تست شماره یک برای پیام ویژه تست شماره دو برای پیام ویژه این یک پیام سوم ویزه است برای ارسال این یکی از پیام چهارم های ویژه است 0
ارکان نهاد
برنامه ها
جشنواره ها
کارگاه ها
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
مسابقات
مسابفات
اسامی برندگان
حلقه های معرفت
آشنایی با حلقه های معرفت
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
کرسی های آزاد اندیشی
آشنایی با کرسی های آزاد اندیشی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
نهضت تفسیر
آشنایی با نهضت تفسیر
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
احکام دانشجویی
مفاهیم و اصطلاحات احكام
پایگاه اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
احکام شرعی
دانش افزایی سیاسی
آشنایی با دانش افزایی سیاسی
برنامه های آتی
برنامه های اجرا شده
سیاسی
مباحث روز
ولایت فقیه
انقلاب اسلامی
جریان شناسی سیاسی
بیداری اسلامی
جنگ نرم
اصطلاحات سیاسی
فرهنگی
فرق و ادیان
قرآن و احادیث
اهل بیت
مهدویت
امام خمینی
مقام معظم رهبری
سایر شخصیت ها
اجتماعی و هنری
ورزشی
نشریات
سبک زندگی
اخلاق دانشجویی
توصیه های تربیتی
فضائل اخلاقی
رذائل اخلاقی
تالار گفتگو
کرسی مجازی
هم اندیشی مجازی (ویژه اساتید)
گالری تصاویر
فیلم و کلیپ
اینفوگرافی
گالری صوتی
کاریکاتور
دانلودها

نسبت "دین آسان" با "تکلیف و جهاد"

تعداد بازدید : 1316
نسبت "دین آسان" با "تکلیف و جهاد" صوت‬

فايل صوتي را از اينجا بشنويد

هفتمین بسته‌ صوتی پرسش و پاسخ با حسن رحیم‌پور ازغدی به کوشش موسسه طرحی برای فردا منتشر شد

  هفتمین مقاله از مجموعه مقالات شفاهی رحیم‌پور (ازغدی) به بازکاوی "فطری بودن دین"، معنای "دین آسان" و مفهوم‌شناسی "تکلیف" پرداخته و پرسش‌ها و مفاهیمی از این قبیل را بازخوانی کرده است:

1-"حنیف و فطری بودن" اسلام، چگونه با "تکلیف"گرایی سازگار است؟!

2-اگر قرآن کریم فرمود: "یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ" (بقره(2):185) و شریعت محمدی، شریعت سهله‌ سمحه نامیده می‌شود (بُعِثْتُ بِالْحَنِیفِیَّةِ السَّهْلَةِ السَّمْحَة)، چرا "دین آسان" از "جهاد با نفس" و "جهاد اجتماعی" سخن می‌گوید؟

3-گرایشات و استعدادهای ذاتی انسان در هندسه‌ی اسلامی "تکامل‌گرایی"، چگونه صورت‌بندی شده است؟

4-شباهت‌ها و تفاوت‌های خدای انبیاء، خدای جوکیان و صوفیان و خدای فیلسوفان کدام است و تأثیر هر یک از این خداشناسی‌ها در سبک زندگی چیست؟ متافیزیک‌های خیالی و ساختگی چه نسبتی با سبک زندگی برقرار می‌کند؟

5-بخش دیگری از این پرسش و پاسخ، به معناشناسی مقولاتی چون شادی "درونی شده" و پایا، خدعه با خدا، تعادل و اعتدال‌گرایی در جهان و انسان و جامعه، ابعاد تکامل و چگونگی رفع موانع کمال در جامعه و تاریخ و طبیعت، اعتدال در پاسخ به نیازهای غریزی، کارکرد تکاملیِ احکام فقهی و اخلاقی، مفهوم "منکر و معروف" و نسبت آن با معرفت فطری و انکار فطری، پرداخته است.

6-مقام و مفهوم "طبیعت" از منظر اسلام چیست و چرا "طبیعت‌شناسی اسلامی"، نه وازنش و ترس از طبیعت و نه پرستش طبیعت؛ نه به معنای گریز از طبیعت و نه بهره‌کشی کافرانه‌ و مسرفانه از طبیعت بلکه شناخت توحیدی طبیعت و به خدمت گرفتن آن در چارچوب عدالت و اخلاق می‌باشد؟ در این منطق، طبیعت، وحشی و بی‌هدف نیست بلکه به مثابه‌ی مخلوق و آیه‌ی خداوند و امانت او بوده که برای انسان، مسخّر شده است.

7-نسبت خدا، انسان و جهان، فاطر و فطرت و مفطور و مفهوم سنّت‌الله و خلق‌الله و تغییرناپذیری آن (تغییر در چارچوب قوانین الاهی یا تغییر قوانین الاهی؟!) از دیگر مواردی است که در این مجموعه، مطمح نظر قرار گرفته است.

8-فطری بودن "جهاد"، تقوی و تعدیل قوای انسانی، مهار دیکتاتوری نفس و تسخیر خود، طبیعت و طاغوت‌های عالَم، پاسداری از فطرت الاهی بشر، دوسویگی انسان، شرّ بودن "غریزه و لذّت" یا شرّ بودن عدم تعادل در "غریزه و لذّت"؟ تسلیم در برابر "خدا" یا تسلیم در برابر "طبیعت و جامعه"؟ کنترل خود، جامعه و طبیعت در مسیر حقّ و تعادل

9-لزوم عصمت و عدالت در حاکمیت و امامت بر جامعه بشری و ضرورت شکل‌گیری امت واحده و پیوست جهانی.

10-ولایت اشخاص یا ولایت مصادیق ارزش‌ها؟
از دیگر سرفصل‌هایی است که در این پرسش و پاسخ 45 دقیقه‌ای، به بحث گذارده شده است.