شهرستان خود را به رقم 3 میلیارد و 800 میلیون تومان برساند. رقمی كه برای یك فیلم كه غیر كمدی در سینمای ایران، فوق‌العاده بود و نشان‌دهنده تمایل مردم به دیدن موضوعات جدید در سینما بود. «نارنجی پوش» ساخته داریوش مهرجویی كه با فاصله رفتن از سینمای گذشته خود فیلمی را ساخت كه كمتر نشانه‌ای از آثار سابقش را می‌توان در آن دید. «نارنجی پوش» در اكران دوم نوروزی به سینما‌ها آمد و به فروش یك میلیارد و 70 میلیونی رسید. «تو و من» نیز امسال به فروش یك میلیارد و 400 میلیون تومانی رسید.
وضع سینما خوب است!

فیلمی كه توانست با مجموع فروش تهران و شهرستان خود را از مرز میلیارد عبور دهد. شاید تنها دلیل دیده شدن این فیلم حضور گلزار بود كه وی هم نشان داده از آن اعتبار سابق برای جذب دختران و پسران جوان دیگر برخوردار نیست. «خوابم میاد» و یك حضور میلیاردی دیگر از رضا عطاران با بازی متفاوت اكبر عبدی. این فیلم با آنكه توسط حوزه هنری تحریم و از نظر تعداد سینماها با مشكل روبه‌رو شد، اما فروش 2 میلیارد و900 میلیونی داشت تا بعد از «قلاده‌های طلا» سومین فیلم پرفروش سال باشد. اما عنوان پر فروش‌ترین فیلم سال به فیلم «كلاه قرمزی و بچه ننه» تعلق می‌گیرد. زوج هنری طهماسب و جبلی كه هر 10 سال یك‌بار به سراغ كلاه قرمزی می‌روند، هر بار هم با فروش‌های عالی به كار خود پایان دادند. كلاه قرمزی و بچه ننه توانست با فروش 5 میلیارد و 500 میلیون تومانی به تنهایی در رأس پرفروش‌های سال 91 بنشیند. موفقیت كلاه قرمزی و مقایسه آن با فروش پایانی فیلم گلزار نشانه‌های فراوانی به همراه داشت. نشانه‌هایی از لزوم تغییر درتعریفمان از بازیگر پولساز یا به اصطلاح سوپر استار بود.

«من مادر هستم»، ساخته فریدون جیرانی كه از همان ابتدای نمایشش و نوع نگاه فیلمساز به پدیده خیانت و بحث قصاص واكنش‌های تندی را از جمله تحصن در روبه‌روی وزارت ارشاد به همراه آورد. با آنكه این فیلم از پرده‌ها پایین نیامد، اما تجربه قبلی نشان داد فیلم‌های خصوصی و گشت ارشاد باعث شد تا مردم به ناگاه برای دیدن فیلم هجوم آورند. «من مادر هستم» نیز در مجموع به فروش یك میلیارد و 400 میلیونی رسید. بسیاری‌ معتقدند كه «ضد گلوله» نشانه‌های زیادی از فیلم‌هایی چون لیلی با من است و اخراجی‌ها با خود دارد. این فیلم با فروش یك میلیارد تومانی خود را به زحمت به باشگاه میلیاردی‌ها رساند.
سال 92 چه خواهد شد؟

چند روز قبل از تغییر سال، فیلم‌ها اكران نوروزی خود را آغاز می‌كنند. به این ترتیب رسماً سال سینمایی آغاز می‌گردد. جشنواره فیلم فجر امسال را به خاطرچند فیلم خوب حاضر در آن باید بهتر از جشنواره دوره سی‌ام دانست. حضور فیلم‌هایی كه می‌توانند تماشاگران را به سالن‌های سینما بكشانند. امسال حضور كارگردانان نسل جوان سینمای ایران و پرداختن به موضوعات نو، نوید یك سال خوب را برای سینمای ایران می‌دهد. با آنكه باید منتظر بود و دید در سال آینده كه همراه با رخداد‌های سیاسی – اجتماعی چون انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری است، سینما دچار چالش می‌شود یا در یك روند مثبت به جلو خواهد رفت. حداقل تمایز سینما در سال آینده با امسال این است كه برای سال بعد فیلم‌هایی وجود خواهند داشت كه پتانسیل‌های فروش را دارند و در شرایط خوب می‌توانند به راحتی به فروش‌های میلیاردی دست پیدا كنند. البته سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم را نیز باید در نظر گرفت. سیاست‌هایی كه می‌تواند باعث رونق بخشی به هنر هفتم شود یا كه آن را به گوشه‌ای براند. پیش‌بینی سال 92 برای سینما تا حد زیادی پیچیده و تابع شرایط روز است كه باید امیدوار بود تغییر و تحولات آن در مسیر بهبود سینما و خروج آن از بحران مالی فعلی باشد. روندی كه قطعاً محتاج آشتی دوباره مردم با سینماست.